|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
FIDESZ-csoportok nyilatkozata a Bécs-Budapest világkiállítás előkészítéséről (2. rész) (OS)
|
7. A számításoknál nem vesznek figyelembe milliárdos nagyságrendű járulékos költségeket és távlati fejlesztési kényszereket. Az úgynevezett gazdagréti helyszínhez kapcsolódó Dél-Buda-Rákospalota-Kálvin térig való kiépítésének 53 milliárd forintos költségén túl közlekedési abszurdum lenne nem folytatni a metróépítést, ami viszont újabb tízmilliárdokat venne igénybe, függetlenül a vidék infrastruktúrájának állapotától. Nem veszik figyelembe a metró mintegy 8 milliárdos éves költségvetési támogatását sem, amit az új metróvonal tovább növelne, vagy pedig újabb tarifaemelést kényszerítene ki a már meglévő vonalakon is. 8. Bizonytalan a várható érdeklődés is. Ma 15 millió látogatóról és napi 200-250 ezres csúcs-látogatottságról beszélnek. A kormány döntését megalapozó Bechtel-jelentés 10 millió vásárlátogatót prognosztizált. A közlekedésfejlesztési költségeket 170 ezer fős csúcsra számolták. 9. Semmiféle biztosíték nincs arra, hogy a ma vállalkozási formában elképzelt fejlesztéseket nem költségvetési támogatással kell majd befejezni, a tervezettnél többszörösen nagyobb költségekkel. A fejlesztésekről és tervekről ma hivatalnokok és az elmúlt évek-évtizedek hibás döntéseit szorgalmazók dönetenek, akik ténylegesen nem tartoznak felelősséggel a társadalomnak. 10. Reális, országos infrastruktúra-fejlesztési koncepció hiányában nem ítélhető meg, hogy a világkiállításhoz kapcsolódó beruházások lehetnek-e a vidék fejlődésének ösztönzői, s nem nő-e tovább az ország egyik súlyos problémáját jelentő szakadék Budapest és vidék között. Cinikusnak és szakszerűtlennek tartjuk azt a véleményt, mely szerint a vidék kulturális színvonala amúgy is alacsonyabb, mint infrastrukrutális ellátottsága, így a különbség növekedése nem jelentene feszültséget. 11. Egyre többen szorgalmazzák, hogy a világkiállításnak az egész országot át kell hatnia. Ennek azonban semmiféle programja nem készült el. Az előkészítés mai szintjén nem kötelezhetjük el magunkat a megrendezés mellett. Az ebből fakadó esetleges hátrányokért az eddigi döntéshozókat terheli a felelősség. (folyt.)
1989. március 10., péntek 13:15
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|