|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Osztrák autókereskedelem
|
Sebestyén Tibor, az MTI tudósítója jelenti:
Bécs, 1989. január 20. péntek (MTI-TUD) - Az osztrák autókereskedők arra számítanak, hogy forgalmuk idén is tovább növekszik, de ebben nem nagy része lesz a használt nyugati személykocsik iránti magyar keresletnek. Ezt közölték Bécsben a gépkocsikereskedők és -javitók szakmai szervezetének vezetőségi ülése után, amelyen a testület megvitatta a tavalyi év eredményeit és az ezévi kilátásokat.
Sajtóértekezleten a szervezet vezetője, Eduard Leischko elmondta: tavaly Ausztriában az új személyautók és kombik eladási forgalma 4,1 százalékkal emelkedett, meghaladta a 253 ezer darabot, ez évben pedig becslések szerint a darabszám 255 ezerre növekszik. Hasonlóan kedvező az irányzat a használt autók üzletágában is, amely a múlt évben 2 és fél százalékkal tudta emelni forgalmát. Az autókereskedelem azonban nem fűz nagy várakozásokat a használt nyugati kocsik magyarországi beviteli vámcsökkentésének hatásaihoz, mert Ausztriában az árszinvonal adózási okok miatt általában magasabb, mint a szomszédos NSZK-ban, és a magyarok nagyrésze valószinűleg ott bonyolítja le vásárlásait. Hogy az új üzleti lehetőségek mégse maradjanak egészen kihasználatlanul, egyes osztrák kereskedők azt tervezik, hogy a nyugatnémet autópiacon szerzik be a hazainál olcsóbb használt gépkocsikat, s ezeket adják majd tovább a magyar vevőknek. Az autókereskedelmi szervezet tanácskozásán szó volt arról is, hogy az ausztriai személyautó-kereslet 1988-ban eltolódott a nagyobb teljesítményű kocsik irányában, s ezzel a 32 százalékos többletérték-adó (Mehrwertsteuer) nélkül számított átlagos eladási árak 120 ezerről 130 ezer schillingre növekedtek. Az új kocsik osztrák piacát továbbra is a nyugatnémet gyártmányok uralják csaknem 48 százalékos aránnyal, mögöttük a japánok állnak 33 százalékkal, a maradékon pedig főleg a francia és az olasz szállítók osztozkodnak. A tavaly eladott autók közül minden negyedik volt dizelmotoros. Az osztrák autókereskedők változatlanul követelik, hogy a személyautók túl magasnak ítélt 32 százalékos többletérték-adóját a kormányzat csökkentse 20 százalékra - mondta a sajtóértekezleten vezetőjük, Eduard Leischko. +++
1989. január 20., péntek 17:52
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|