|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Történelmi Igazságtétel Bizottsága felhívása a magyar társadalomhoz
"1956 újraértékelése nélkül nem lehet hozzákezdeni a
demokratikus Magyarország megteremtéséhez, és hogy a forradalom
alapvető céljai - a demokratikus többpártrendszer, az önigazgatáson
alapuló népképviselet, a semleges és független Magyarország és a
szomszéd országokkal való, egyenjogúságon alapuló együttműködés -
változatlanul időszerűek. "
BBC, Panoráma:
A vagyonelszámoltatás eredménye
"A beidézettek névsora Gáspár Sándorral, a SZOT egykori
főtitkárával kezdődött, és Somogyi Lászlóval, az egykori építésügyi
miniszterrel, a Bécs-Budapest világkiállítás közelmúltban lemondott
kormánybiztosával záródott.
Kettejük között a magyar közelmúlt olyan alakjai jelentek meg,
mint Pulai Árpád, Komócsin Mihály, Miklós Imre, Tímár Mátyás és Buda
István. Az egykori vezetők készségesen, sőt felkészülten válaszoltak
a bizottság kérdéseire. Ezekből és a válaszokból kiderült, hogy a ma
már megérdemelt nyugdíjukat élvező államférfiak szinten kivétel
nélkül kedvező áron vásárolt állami bérlakásban élnek, pici hétvégi
bungalow-val, vagy még azzal sem rendelkeznek, bankszámlájuk pedig
szinte minimális."
|
|
|
|
|
|
|
- Int.Sütő Andrással - 2. folyt.
|
Nem beszélek most rendőrségről, belügyről, hadseregről, ahol ugyancsak megtörtént a fertőtlenítés, hogy esetleges veszélyt okozó magyar ott ne maradjon. Nagyon csekély a létszáma azoknak a magyaroknak, akik az államéletben vagy akár egészen a forradalomig, a pártvezetésben, a megyei szervekben, városi keretekben megmaradtak. Ilyen körülmények között próbálkoznak helyileg - városon, megyeszékhelyeken mindenekelőtt -, a helyi nemzetmentő tanácsok engedélyével vagy azoknak a támogatásával helyreállítani valamiféle méltányos állapotot, többek között ami az iskolaügyünket illeti.
Hogy ezt csak röviden érzékeltessem azt az állapotot, amin változtatni kellene, csupán a tanügy területéről hozok példát. Az iskolák egyesítésével gyakorlatilag elveszítettük 4-500 éves kollégiumainkat, elveszítettük önálló magyar iskoláink tekintélyes részét. Az egyesítés folytán és az évek folyamán fokozatosan csökkentett magyar osztályok folytán olyan abszurd helyzet állott elő, hogy 80-90 százalékban magyar nemzetiségű tanulók nagy része román osztályokban tanulhat és nyilvánvaló, hogy ehhez a mesterségesen és erőszakkal létrehozott állapothoz igazították a kinevezett tanárok állományát.
Példának okáért Marosvásárhelyt az új magyar tanügyminiszter helyettes bejelentése következtében, annak a bátorítására a helyiek megpróbálták az ugyancsak 400 éves Bólyai Református Kollégiumot magyar tanítási nyelvű iskolává átalakítani. Megpróbálták, de sajnálatos módon igen keserves konfliktus támadt csupán belőle, anélkül, hogy az ügy valamit is előrehaladott volna. A Bólyaiba évek alatt kinevezett román tanárok, a kenyerüket féltve, ami különben jogos aggodalom, ha nem gondoskodnak arról, hogy egy ilyen folyamat egy okos terv szerint történjék. Ezek a tanárok - ismétlem tehát - felháborodással fogadták ezt az elgondolást, hogy a Bólyait vissza kell állítani újra azzá, ami volt. Tehát egységesen, teljes egészében magyar liceummá, gimnáziummá, kollégiummá, mindegy. (folyt.)
1990. február 3., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|