|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - plenáris ülés (16. rész)
|
A törvényjavaslat általános vitájában négyen fejtették ki véleményüket.
Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) kritikai észrevételeket fűzött az előterjesztéshez, feltéve a kérdést is: a javasolt minisztériumi struktúra valóban a piacgazdaság kialakulását szolgálja? Vélekedése szerint például a gazdasági szabályozást és a kincstárügyet nem szerencsés a Pénzügyminisztériumba olvasztani, mert nálunk ez azzal a veszéllyel járhat, hogy túlzottan eluralkodik a fiskális szemlélet. Ráadásul ha a megszűnő Tervhivatal funkcióját is átveszi, ez a minisztérium mammutszervezetté növi ki magát - hangoztatta. Kérdésesnek ítélte a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumának szükségességét, a szociális és egészségügyi funkció egyesítését, mint megoldást, tisztázatlannak tartotta az ipar és a kereskedelem egyesített minisztériumának tényleges feladatát, hiányolta az építésügy felügyeletének, irányításának megnyugtató rendezését.
A felszólaló utolsó megjegyzéséhez kapcsolódott Ráday Mihály (SZDSZ) is, aki az építésügy, a műemlékvédelem sorsának megnyugtató rendezése mellett érvelt. Ismerettárából számos példát sorolt fel annak hangsúlyozására: való igaz, hogy az építészeti értékek, a települések védelmében új szemléletre van szükség, s örvendetes, hogy ezek sorsa jórészt a helyi önkormányzatok fennhatósága alá kerül, ám fellebviteli hatóságot, központi felügyeleti szervet ez az ágazat sem nélkülözhet.
Bokros Lajos (MSZP) úgy vélte, Hankó Faragó Miklós hozzászólása teljes egészében összecseng önálló módosító indítványának lényegével. Ez utóbbihoz indoklásként annyit mondott el: most van el nem szalasztandó lehetősége a Parlamentnek arra, hogy javítson a tervezett miniszteriális struktúrán. Ellentétes álláspontra helyezkedett az előterjesztésnek azon megfogalmazásával, hogy minden országos hatáskörű szervet a miniszteriális szervezet hatáskörébe kell vonni, azaz hogy csak a szűken vett gazdasági kormányzatból álljon a gazdasági állam. Érzékeltette azt is, hogy véleménye szerint a törvénytervezet a pénzügyi hatalmi koncentráció szélsőségesen magas fokára jutó Pénzügyminisztériumra tesz javaslatot. (folyt. köv.)
1990. május 9., szerda 18:43
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|