|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Gyulai román és magyar értelmiségiek felhívása
"Mi, gyulai román és magyar
értelmiségiek a leghatározottabban elítéljük a Marosvásárhelyen
securitate és vasgárdista elemek által szított fasisztoid
magyarellenes pogromot. A fajgyűlöletnek és a kisebbség üldözésének
nem lehet helye Európában. Mi gyulaiak, magyarok és románok
megfogjuk egymás kezét a sötét erők viharában. Városunkban századok
óta békében élnek egymás mellett magyarok, románok és németek.
Síkraszállunk az általános emberi jogok érvényesüléséért, a
kollektív nemzeti kisebbségi jogokért, az anyanyelvi oktatásért
Romániában és szerte Közép-Európában.
"
BBC, Esti panoráma:
BBC-interjú Romániában járt MDF-esekkel
"Marosvásárhely valamennyi bevezető útját
páncélos egységek tartják megszállva. Mi Lábas felől próbáltunk
beérkezni Marosvásárhelyre, de a bevezető úton a harckocsi
hadosztály parancsnoka megállította ezt a konvojt - mert egy
konvojról volt szó: több autóbusz, illetve magángépkocsi
segítségével próbáltak tudósítók bejutni -, és várakozásra ítéltek
bennünket, mondván, hogy a felsőbb hatóságoktól kell megbizonyosodni
afelől, hogy valóban joggal érkeznek ezek a tudósítók be
Marosvásárhelyre.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemze (OS)
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemzeti alaptantervet, az iskolaszerkezetet, a helyi önkormányzatok, iskolafenntartók és pedagógusok érdekegyeztetését, valamint a nevelési-oktatási intézmények használóinak érdekképviseletét érintő kérdésekről (2. rész)
2. Ami a fejlesztési trendet illeti: az iskola minél tovább maradjon szervezetileg egységes, ezen belül valósítson meg a gyermekek életkorához szabott időbeli tagoltságot és differenciált tehetséggondozást. (A szerkezeti elkülönülés álláspontunk szerint óhatatlanul visszafordíthatatlan szegregációhoz, nem a képesség területek mentén kibontakozó szelekcióhoz vezet, ami elkerülendő.)
A pedagógusképzésben - mind annak szerkezetében, mind tartalmában éa metodikájában - ki kell munkálni azt a rendszert, amely az egységes iskolában tanítókat képessé teszi az eltérő egyéni adottságok fejlesztéséhez szükséges tudás megszerzésére. (A mai pedagógusképzés ezt figyelmen kívül hagyja.) Távlatilag: 12 évfolyamosnak - illetve fokozatosan 12 évfolyamossá fejlesztendőnek tartjuk ezt a kívánatosnak látott egységes iskolát. (A minél hosszabb időn át szervezetileg egységes iskola koncepciója megegyezik az Európa Parlament 1989. évi 1110-es számú ajánlásával.)
Amit eddig az iskolaszerkezetről szóló hivatali döntések sora szabályozott, ezentúl a kialakítandó vizsgarendszer output rendszere szabályozza.
Az általunk javasolt rugalmas struktúra-politika - az odajáró gyereket illetően minél tovább egységes szervezetben működő iskolák mellett - nem zárja ki annak lehetőségét sem, hogy olyan iskola is működhessen, amelyik ettől eltérően szabályozza saját működését, az iskolahasználók igényeitől függően.
Az érdekegyeztetés kérdéséhez
1. Mindenfajta változás előfeltétele - lettlégyen az az iskolafenntartásban, az iskolafinanszírozásban vagy a pedagógusok szakmai önállóságában, alkalmazásában bekövetkező - a jelenleginél rugalmasabb, aktuálisabb, sokszínűbb, frisebb és vonzóbb nyilvánosság, amely nyilvánosság egyik legfontosabb szervező ereje és színtere a korszerű pedagógiai sajtó.
2. A plurális iskolafenntartás világában mással nem pótolható szerepe lenne (van) a pedagógusok szakmai testületének, a pedagóguskamarának, ami kompetensen képviselhetné az etikai és szakmapolitikai szempontokat. (folyt.köv.)
1990. március 23., péntek 15:41
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|