|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Tanév értékelő,-előkészítő értekezlet (1. rész)
|
1989. május 31., szerda - Szeptembertől minden olyan általános iskolában megindulhat az orosz nyelv helyett egy másik idegennyelv kötelező oktatása, ahol ennek feltételeiről - így a felmenőrendszerű képzésről és az orosznyelvtanárok foglalkoztatásáról - az iskola gondoskodni tud. Egyebek között erről volt szó azon a szerdai értekezleten, amelyre a Művelődési Minisztérium az általános iskolai oktatással foglalkozó megyei és fővárosi tanácsi szakembereket hívta meg.
Az MSZMP Budapesti Bizottsága Politikai Propaganda és Művelődési Központjában megtartott hagyományos tanévértékelő,-előkészítő tanácskozáson Kelemen Elemér művelődési minisztériumi főosztályvezető elmondta: bár a szabad nyelvválasztást a közeljövőben már jogszabály is rögzíti, általános és széles körű bevezetésére várhatóan csak négy-öt év múlva lesz reális lehetőség. Jelenleg ugyanis az általános iskolák alig több mint 15 százalékában oktatnak valamilyen szinten más idegen nyelvet, és egyelőre hiányzik a megfelelő számú és képzettségű nyelvszakos tanár. A helyi nyelvoktatási bázisokra építve az országban egyébként már sokhelyütt megkezdődött az orosz-nyelvtanárok átképzése, s megállapodás született arról, hogy a kétlépcsős átképézési program költségeihez az ÁBMH is hozzájárul. Az idegennyelv oktatás bővítése, fejlesztése része annak a fejlesztési koncepciónak, amelynek célja az általános iskolai képzés tartalmának és módszereinek megújítása, különösen a nyelvi- kommunikációs, a testi, az esztétikai, illetve a társadalomtudományi nevelés területén. E fejlesztési program lényegi vonása - miként a tanácskozáson elhangzott - az általános iskola alapozó szerepének erősítése, a képesség és személyiségfejlesztést a gyermek adottságaihoz jobban igazító, szakmailag önállóbb iskolarendszer kialakítása. Szakítani kell a hazai közoktatás-irányítás erősen centralizált eddigi modelljével, s a pedagógiai gyakorlatra, az iskolákban folyó eredményes kísérletekre, alternatív programokra a korábbinál jobban szükséges építeni. Ezzel összefüggésben ősztől több mint 100 hazai iskola - részben az MM és az Országos Pedagógiai Intézet által kimunkált, részben saját programja alapján - szabadon kialakított, úgynevezett rugalmas óratervekkel dolgozik majd, illetve különböző tantervi és tantárgyközi oktatási modelleket alkalmaz. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 16:57
|
Vissza »
|
|
-előkészítő értekezlet (2. rész)
|
A tartalmi korszerűsítés tennivalóin túl szó volt az értekezleten az általános iskolai hálózat fejlesztésének immár halaszthatatlan feladatairól is. Ezeknek ki kell terjedniük az általános iskola tárgyi, személyi és működési feltételeinek megnyugtató rendezésére. A hálózatfejlesztési program a tárcaközi egyeztetéseket, a szakmai-társadalmi vitát követően várhatóan a jövő évben kerül az Országgyűlés elé. A tanácskozáson hangsúlyozták, hogy nemcsak a reformelképzelések válhatnak irreálissá, de az oktatási rendszer egésze összeomlással fenyeget akkor, ha az oktatásra fordítható költségvetési hányad nem emelkedik jelentős mértékben. Elhangzott az értekezleten az is, hogy mind a tanulólétszámot, mind a pedagógus ellátottságot tekintve igen nagyok az eltérések az alsó és a felsőtagozatban, illetve az ország különböző településein; ez azt is jelenti, hogy az oktatásban egyidőben kell számolni pedagógushiánnyal és a munkaerő felesleggel. Ennek feloldására az alsótagozaton jó megoldás lehet a csoportbontás, a kislétszámú osztályok indítása, illetve az alsótagozatos tanároknak a felsős hiányszakokra való átirányítása. Az általános iskolai szociális ellátásról szólva a főosztályvezető emlékeztetett azokra a riasztó statisztikai adatokra, amelyek szerint az elmúlt hónapokban 64 ezerrel csökkent az iskolai étkezésben és 76 ezerrel a napközis ellátásban részesülő tanulók száma. Az általános iskolások ingyenes étkeztetésének megoldásán túl, kívánatos lenne - ha legalább az alsótagozatban - a diákok ingyen juthatnának hozzá a tankönyvekhez, illetve a tanszerekhez is - mondotta. (MTI)
1989. május 31., szerda 17:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|