|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - harmadik nap (6. rész)
|
Karvalits Ferenc (Zala m., 1. vk.), az MSZMP Zala Megyei ---------------- Bizottságának első titkára a helyi közlekedésben bevezetett forgalmi juttatás és a helyközi autóbuszközlekedés adóztatása tárgyában interpellált. Elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a helyközi, illetve helyi személyszállítási feladatokat ellátó közlekedési vállalatok jó részét kedvezőtlenül érintik a szabályozók. A helyi járatú autóbuszvezetők egyharmada nem részesül a kedvezményekből, ezek csak az öt kiemelt nagyvárosban, illetve a fővárosban dolgozókat illetik meg. A támogatási rendszerben nem ismerik el a személyszállítási tevékenység közszolgáltatási jellegét. Derzsi András közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter - a pénzügyminiszterrel egyeztetett - válaszában kifejtette, hogy egyelőre nincs mód a kedvezmények kiterjesztésére, a fővárosban és az öt kiemelt nagyvárosban az autóbuszvezetőknek fizetett forgalmi juttatás alapvetően munkaerő-megtartó jellegű. A miniszter elmondta, hogy a közlekedési kormányzat szándékában áll a kedvezmények kiterjesztése, ám az ország pénzügyi lehetőségei ennek egyelőre szűk határt szabnak. Mindenesetre kedvező jelenségnek tekinthető, hogy több helyi Volán Vállalat különböző formában és mértékben - saját erőből - igyekszik kárpótolni dolgozóit; munkaköri pótlékokat és forgalmi juttatást vezettek be. A miniszter helyt adott annak az észrevételnek, hogy a helyközi menetrend szerinti közlekedési vállalatok adóztatása ellentmondásos azok közszolgáltatói jellegével, de - mint mondotta - szűk körben - főként a gazdaságilag elmaradott térségekben - mód van a menetrend szerinti személyszállítási tevékenység támogatására: e vállalatok a beruházási költségek 20 százalékát leírhatják nyereségadó-alapjukból. Végül a miniszter - utalva a Minisztertanács legutóbb hozott határozatára - bejelentette, hogy ez év szeptember 30-áig az Országos Árhivatallal és a Pénzügyminisztériummal közösen felülvizsgálják a helyi és a helyközi közlekedés tarifális támogatási rendszerét. A képviselő - bízva a felülvizsgálat pozitív eredményeiben - elfogadta a miniszter által mondottakat. Az Országgyűlés 6 ellenszavazattal, 4 tartózkodás mellett tudomásul vette az interpellációra adott választ. (folyt.köv.)
1989. május 12., péntek 11:37
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|