![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Országgyűlés - első nap (33. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
A jelenlegi tervidőszakban ennek az ágazatnak juttatott 2,2 milliárdos támogatás még a kikötők működőképességének fenntartására sem elegendő, nemhogy fejlesztésre. A közlekedési rendszer gerincét a vasút alkotja. A bizottság elnöke figyelmeztetett arra, hogy a vasútnál koncentrálódott hatalmas értékű eszközállomány elhasználódása, a vasúttal kapcsolatos koncepciók évenkénti változása az egész vasút használhatóságának színvonalát erősen rontotta. A romló tendenciák megfékezésére évente mintegy 15 milliárd forint fejlesztésre és 13 milliárd forint fenntartási költségre lenne szükség. Ezzel szemben az idén a terv 7,4 milliárdot irányoz elő a fejlesztésre és 10,8 milliárdot a fenntartásra. Ez még az eszközállomány megőrzését sem teszi lehetővé. A helyzet felvázolásával a bizottságnak nem az a célja, hogy ,,benyújtsa a számlát,, a kormánynak, mindössze arra akar rávilágítani, hogy a gazdaság teljesítményének növeléséhez feltétlenül szükség van az infrastrukturális beruházások növelésére. A bizottság ezért azt javasolja: a közúthálózatnál már 1990-ben el kell érni, hogy minden kiadását útalap finanszírozza, a tervalkut mellőzve. Javasolják, hogy a lehető legrövidebb időn belül önálló napirendi pontként kerüljön a Parlament elé a vasúti közlekedés helyzete. Célszerű lenne, hogy az Országgyűlés már jövőre megtárgyaljon egy átfogó közlekedéspolitikai koncepciót, amely az ezredfordulóig felvázolná az ágazat jövőjét. Az előadó végezetül röviden érintette a lakásgazdálkodás helyzetét, rámutatva, hogy az állam fokozatosan ki akar vonulni a lakásépítés és -fenntartás feladatából. Ez a bizottság számára elfogadhatatlan. Ezért azt javasolja a Parlamentnek, hogy a jelenlegi vitában ne foglaljon állást a tervezet lakásgazdálkodási koncepciójával kapcsolatban, hanem azt egy átfogó vita keretében tekintse át. A testület indítványozza azt is, hogy gyorsítsák fel az önkormányzatokról szóló törvény előkészületeit, s ennek bevezetésével egyidejűleg alakítsák ki a hosszú távú lakásgazdálkodás irányelveit. Ennek egyik kulcsa lenne a tulajdonviszonyok rendezése. Összegezve az elmondottakat, Nagyiványi András kijelentette, hogy az építési és közlekedési bizottság nem támogatja az előterjesztésnek az infrastruktúrára, illetve a lakásgazdálkodásra vonatkozó elképzeléseit. (folyt.köv.)
1989. november 21., kedd 18:39
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|