|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Gyulai román és magyar értelmiségiek felhívása
"Mi, gyulai román és magyar
értelmiségiek a leghatározottabban elítéljük a Marosvásárhelyen
securitate és vasgárdista elemek által szított fasisztoid
magyarellenes pogromot. A fajgyűlöletnek és a kisebbség üldözésének
nem lehet helye Európában. Mi gyulaiak, magyarok és románok
megfogjuk egymás kezét a sötét erők viharában. Városunkban századok
óta békében élnek egymás mellett magyarok, románok és németek.
Síkraszállunk az általános emberi jogok érvényesüléséért, a
kollektív nemzeti kisebbségi jogokért, az anyanyelvi oktatásért
Romániában és szerte Közép-Európában.
"
BBC, Esti panoráma:
BBC-interjú Romániában járt MDF-esekkel
"Marosvásárhely valamennyi bevezető útját
páncélos egységek tartják megszállva. Mi Lábas felől próbáltunk
beérkezni Marosvásárhelyre, de a bevezető úton a harckocsi
hadosztály parancsnoka megállította ezt a konvojt - mert egy
konvojról volt szó: több autóbusz, illetve magángépkocsi
segítségével próbáltak tudósítók bejutni -, és várakozásra ítéltek
bennünket, mondván, hogy a felsőbb hatóságoktól kell megbizonyosodni
afelől, hogy valóban joggal érkeznek ezek a tudósítók be
Marosvásárhelyre.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemze (OS)
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemzeti alaptantervet, az iskolaszerkezetet, a helyi önkormányzatok, iskolafenntartók és pedagógusok érdekegyeztetését, valamint a nevelési-oktatási intézmények használóinak érdekképviseletét érintő kérdésekről (3. rész)
3. Az alternatív iskolaalapítási és iskolaszervezési kezdeményezéseknek egy a jelenleginél sokszorta jobban működő professzionális szakbürokráciára és nem a széthulló bürokrácia teremtette ,,szabadságra,, van szükségük. Egy szakszerű irányítás előtt számos, már a jelenlegi szerkezetben is nagy előrelépést jelentő feladat áll (OPI, Megyei Pedagógiai Intézet szerepének szakszerű megállapítása, orosztanítás, érettségi stb.).
4. A Kollokvium résztvevői szükségesnek és lehetségesnek látják egy laza szervezésű, koordinatív szerepet betöltő hálózat létrehozását a szabad pedagógiai kezdeményezések önkéntes részvételével.
5. Szükségesnek ítéljük az iskolázásban érintett minden érdekcsoport részvételével öszehívni a pedagógiai kerekasztalt.
6. Miközben hangsúlyozzuk, hogy egyetértünk a Nevelésügyi Kongresszus összehívásával, lehetetlennek tartjuk, hogy az egyetlen szervezet felelőssége legyen. Ajánljuk, hogy a pedagógiai kerekasztal résztvevői működjenek közre a kongresszus megszervezésében.
A nevelési-oktatási intézmények használói érdekképviseletének kérdéséhez
1. A modern társadalom egészséges működéséhez hozzátartozik, hogy a gyerekek annyi időt töltsenek családi környezetben, a család gondoskodása mellett, amennyit csak lehetséges. Ez a tétel azonban nem mentesíti a társadalmat és az államot attól, hogy a gyerekek gondozására, nevelésére, oktatására, szükségleteik kielégítésére széles körű, sokszínű intézményrendszert tartson fenn és fejlesszen, illetve e szolgáltatásokra felkészült szakembereket képezzen.
Tudomásul kell venni, hogy jelenleg és belátható ideig a család nem képes betölteni azt a funkciót, mely kívánatos lenne, s melyet ma politikai deklarációk oly hangosan megfogalmaznak.
2. A jó nevelési-oktatási intézmény alapvetőt kritériuma, hogy az (egyebek mellett, de nem utolsó sorban) használói megelégedésére működő intézmény. Az iskola megítélésében a használók érdekeltsége megkerülhetetlen. (folyt.köv.)
1990. március 23., péntek 15:45
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|