![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Országgyűlés - első nap (32. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
A hároméves kormányprogramról elsőként Nagyiványi András, ------------------- az építési és közlekedési bizottság elnöke fejtette ki véleményét. A képviselő a termelő infrastruktúra és a lakásgazdálkodás szempontjából értékelte a programcsomagot. Figyelmeztetett arra, hogy a kormány előterjesztése elnagyoltan foglalkozik az infrastruktúra helyzetével. A bizottság széles körű tájékozódás után kifogást emel a kormánynak a termelő infrastruktúrával kapcsolatos elégtelen politikája miatt. Ez szemlélet annál inkább tarthatatlan, mivel a nyilatkozatokban mindenki állást foglal ezen szakágak fejlesztésének szükségessége mellett, ugyanakkor a napi gyakorlatban ezek a területek csak a maradékelv alapján részesedtek a fejlesztési forrásokból, s a jelek szerint most sincs változás. Az egyes ágazatokat sorra véve elsőként a hírközlés sanyarú helyzetére hívta fel a figyelmet. Bár a kormányprogram elismeri, hogy a gazdaság megújításának egyik legelmaradottabb eleme a hírközlés, a program mégis csupán évi 80 ezer új távbeszélő állomással számol. Ez az adat azonban kevesebb, mint a jelenlegi középtávú tervidőszak átlaga; az ötéves terv ugyanis 420 ezer állomás felszerelését irányozta elő. Az ország távközlésének elmaradottsága miatt évente több tízmilliárd forintos kár éri a népgazdaságot. A bizottság megállapítása szerint a kormánynak a hírközléssel kapcsolatos szemlélete nem elég komplex. A testület vitathatónak találja az írásos anyagok pontosságát is, s úgy véli, hogy a tervekben ismét a rövid távú érdekek kapnak előnyt. A közutak állapotával kapcsolatban a bizottság arra figyelmeztet, hogy még a stagnáló előirányzatok sem teljesültek maradéktalanul, nemhogy a fejlesztés dinamizálása. A közúthálózat fejlesztése, fenntartása, üzemeltetése évtizedek óta tervalku kérdése, a maradékelv függvénye. Egyes szakértők szerint az országos úthálózat kritikus állapota mintegy 50-60 milliárd forint értékű gazdasági kárt okoz évente. Ellentmondásos, hogy miközben a motorizáció robbanásszerűen fejlődik, az úthálózatra fordítható pénz zsugorodik. A bizottság ezen ellentmondás feloldása érdekében azt javasolja, hogy hozzanak létre egy olyan útalapot, amely teljesen kiiktatja a tervalkut, s a motorizáció fejlődését automatikusan követő forrásokat biztosít. A vízi közlekedés állapotát elemezve Nagyiványi András a fejlesztések sorozatos elmaradására mutatott rá. Emlékeztetett arra, hogy az 1992-ben megnyíló Duna-Majna-Rajna csatorna jelentősen felértékeli ezt a közlekedési ágat. (folyt.köv.)
1989. november 21., kedd 18:38
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|