Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 05.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyílt levél a Trianoni-szerződést aláíró nagyhatalmakhoz

"Követeljük valamennyi szomszédunktól, hogy adják meg a magyar kisebbségeknek a kollektív nemzetiségi jogokat és a területi autonómiát. Mivel Romániáról, Csehszlovákiáról, Jugoszláviáról, elképzelhetetlen, hogy ezt önszántukból valaha is megtennék, a Trianoni-szerződést aláíró nagyhatalmaktól követeljük, hogy mind három országot kényszerítsék rá, hiszen az ő jóvoltukból hajthattak uralmuk alá mintegy 3-4 millió magyart. "
SZER, Forgószínpad:

Választási népköltészet a magyar plakátokon

"Adva van követhetetlen számú politikai párt, kicsi, nagy és közepes méretű választási agitációs plakátja. Van aki kézzel írja, van aki géppel, található fekete-fehér és színes, sőt van kinek háromdimenziósra is telik. Az alkalmi közvélemény-formálók a frekventáltabb helyeken két módszer szerint ragasztják ki ezeket. A-változat: precízen rá a rivális párt plakátjára. B-változat: lehetőleg eltakarva az alatta levőt. Mindkét módszer a kerületi IKV lakásfelújítási gondjait igyekszik megoldani, hiszen az ílymódon az épületek homlokzatán kialakult átlag 3 cm vastagságú papírréteg hő- és hangszigetel, sőt nyilvánvalóan megtartja az egyébként lehullni szándékozó vakolatot is. "

Vagyont a falvaknak


A történelem csak olyan megvalósult demokráciákat ismer,
amelyekben az előbb jön létre a településeken belül, és csak utána
országos szinten. Nálunk a haladás hívei a felvilágosodás óta mindig
felülről akarják bevezetni a demokráciát. Ezt teszik még azok is,
akik elismerik, hogy a csak országos szinten megvalósított
demokrácia törékeny, nem lehet időálló, és ezt tudva meg akarják
szervezni a lakóhelyek demokráciáját is. Ez folyik igen becsületesen
jelenleg is.

    Az e célt szolgáló tanácsi törvénytervezetről az a véleményem,
hogy megfelelő keret akár a legszebb, legerősebb helyi demokrácia
megvalósulásához is, de a kereteket ki lehet tölteni áldemokráciával
is. Ebben a keretben elképzelhetők erős, önálló tanácsok éppen úgy,
mint tehetetlenek, tekintélynélküliek. Minden azon múlik, hogy a
tanácsi önkormányzatoknak mi lesz a vagyoni helyzete, a gazdasági
funkciója. Ebben az irányban azonban eddig semmi sem történt, sőt
minden ágazat szakemberei maguk akarnak tulajdonosok lenni. Most az
volna a legfontosabb, hogy a korábbi bürokratikus állami tulajdont
úgy társadalmasítsák, hogy annak az a része, ami a helyi gazdálkodás
alapját képezi, legyen a területileg illetékes tanács, vagyis az ott
lakók kollektív tulajdona.

    alc. A sztálinizmus történelmi kártétele

    Az alábbiakban elsősorban a községekről és a kisvárosokról
beszélek, a nagyvárosok vagyoni helyzete egészen más szempontok
alapján alakítandó. Ezeknek a településeknek történelmileg kialakult
tulajdona volt. Erdejük, legelőjük, szántóterületük, helyi
közüzemeik voltak. A községi elöljáróságoknak az adott tekintélyt,
munkájuknak tartalmat, hogy volt mivel gazdálkodniuk, mégpedig
olyannal, amihez a lakosság többsége nemcsak értett, de szorosan
kötődött mind szakmai, mind anyagi tekintetben. Ezt a községi
tulajdont korábban a földbirtokos osztály, az elmúlt negyven évben a
mindent államosítani, centralizálni akaró diktatúra igyekezett
megsemmisíteni. (folyt.)



1990. március 5., hétfő 12:16


Vissza »


Vagyont a falvaknak 2.


Sajnos az utóbbi egy emberöltő alatt többet ért el ebben a
tekintetben, mint a földesúri osztály évszázadok alatt. A legnagyobb
történelmi kárt a sztálinizmus azzal tette, hogy szétrombolta a
helyi közigazgatásokat, megalomániásan szervezte a községek
határával mit sem törődő mammutüzemeket. E bizánci diktatúra
európaiságunk legszilárdabb alapjait semmisítette meg. Sajnos
napjainkban a sztálinista nagyüzemi struktúrát fokozatosan
korszerűsítő menedzseri réteg ebben a tekintetben nem akar szakítani
a múlttal.

    A nyugat-európai civilizáció individualizmust és kollektivizmust
oly szerencsésen vegyítő formája annak köszönhetően alakult ki, hogy
a gazdasági élet lényegében a családi földművelésen és a községi
szinten szervezett állattartáson alapult. A családi gazdaságokat a
községi gazdálkodás fogta keretbe, szervezte meg mindazt, amit
családi alapon nem lehetett. A sztálinista kollektivizálás ezt
cserélte fel az ázsiai-kelet-európai tiszta kollektivizmusra, ami
felett a diktatúra gyakorolta a korlátlan hatalmat. A nyugat-európai
civilizációt a központi hatalomtól gazdaságilag független községek
és községeken belül önállóan gazdálkodó családok jellemezték, a
bizáncit és a moszkovitát pedig a családi önállóságot, a családi
tulajdont tagadó, a központi hatalomnak korlátok nélkül alávetett
falusi közösségek.

    A falvak határaival mit sem törődő mezőgazdasági és erdészeti
nagyüzemek tehát nemcsak azért idejétmúltak, mert nem voltak
hatékonyak, hanem mert felrúgták a községi önkormányzatokat, semmibe
vették a közigazgatási határokat. A jelenlegi nagyüzemek
továbbélését támogatóknak tehát nem hatékonyságukat kellene
bizonygatniuk, hanem azt, hogy létük és a magyar társadalom
nyugat-európaivá válása mennyiben egyeztethető össze. A szakbarbárok
érveinél ugyanis van sokkal fontosabb, a szabad társadalom érve,
amely eddig egyetlenként bizonyította be, hogy képes a kor
követelményeinek megfelelő gazdasági eredményekre. (folyt.)



1990. március 5., hétfő 12:16


Vissza »


Vagyont a falvaknak 3.


alc. Ki legyen a tulajdonos?

Annak érdekében, hogy létrehozhassuk a nyugat-európai
társadalmaknak megfelelő közigazgatási élet feltételeit, jelenleg a
következőket tartom a legfontosabbnak:

    - Minden állami vagy termelőszövetkezeti tulajdonban lévő
ingatlan kerüljön a területileg illetékes tanács tulajdonába.

    - Mezőgazdasági és erdőterület csak helyi lakosok tulajdona
lehet.

    - A községhatárt nem haladhatja meg egyetlen mezőgazdasági vagy
termelőszövetkezeti gazdaság területe sem.

    Tisztában vagyok azzal, hogy sok, a polgári jogrendnek megfelelő
érv szól amellett, hogy állítsuk helyre a kollektivizálás előtti
tulajdonviszonyokat. Én mégis ellenzem. A történelem nem ismer
példát arra, hogy akármelyik polgári társadalom helyreállította
volna azokat a vagyoni viszonyokat, amelyeknek a megelőző hatalom
által történt erőszakos megváltoztatását igazságtalannak,
jogtalannak és ésszerűtlennek ismerte el. Az így visszaadandó földek
többsége már nem is a településen mezőgazdaságból élők, vagy a
jövőben élni akarók tulajdonába kerülne. Semmi értelme nem volna
annak, hogy már régóta városi lakosok váljanak azáltal gazdagokká,
hogy korábban földtulajdonuk volt.

    Amennyire erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy a
kisvállalkozásokban üzemelő vagyon mielőbb magántulajdonba kerüljön,
annyira nem értek egyet azzal, hogy ez történjen azokkal a
mezőgazdasági ingatlanokkal is, amelyeket a községek tulajdonába
kell adni. Erdő például csak úgy kerülhessen magántulajdonba, ha
valaki a tulajdonában lévő területet beerdősíti, az erdészeti
hatóság engedélye alapján. A községi tanács a tulajdonába került
mezőgazdasági terülelet se adhassa el legalább addig, amíg a
mezőgazdaság korszerű üzemi struktúrája ki nem alakul. Addig csak
bérbeadással hasznosíthassa.

    Azok a tulajdonviszonyok, amelyek az értékesítés alapján
alakulnak ki, aligha felelnének meg a jövő kívánatos
üzemstrukturájának és a vevőknek indokolatlan nagy jövedelmet
biztosíthatna néhány éven belül az értékesítés. A mi szegény, és
szociális igazságtalanságokkal terhelt társadalmunkban óvakodni kell
attól, hogy a lassan növekvő nemzeti jövedelemből azok hasíthassák
ki a még nagyobbat, akik vagyoni spekulációval foglalkoznak.
(folyt.)



1990. március 5., hétfő 12:17


Vissza »


Vagyont a falvaknak 4.


alc. Erős helyi kormányzatot

Az a követelmény, hogy egyetlen mezőgazdasági üzem se lehessen
nagyobb a község határánál, mind gazdasági, mind politikai
szempontból könnyen indokolható. Még az ekkora mezőgazdasági és
erdészeti üzemek is nagynak számítanak a nálunk sokkal gazdagabb és
fejlettebb tőkés országokban. Sem az iskola, sem a mezőgazdasági
üzem ne szakadhasson el a községtől, még akkor sem, ha a pedagógusok
és az agronómusok azt állítják, hogy ez szerintük esetleg a
hatékonyság rovására menne. A helyi önkormányzat megerősítésének
elengedhetetlen feltétele, hogy a község határában ne történhessen
semmi, amibe a helyi közigazgatásnak nincs beleszólása.

    Életem során azt vallottam, hogy a falu határában lévő erdővel
és földekkel ne gazdálkodhasson a Pesten élő arisztokrata vagy
bankár. Ezt szerencsére megszüntettük, de aztán kialakult az a
rendszer, amiben nemcsak a földet és az erdőt, de az iskolát, sőt a
tanácsot is elvették a falvaktól. Szerintem a társadalom
szempontjából nincs nagy különbség a településtől elszakadt, oda
semmivel sem kötődő földbirtokos vagy mezőgazdasági kombinátvezető
között. Aki szereti a földet és az erdőt, szeretnie és tisztelnie
kell a helyi közigazgatást is.

    Befejezésül: tisztában vagyok azzal, hogy fenti elképzelésem nem
lehet mindenki számára elfogadható recept. Nem is annak szántam. Azt
szerettem volna megvilágítani, hogy a települések gazdasági
önállósága egyik legnagyobb és legfontosabb civilizációs örökségünk,
európaiságunk nélkülözhetetlen záloga, és hogy a helyi
önkormányzatok gazdasági ereje nélkül írott malaszt marad minden
jogi keret, legyen az bármilyen korszerű is.




     Kopátsy Sándor


közgazdász



1990. március 5., hétfő 12:19


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek - A diadalkudarc (1990.03.01-04.08)

"A "csókos" plakát befutása utáni reggelen Pesty Lacival repülőgépre ültünk, s Moszkvába indultunk. A Fekete Doboz ugyanis "fülest" kapott, hogy március 5-én a szovjet fővárosban antiszemita pogrom lesz.... az orosz zsidók cionista szervezetei időnként felröppentettek néhány kacsát is. Egy ilyennek dőlhettünk be.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD