|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
A Pedagógusok Demokratikus Szervezetének kongresszusa
|
1989. október 21., szombat - Autonóm, független iskolákat akar a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. A ma is érvényesülő tanácsi, művelődési minisztériumi irányítási forma megszüntetése - a szakszervezet szerint - legalább annyira fontos, mint a pedagógusok fizetésének rendezése. Ezekről az alapelvekről is véleményt cserélnek a szervezet szombaton délelőtt, Budapesten megkezdett első kongresszusán.
A kétnapos rendezvényen a múlt év végén megalakított független szakszervezet megvitatja, illetve véglegesíti az előterjesztett programtervezetet, az oktatáspolitikai koncepciót, az alapszabály-tervezetet, s ezután tisztségviselőket is választanak. A szakszervezet az oktatást sajátságos szolgáltatásként fogja fel. Szerintük elsősorban e szolgáltatást megrendelőknek - így a diákoknak, szülőknek - kell bizonyítaniuk módszerük helyességét. Javasolják, hogy az iskolák felügyeletét választott testületek lássák el. Ezekben az iskolaszékeknek nevezett testületekben helyet kapnának az adott település lakói, a helyi önkormányzatok, társadalmi szervezetek képviselői. Az iskolák önállóan döntenének oktatási módszerükről, s csak ennek eredményességét lehetne tőlük számon kérni az országosan meghatározott vizsgakövetelményekkel. E követelményrendszer kidolgozása a Művelődési Minisztériumon kívül a tudományágak, a pedagógus közösségek, a társadalmi kontrollt gyakorló szervezetek képviselőinek feladata is. A szakmai szempontok érvényesítését jól szolgálhatják a tanári szakegyesületek. Ilyen egyesületet alakítottak már a történelemtanárok. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint sokszínű iskolarendreszerre van szükség. Ebben meghatározó szerepet tölthet be az állami oktatás, de helyet kaphatnak mellette az egyházi, a magán, az alapítványból működő vagy az egyesületi intézmények is. (MTI)
1989. október 21., szombat 12:02
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|