|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Mécs Imre és Vitautas Landsbergis táviratváltása
"Mécs Imre a következő táviratot
kapta:
A litván reformmozgalom, a Sajudis tanácsa meghívja önt, hogy
vegyen részt az 1940 óta első ízben szabadon megválasztott Litván
Legfelső Tanács első ülésén Vilniuszban. Előreláthatólag néhány
rendkívül fontos dokumentum fog születni, ezért az Ön részvétele nem
csupán igen megtisztelő lenne számunkra, hanem egyben az új litván
politikai helyzet támogatásának bizonyítéka is.
prof. Vitautas Landsbergis
elnök
x x x
A Sajudis Központi Tanácsának, Vilniusz
Kedves Vitautas Landsbergis
Nagyon köszönöm személyes meghívását a nagy történelmi
eseményre, amikor végre sok évtized múltán kimondják Litvánia
függetlenségét. Boldogok vagyunk, hogy ezt a napot megérhettük.
Kérem, fogadja forró üdvözlésemet, ölelésemet, nemcsak a magam,
hanem valamennyi 1956-os forradalmár társam nevében, a Szabad
Demokraták Szövetségének a nevében. Biztos vagyok, hogy minden
magyar hazafi együttérez önökkel, és osztozik boldogságukban.
Csak azért vagyok szomorú, hogy nem tudok ott lenni és együtt
ünnepelni önökkel.
Köszöntjük a független, szabad, demokratikus Litvániát. Éljen a
litván és a magyar nép barátsága.
Szeretettel üdvözli:
Mécs Imre
Szabad Demokraták Szövetsége,
Történelmi Igazságtétel Bizottsága
"
SZER, A mai nap:
Temesvári tüntetés
"Sokezer ember
tiltakozott tegnap Temesvárott Iliescu elnök és az általa vezetett
Nemzetmentő Front működése ellen. Ara-Kovács Attila jelenti
Budapestről:
- Nem számít gyakorinak a mai Romániában a tüntetésszerű
hivatkozás Európára és a demokráciára. A demonstrációk alkalmával
inkább a joghatár szigorú nemzeti szempontú megvonását
szorgalmazzák, illetve a nacionalista érdekek érvényesítését -
minden téren.
Temesváron azonban úgy tűnik, más a helyzet. Nem először
érkeznek olyan hírek a Bega-parti városból, hogy ott valami más
történik, mint általában Romániában. Sőt: a nemzetközi sajtóban
egyre többször fogalmazódott meg, hogy a decemberi, temesvári
forradalmat januári, romániai ellenforradalom követte volna.
E tanúságokat levonni látszik a város sokat szenvedett lakossága
is, amely a mai ottani közállapotokban megcsúfolását véli felfedezni
mindannak, amiért áldozatait meghozta."
|
|
|
|
|
|
|
Mégsem állt le teljesen az Ikarus (1. rész)
|
1990. február 16., péntek - Az előzetes információkkal
ellentétben pénteken mégsem állt le teljesen az Ikarus termelése. A
székesfehérvári és a budapesti üzemben pénteken mégcsak néhány
százan nem dolgoztak, jövő hétfőtől már mintegy másfél ezren nem
mennek munkába. Tehát a termelés leállítása fokozatos, de - mint azt
az Ikarus titkárságán közölték - amíg a Csepel Autógyárból érkeznek
alvázak, addig a buszszerelés is folytatódik. Bár a Csepel
Autógyárnak a Rába már napok óta nem küldi a részegységeket, a
szigetszentmiklósiak még a múlt éjszaka is küldtek alvázakat a
fehérvári Ikarusba.
Az ismét kritikussá vált helyzetről az Ipari Minisztérium képviselője Taba Miklós főosztályvezető az MTI munkatársának azt mondta: az alapvető ok, hogy vontatottan halad az árucsereforgalmi megállapodások előkészítése a KGST-partnerekkel, így a szovjet és az NDK viszonylatban is. Mindez valóban bizonytalanságot okoz a belföldi kooperációs partnerek között, hiszen a buszelemek és részegységek megrendelésétől a szállítási határidőig általában 4-6 hónap telik el. A folyamatos termelést zavaró okokat az iparvállalatok nem tudják kivédeni. A vállalatokkal egyeztetetten mielőbb tisztázni kell a helyzetet, és akár átmeneti megállapodást kell kötni ezekkel a KGST-országokkal. Mindez persze nem jelentheti - tette hozzá az ipari vezető - a közelmúltban aláírt magyar kormány-IMF-megállapodás felülvizsgálatát, hiszen ab ban a magyar fél kötelezettséget vállalt, hogy a kereskedelemben keletkezett rubelaktivumot az idén megszünteti.
Tamás István, a Kereskedelmi Minisztérium főosztályvezető-helyettese közölte, hogy a csehszlovák fél 250 buszt rendelt, ezekre megadták az exportengedélyt, az NDK-beli vevők 916 járművet kértek, 420 szállítására kötöttek szerződést, ebből 219 exportjára a KEM engedélyt adott, s további 100 engedélyezése folyamatban van. A legnagyobb gond a szovjet piaccal kapcsolatos. A főosztályvezető-helyettes szerint a magyar vállalatok, köztük az Ikarus, nem érdekeltek bizonyos importtételek átvételében, pedig ez segítené az exportengedélyezést. Bár a korábban kötött kétoldalú kormányközi megállapodásban szerepel például a szovjet sebességváltók és tengelyek beszerzése, a magyar felhasználó nem mutat készséget azok átvételére, igaz a gyártó szállítókészsége sem megfelelő. (folyt.köv.)
1990. február 16., péntek 15:07
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|