|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
A vasasszakszervezet elnökségének állásfoglalása (1. rész)
|
1989. április 13., csütörtök - A vasasszakszervezet elnöksége csütörtöki ülésén állást foglalt az Ikarus és a Csepel Autógyár közötti árvitával, illetve az azt követő termelés-leállással és a válság rendezését szolgáló egyeztető tárgyalások eredményével, továbbá a Ganz Danubius Óbudai Hajóépítő Rt-nél kialakult helyzettel kapcsolatban.
Az Ikarus és a Csepel Autógyár közötti vitával, illetve a kialakult helyzettek kapcsolatban az elnökség hangsúlyozta: nem kíván beleszólni a vállalatok közötti árvitákba, de ebben az esetben többről van szó; a gazdaságpolitika összefüggéseinek ellentmondásairól, az infláció kezeléséről. Fennáll a veszélye: a jövőben több hasonló eset is előfordulhat. A régóta elhúzódó árvita tükrözi a gazdasági szabályozás ellentmondásait. A feszültségek a gépiparban a legnagyobbak. Elfogadhatatlan, hogy miközben a dolgozók egyre nagyobb áldozatvállalásra kényszerülnek, a feldolgozóipari vállalatok mozgástere, fejlesztési lehetőségei beszűkülnek, s ezzel minimálisra zsugorodik a kilábalás lehetősége. Az elnökség támogatja az autóbuszgyártás és -értékesítés szervezeti korszerűsítésének vizsgálatát, és egy hosszabb távon megnyugtató rendezés érdekében alapvetőnek tartja, hogy a kormányzati szervek komplexen kezeljék a kérdést. Teremtsék meg azokat a feltételeket, amelyek között a vállalatok nem kerülnek működésképtelen helyzetbe. A szocialista export ellenében nélkülözhetetlen termékeket importálunk, s ebből jelentős jövedelmek képződnek. Ezek beszámításával elérhető lenne, hogy az autóbuszgyártásban résztvevő valamennyi vállalat érdekeltté váljon a végtermék-kibocsátásban. A testület felszólította az érintett vállalatokat, hogy szigorúbb költséggazdálkodással törekedjenek az árfelhajtó hatás mérséklésére. Az elnökség fontosnak tartja, hogy a vállalatok vezetői minden esetben tájékoztassák tervezett intézkedéseikről a kollektívákat, lehetőleg ne kerüljön sor termelés-leállításra, de ha az mégis bekövetkezne, a kollektív szerződésben szabályozzák a dolgozókat érintő kérdéseket. A Ganz Danubius Óbudai Hajógyárában kialakult helyzetről az elnökség részletes tájékoztatást hallgatott meg. (folyt.köv.)
1989. április 13., csütörtök 16:41
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|