|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Gyulai román és magyar értelmiségiek felhívása
"Mi, gyulai román és magyar
értelmiségiek a leghatározottabban elítéljük a Marosvásárhelyen
securitate és vasgárdista elemek által szított fasisztoid
magyarellenes pogromot. A fajgyűlöletnek és a kisebbség üldözésének
nem lehet helye Európában. Mi gyulaiak, magyarok és románok
megfogjuk egymás kezét a sötét erők viharában. Városunkban századok
óta békében élnek egymás mellett magyarok, románok és németek.
Síkraszállunk az általános emberi jogok érvényesüléséért, a
kollektív nemzeti kisebbségi jogokért, az anyanyelvi oktatásért
Romániában és szerte Közép-Európában.
"
BBC, Esti panoráma:
BBC-interjú Romániában járt MDF-esekkel
"Marosvásárhely valamennyi bevezető útját
páncélos egységek tartják megszállva. Mi Lábas felől próbáltunk
beérkezni Marosvásárhelyre, de a bevezető úton a harckocsi
hadosztály parancsnoka megállította ezt a konvojt - mert egy
konvojról volt szó: több autóbusz, illetve magángépkocsi
segítségével próbáltak tudósítók bejutni -, és várakozásra ítéltek
bennünket, mondván, hogy a felsőbb hatóságoktól kell megbizonyosodni
afelől, hogy valóban joggal érkeznek ezek a tudósítók be
Marosvásárhelyre.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemze (OS)
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemzeti alaptantervet, az iskolaszerkezetet, a helyi önkormányzatok, iskolafenntartók és pedagógusok érdekegyeztetését, valamint a nevelési-oktatási intézmények használóinak érdekképviseletét érintő kérdésekről (4. rész)
3. Annak, hogy a gyerekek megelégedésére működjék a nevelési-oktatási intézmény, vagyis, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az intézményben (ahol munkanapjaik jelentős részét töltik), annak - az érdekeltek megegyezésén túl - objektív kritériumai és normái is vannak.
A magyar iskolák túlnyomó része az elemi komfort normái alatt működik. Ebben a helyzetben együttes erővel kell fellépni minden olyan szándék támogatására, mely a működőképes óvoda, iskola normáinak kiszámítása során tekintetbe veszi az otthonosság, a védettség elemi szükségleeteit, s az intézmények komfortjának javítására tett állami, társadalmi, egyéni erőfeszítéseket. Tiltakozni kell minden olyan kezdeményezés ellen, amely - bármilyen okra hivatkozva - az óvoda, iskola mai állapotán ront, legyen az státuszmegvonás vagy a dologi kiadások korlátozása, nem rendeltetésszerű használat.
Készüljön - még a normatív finanszírozási rendszer életbe lépése előtt - nemzeti iskolakataszter, sorolja be ,,komfortfokozatok,, szerint az óvoda-, iskolaépületeket, az ,,osztályon aluli,, kategóriába tartozó épületeket zárják be, kötelezett legyen a költségvetés ezek helyett elfogadható - a nyomort nem újratermelő - épületeket emelni, az iskolafinanszírozási normatívákat befolyásolja az épületek besorolása.
4. Az intézményhasználói érdekérvényesítésnek fontos eleme a család képviselete, a szülői jelenlét a nevelési-oktatási intézmény működéséről szóló országos és helyi alkukban. Az iskolásgyerek és az iskolás gyerekek szervezetei, csoportjai, közösségei maguk is szuverén érdekhordozók, érdeknyilvánítók. Az esetek többségében ezen érdekek azonosak vagy hasonlóak a szülők által megfogalmazott érdekekkel. Elvileg mégsem vonható kétségbe az, hogy olykor a gyerekérdek, a tanulói érdek - konkrét és általános helyzetben is - konfliktusba, alkupozícióba kerülhet a szülői érdekekkel szemben. Ilyen esetben biztosítani kell - a gyermekekre vonatkozó jogokat tekintve jogforrásul - az autonóm gyermeki-tanulói érdekvédelmet. (folyt.köv.)
1990. március 23., péntek 15:48
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|