|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Szabad Demokraták Szövetségének beadványa a Katonai Főügyészhez
"Nyilvánvaló, hogy a Belügyminisztérium vezetői által elkövetett
bűncselekmények társadalomra veszélyessége rendkívüli. Utalunk itt
mindenekelőtt arra, hogy megzavarták a békés átmenetet, a szabad
választásokba vetett hitet, hiszen - joggal - azt sugallták, hogy a
választások nem lehetnek tiszták, ha a Belügyminisztérium szervei a
pártok választási elképzeléseiről, az egyik párt vezetőit
folyamatosan tájékoztatják."
SZER, Választási híradó:
A koalíció lehetőségei
"...a két, talán legerősebb párt - a Magyar Demokrata
Fórum és a Szabad Demokraták Szövetsége - között dől el a választási
harc.
Sokan hajlanak arra, hogy az ország érdeke az, ha ez a két párt
lépne koalícióra egymással. Durván leegyszerűsítve a képletet, ennek
a következő előnyei lennének:
A szabaddemokraták rendszerváltása - amely elsődlegesen a
liberális piacgazdaság szerkezetének kialakítását jelenti - népi
támogatást kapna. Az SZDSZ a legégetőbb gazdasági gondok megoldására
radikális beavatkozást sürget, amely kezdetben jelentős
destabilizációs következményekkel jár majd.
A Demokrata Fórum ez esetben hozzájárulhat a társadalmi
konszenzus megteremtéséhez. Cserében az SZDSZ-nek le kellene
mondania bizonyos radikális, vagy tiszta liberális elvről. Mivel az
SZDSZ-en belül is van egy szociálliberális irányzat, ez nem tűnik
lehetetlennek.
"
|
|
|
|
|
|
|
A magyar választásokról
|
-----------------------
London, 1990. március 6. (BBC, Panoráma, Szakonyi Péter) - A Nemzeti Kerekasztal tegnapi tárgyalásain, melyen az országos listán jelölteket állító 12 párt, a kormány, valamint a parlament képviselői vettek részt, az ellenzék bírálta a kormányt, amiért az nem tanúsít keményebb magatartást a szovjet csapatkivonásokról folytatott tárgyalásokon. Emellett az ellenzék bírálta a belügyminisztert is, amiért az a március 25-iki választások szavazatainak számítógépes megszámlálását kivette az Állami Népességnyilvántartó Hivatal kezéből, és azt saját hatáskörébe utalta át. A döntés szakmai oldalának megvilágítására munkatársunk dr. Resztler Ákost, a Számítástechnikai Kutató Intézet leányvállalatának igazgatóját kérte fel. Elsőként azt kérdezte meg munkatársunk: vajon melyek a megbízható számítógépes szavazatszámlálás legfontosabb kritériumai?
- Nagyon fontos a megbízhatóság. A megbízhatóság kategóriájába, tárgykörébe tartozik a pontosság és a manipulálhatatlanság, vagyis az, hogy a számítógépes feldolgozási rendszer hűen és pontosan tükrözze azt a valós szituációt, ami a választásokon kialakul. Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos ez az első szabad választás az országnak és az egész világ előtt, azért azt hiszem, hogy itt, jelen esetben legfontosabb az, hogy a választás tisztasága biztosítható legyen. (folyt.)
1990. március 6., kedd
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A magyar választásokról - 1. folyt.
|
Mindenképpen biztosítható egy kellően felépített számítástechnikai rendszerrel az, hogy az eredmények összesítése és feldolgozása teljesen tiszta, pontos és manipulálhatatlan legyen. Ezért az ismereteink szerint és a tapasztalataink szerint egy kellő technikával felépített és tulajdonképpen zárt rendszer az, ami a legjobban megfelel. Én ugyan nem tudom, hogy nyugaton, a fejlett demokráciákban milyen rendszereket alkalmaznak, de azt tudnám elképzelni, hogy azok a számítástechnikai csomópontok, amelyek telepítődnek egy-egy szavazókörzetben vagy szavazóhelyen, azok egy olyan integrált zárt rendszerben kapcsolódnak egymáshoz és egy központi feldolgozóegységhez, mely integrált zárt rendszerben a beadott adatok mozgása teljesen meghatározott törvényszerűségek szerint zajlik, és semmiféle interferencia, külső beavatkozás ezen nem változtathat.
A katonai alkalmazásokban már egy évvel korábban kidolgozták azokat a titkosítási módszereket, amellyel 100 százalékosan biztosítható egy adatáramlás pontossága és befolyásolhatatlansága. Vagyis, mint ahogy az általában a műszaki fejlődés során nagyon sokszor előfordult, hogy katonai fejlesztési eredményekből a polgári élet sokat profitált, itt is kidolgozódtak azok a módszerek és technikák, amelyekkel az adatok titkosíthatók olyan módon, hogy azok ne legyenek manipulálhatók.
Én nem tudom, hogy ez a rendszer, amit az Állami Népességnyilvántartó Hivatal kidolgozott az milyen szinten épített be biztonsági elemeket, tehát ilyen módon nem tudok állást foglalni, de mindenképpen azt mondom, hogy a legbiztonságosabb megoldás egy ilyen titkosító lépésekkel felszerelt rendszer lenne. Ezek természetesen drágítják magát a rendszert, ha valamilyen számot mondhatnék, akkor azt mondanám durván, hogy az utóbbi megoldás az mondjuk választási csomópontonként mindenképpen jelentene egy 100 ezer forintos nagyságrendű költségnövekedést. (folyt.)
1990. március 6., kedd
|
Vissza »
|
|
- A magyar választásokról - 2. folyt.
|
Ezzel szemben minden olyan megoldás, amely a rendszert nyitottabbá teszi és kézi módszerekre tér át, az az adatmanipulálhatóság szempontjából veszélyesebb, mert a technikai ismeretek egy alacsonyabb fokán lehet ebbe a folyamatba beavatkozni, és ilyen módon kisebb felkészültségű, tehát nagyobb körből lévő emberek juthatnak abba a helyzetbe, hogy esetleg beavatkozzanak a folyamatba.
- Számomra úgy tűnik, hogy a vita, amely most a szavazatok összeszámlása terén tapasztalható, hogy a politikusok egy kicsit a számítástechnikai szakemberek nyakába akarják sózni a politikai felelősséget. Ön hogy érzi ezt?
- Azt hiszem, hogy ezt semmiképpen nem lehet megtenni. Mindenesetre reflektálva arra, hogy itt gyakorlatilag az utolsó pillanatban történik egy váltás, én nagyon szkeptikus vagyok a tekinteben, hogy ez alatt a rövid idő alatt ez a váltás teljesen korrektül és a szakma szabályainak megfelelően végrehajtható. Én azt hiszem, hogy ilyen rövid idő alatt bármennyire is egyszerű rendszer nehezen hozható össze úgy, hogy az kellően kitesztelve, leellenőrizve, kellő biztonsággal működtethető legyen. Én a magam részéről mindenképpen a számítástechnikai megoldásnak korábban elfogadott magasabb válfaját, az integrált rendszert támogatnám. +++
1990. március 6., kedd
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|