|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Gyulai román és magyar értelmiségiek felhívása
"Mi, gyulai román és magyar
értelmiségiek a leghatározottabban elítéljük a Marosvásárhelyen
securitate és vasgárdista elemek által szított fasisztoid
magyarellenes pogromot. A fajgyűlöletnek és a kisebbség üldözésének
nem lehet helye Európában. Mi gyulaiak, magyarok és románok
megfogjuk egymás kezét a sötét erők viharában. Városunkban századok
óta békében élnek egymás mellett magyarok, románok és németek.
Síkraszállunk az általános emberi jogok érvényesüléséért, a
kollektív nemzeti kisebbségi jogokért, az anyanyelvi oktatásért
Romániában és szerte Közép-Európában.
"
BBC, Esti panoráma:
BBC-interjú Romániában járt MDF-esekkel
"Marosvásárhely valamennyi bevezető útját
páncélos egységek tartják megszállva. Mi Lábas felől próbáltunk
beérkezni Marosvásárhelyre, de a bevezető úton a harckocsi
hadosztály parancsnoka megállította ezt a konvojt - mert egy
konvojról volt szó: több autóbusz, illetve magángépkocsi
segítségével próbáltak tudósítók bejutni -, és várakozásra ítéltek
bennünket, mondván, hogy a felsőbb hatóságoktól kell megbizonyosodni
afelől, hogy valóban joggal érkeznek ezek a tudósítók be
Marosvásárhelyre.
"
|
|
|
|
|
|
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemze (OS)
|
Az Oktatáspolitikai Kollokvium állásfoglalása a nemzeti alaptantervet, az iskolaszerkezetet, a helyi önkormányzatok, iskolafenntartók és pedagógusok érdekegyeztetését, valamint a nevelési-oktatási intézmények használóinak érdekképviseletét érintő kérdésekről (1. rész)
1990. március 23., péntek - 1990. március 1-én a Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma és az Országos Pedagógiai Intézet Iskolafejlesztési Központja szervezésében 41 szakmai, illetve társadalmi, pedagógus-, illetve gyermekérdekeket képviselő szervezet és alternatív iskolák képviselői részvételével megtartott Oktatáspolitikai Kollokvium az alábbi állásfoglalásokat fogadta el és hozza nyilvánosságra.
A nemzeti alaptanterv kérdéséhez
1. A készülő - jenlegi elnevezése szerint - nemzeti alaptantervként számon tartott oktatáspolititkai alapdokumentum fogalmazza meg tág keretek között az iskolarendszer által közvetítendő alapértékeket és műveltségtartalmakat; ennek alapján eltérő óvoda-, iskolakoncepciók megvalósítását tegye lehetővé.
2. A ,,nemzeti alaptantervben,, rögzített értékek legyenek összhangban az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával, a Gyermekek Jogairól szóló Egyezségokmánnyal és az Alkotmánnyal.
3. A ,,nemzeti alaptanterv,, - funkcióját tekintve is - társadalmi közmegegyezés eredménye legyen. Ennek érdekében olyan döntési mechanizmus kialakítása szükséges, amelyben a különböző érdekcsoportok álláspontjai a döntéshozók számára világosan artikulálódnak, amely a politikai, társadalmi és szakmai érdekérvényesítésnek egyaránt teret ad. A ,,nemzeti alaptantervet,, az Országgyűlés hagyja jóvá, egyben garantálja érvényre jutásának financiális feltételeit.
Az iskolaszerkezet kérdéséhez
1. A mindenkori törvénykezés - és kormányzat - az iskolaszerkezetet ne szabályozza oly módon, amely nem teszi lehetővé a különböző szerkezeti megoldásokat. Minden iskolaszerkezeti megoldás igazodhassék a fenntartók és a ,,használók,, igényeihez és lehetőségeihez. Abba, hogy milyen szerkezeti konstrukciót hoz létre valamely iskolakörzet, legyen beleszólósa az érintett nevelőtestületeknek, szülőknek és a helyi önkormányzatoknak, illetve az iskolafenntartóknak. (folyt.köv.)
1990. március 23., péntek 15:36
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|