|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Motoros műrepülő EB Békéscsabán
|
1989. július 11. kedd (MTI) - Magyarország eddig kétszer adott otthont a motoros műrepülők legnagyobb találkozójának: 1962-ben Budaörsön, 1984-ben Békéscsabán rendezték meg a világbajnokságot. Öt évvel a viharsarki vb után, az idén augusztus 5. és 13. között ismét a békési megyeközpont a házigazda: a légies sportágnak ezúttal az európai legjobbjait fogadják. Az EB előkészületeiről kedden az MHSZ budapesti központjában tartottak sajtótájékoztatót a kontinentális rendezvény szervezői. Szepesi József, a Magyar Repülő Szövetség főtitkára, aki egyben alelnöke a nemzetközi szövetségnek (FAI), előrebocsátotta, hogy ritka népes mezőnyt köszönthetnek majd a világbajnokságon, hiszen 15 országból érkeznek a pilóták (mintegy félszázan) és a repülőgépek (körülbelül harminc). Nem egy sportgépet használnak többen is, például az egyik osztrák versenyző magyar motoros légijárművel gyakorolt és áll rajthoz is az EB-n. A békéscsabai sportrepülőtéren bonyolítják le a viadalt, amelyben három alapszámot kell előbb teljesítenie mindenkinek: a nyílt kötelező, a szabadon választott és a zárt kötelező programot. Az első kettőt lehet gyakorolni, a zárt kötelezőt azonban ott a helyszínen állítja össze a zsűri, s úgy kapja meg feladatát minden pilóta, hogy a verseny előtt már nincs módja kipróbálni, tehát ,,kottából,, kell lerepülnie a ,,leckét,,. A három műrepülő alapfigura teljesítése után alakul ki a sorrend, a döntőbe csak a legjobbak (általában a mezőny egyharmada) kerülnek be. A fináléban szabadon választott produkciót mutat be mindenki, a ,,kűrben,, pilóta azt csinál, amit akar, a bírák a négy percben maximált gyakorlatnál időt mérnek, a további pontszámot aszerint ítélik meg, mennyire tetszett nekik a légi attrakció ritmusa, harmóniája, mennyire találták azt szépnek, látványosnak, tartalmasnak, egységesnek és szabályosnak. A magyarok a legeredményesebben a budaörsi vb-n szerepeltek, akkor világbajnok lett a gárda és Tóth József. Ezt bizony azóta sem sikerült megközelíteni egyetlen világversenyen sem. A mostani Európa-bajnokságon egyéniben nem kizárt a magyar érem, a válogatott legjobbja, a 33 éves Besenyei Péter különösen a 4 perces gyakorlatban képes világszínvonalú teljesítményre. A csapat az első hat között végezhet. A vb-elsőségre a szovjetek és a franciák pályázhatnak igazán megalapozott eséllyel, ők külön osztályt képeznek a motoros műrepülők táborában. A piros-fehér-zöld színeket egy nő - Daka Olga -, és Besenyei mellett további három férfi: Szász Alajos, Szegedi Béla és Veres Zoltán képviseli a békéscsabai Európa-bajnokságon.+++
1989. július 11., kedd 14:36
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|