Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 15.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar híradó:

Március 15. ünneplése Romániában

"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban, rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette meg és koordinálta. Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi létnek. "

A belvárosi forgalomszabályozás tapasztalatai (1. rész)

1989. január 9., hétfő - A budapesti belvárosban tavaly májusban bevezetett forgalomszabályozás eredményeként mérséklődött a zaj és a szenyezettség, annak ellenére, hogy a forgalom a vártnál kisebb mértékben csökkent - tájékoztatták a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságán az MTI munkatársát.

Sipos László csoportvezető elmondta, hogy a kísérleti
szabályozás bevezetését annak idején a nagyfokú zaj és a
légszennyezettség, illetve a közlekedési és a parkolási szabályok
tömeges megsértése indokolta. A közlekedési ártalmak már komolyan
veszélyeztették a belváros értékeit is. Az intézkedéssel a Fővárosi
Tanács azt kívánta elérni, hogy a belvárosba igyekvők ne
személyautóval közlekedjenek, s azt is, hogy lehetőség szerint az
ott dolgozók se gépkocsival járjanak munkahelyükre. A most
elkészített értékelés szerint a forgalom a belvárosban 5
százalékkal, mig az úgynevezett védett területen több mint 16
százalékkal csökkent. A zajhatás ezzel összefüggésben gyakorlatilag
a felére mérséklődött: a levegő szénmonoxid szennyezettsége
egyötödére, a nitrogéndioxiddal kapcsolatban egyharmadára,
ólomszennyezettsége egynegyedére csökkent. E pozitív hatások mellett
viszont az átmenő forgalomra kijelölt helyeken - a Petőfi Sándor és
az Apáczai Csere János utcában - a zajterhelés kismértékben nőtt,
ott is tisztább lett viszont a levegő az autók egyenletes haladása
miatt.

    Az ellenőrzésekkor tapasztaltak szerint sokan engedély nélkül
hajtottak be a területre. A magángépkocsiknak több mint a fele, az
állami rendszámú autóknak mintegy 40 százaléka, az áruszállító
járműveknek pedig mintegy 7 százaléka hagyta figyelmen kívül a
rendelkezést. Többen az engedély meghamisításával, a rajta szereplő
rendszám átírásával próbálták kijátszani a hatóságokat, mások
állandó lakosnak jelentkeztek be rokonaikhoz, ismerőseikhez, így
járva ki maguknak az engedélyt. Ennek eredményeként az övezetben
lévő parkolóhelyek számánál négyszer több engedély kiadására
kényszerültek az illletékesek. A felmérések szerint az övezetbe
jogosan behajtó autók több mint 50 százaléka taxi volt. Sok volt a
térségben hosszasan parkoló, lezárt taxi is, s ez ugyancsak
visszaélésre enged következtetni.

    Az intézkedés jelentősen javította a belváros tömegközlekedését.
A 15-ös autóbuszok és az új járat, a 15/a is a menetidő betartásával
közlekedhetett.(folyt.köv.)


1989. január 8., vasárnap 17:41


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek - A diadalkudarc (1990.03.01-04.08)

"Mintegy 3-4000 ember gyűlt össze a téren. Az emberek többségének nem volt magyar kokárdája, ilyesmit csak néhányan viseltek, kis fehér vászondarabokat festettek be hozzá, két szélén piros és zöld festékkel. Az ünnepség igen visszafogott és megható volt. Elmondtam a Fidesz szövegét. Amíg beszéltem egyfolytában remegett kezem-lábam. Holott nem volt mitől félni, s mégis! Éreztem, hogy valami nagyon rossz dolog készülődik. Az elmúlt hónapok során kifejlődött bennem valami különös veszélyérzet. Az ünnepség még tartott, amikor már újra autóba ültünk, s indultunk vissza Budapestre... Pest határában jártunk, amikor a Kossuth bemondta, hogy Romániában több helyen is atrocitások érték a március 15-ét ünneplő magyarokat..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD