|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Gyulai román és magyar értelmiségiek felhívása
"Mi, gyulai román és magyar
értelmiségiek a leghatározottabban elítéljük a Marosvásárhelyen
securitate és vasgárdista elemek által szított fasisztoid
magyarellenes pogromot. A fajgyűlöletnek és a kisebbség üldözésének
nem lehet helye Európában. Mi gyulaiak, magyarok és románok
megfogjuk egymás kezét a sötét erők viharában. Városunkban századok
óta békében élnek egymás mellett magyarok, románok és németek.
Síkraszállunk az általános emberi jogok érvényesüléséért, a
kollektív nemzeti kisebbségi jogokért, az anyanyelvi oktatásért
Romániában és szerte Közép-Európában.
"
BBC, Esti panoráma:
BBC-interjú Romániában járt MDF-esekkel
"Marosvásárhely valamennyi bevezető útját
páncélos egységek tartják megszállva. Mi Lábas felől próbáltunk
beérkezni Marosvásárhelyre, de a bevezető úton a harckocsi
hadosztály parancsnoka megállította ezt a konvojt - mert egy
konvojról volt szó: több autóbusz, illetve magángépkocsi
segítségével próbáltak tudósítók bejutni -, és várakozásra ítéltek
bennünket, mondván, hogy a felsőbb hatóságoktól kell megbizonyosodni
afelől, hogy valóban joggal érkeznek ezek a tudósítók be
Marosvásárhelyre.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemze (OS)
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemzeti alaptantervet, az iskolaszerkezetet, a helyi önkormányzatok, iskolafenntartók és pedagógusok érdekegyeztetését, valamint a nevelési-oktatási intézmények használóinak érdekképviseletét érintő kérdésekről (5. rész)
Mind a szülői, mind a gyermeki-tanulói érdekvédelem-érdekképviselet intézményesülését tekintve felhívjuk a figyelmet arra, hogy a társadalom rétegzettségéből adódó előnyös és hátrányos jogi helyzet nivellálását tartjuk fontosnak. Minden garanciát ki kell építeni annak elkerülésére, hogy bizonyos szülői csoportok, bizonyos tanulói csoportok kisajátítsák az érdekképviselet jogát. Lehetővé kell tehát tenni, hogy a különböző érdekeket megjelenítő szülői és gyerekcsoportok különböző érdekeik szerint csoportosuljanak. Vannak olyan általános érdekek, melyek képviselete akkor hatékony, ha a benne érdekelt erők szövetkeznek. Ezen ,,horizontális,, módon szerveződő érdekképviseleti ,,koalíciók,, oktatáspolitikai döntések előkészítésekor legyenek megkerülhetetlenek. A hatékony érdekegyeztetés rendjét magasszintű jogszabály írja elő. Azok a jogosítványok, melyeket az 1985/1. törvény tanulói jogosítványoknak elismert - és korábbi szerepüknek megfelelően a Magyar úttörők Szövetségére, illetve a KISZ-re ruházott - immár tanulói jogként őrződjenek meg.
Ki kell dolgozni a fentiek szellemében a jogosítványgyakorlás mechanizmusát.
5. A nevelési-oktatási intézmény kívánatos demokratizálásának, egyúttal működőképessége biztosításának lényegi eleme a gyerekek és szülők bekapcsolása a működtetés ügyeibe, ideértve korrekt tájékoktatásukat, az intézményi működés belső szabályozásának alkotmányosságát, nem különben egyéni arculatát figyelembe vevő érdekképviseleti szervezetek fenntartását. Javasoljuk valamennyi iskola működési szabályzatába foglalni a konkrét intézmény és a tanulóifjúság, illetve a szülői közösségek személyig elhatoló érdekegyeztetét.
6. Ugyancsak indokolt jogszerű, valóságos egyezségen alapuló megállapodásban rögzíteni az adott intézménnyel együttműködő gyermekszervezet, gyermekszervezeti alapszervezetek jogait, kötelességeit. A gyermekszervezetek plurális jelenléte az iskola közéletben a korszerű politikai kultúra kialakulásának alapvető eleme, ilymódon szerves része lehet az iskola nevelőmunkájának. (folyt.köv.)
1990. március 23., péntek 16:04
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|