Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 02.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Megbeszélés a választási etikai kódex betartásának tapasztalatairól

"A jelenlévők megállapodtak abban, hogy továbbra is tartózkodnak egymás plakátjainak megrongálásától, leragasztásától. Felhívják a kerület lakóit, hogy bármely párt iránti rokonszenvüket ne a rivális pártok plakátjainak megrongálásával juttassák kifejezésre."
SZER, Magyar híradó, Vadász János:

Veszélyes döntés a köztársasági elnök megválasztásáról

"A régi Országgyűlésnek a Kádár-korszakból hátrahagyott hatalmas többsége önmagához méltóan vett búcsút a magyar közélettől: egyik utolsó döntésével csütörtökön módosította az alkotmányt, megszavazta az indítványt, hogy jövőben minden alkalommal közvetlenül a lakosság válassza meg a Magyar Köztársaság elnökét. Bármilyen tetszetősen hangzik is a döntés, ellentétes az alkotmány szellemével, megcsúfolása a népakaratnak, azaz a novemberi népszavazás eredményének, és szemérmetlenül túllépi azt az erkölcsileg feltétlenül korlátozott hatáskört, amellyel ez a parlament életének utolsó heteiben még rendelkezik."

Beléphetnénk-e a NATO-ba? (1.rész)

1990 március 1. csütörtök (MTI-PRESS) - A múlt hét magyarországi eseményeinek határainkon túl is élénk visszhangot kiváltó ,,szenzációja,, kétségtelenül Horn Gyula külügyminiszternek az a nyilvánosság előtt elhangzott (úgy mondják, csupán egyéni véleményét tükröző) kijelentése volt, miszerint nem tartja elképzelhetetlennek, hogy hazánk a nem túl távoli jövőben a NATO egyes politikai szervezeteinek tagj a legyen. Az erről szóló sajtóbeszámolók egyikében-másikában - vélhetően elhallásból, vagy értelmezési zavarból eredően - az Észak-atlanti Szerződés Szervezete katonai integrációjához való csatlakozásunk lehetőségéről olvashattunk, holott nem erről van szó, mert mint köztudomású, a tömb politikai és katonai mechanizmusának rendeltetése, funkciója között a tagállamok szuverenitása szempontjából egyáltalán nem lebecsülhető a különbség.


Erre igen jó példa Franciaország, amely de Gaulle tábornok
elnöksége idején, 1966-ban - önálló döntési jogát, a saját fegyveres
erők nemzeti alárendeltségét fenntartva - kivált a NATO katonai
szerveiből, ám a politikai szervezetnek változatlanul tagja maradt.
Hasonló problémák merültek fel a nyugati blokkba 1982-ben belépett
Spanyolországgal kapcsolatban; Madrid ugyanis akkoriban csak a
politikai szervezetbe kérte felvételét, a katonaiba nem. Mindezt
azért érdemes felemlíteni, mivel korántsem mindegy, az atlanti
szövetség felépítményi struktúrájában melyik oldalra helyezzük a
hangsúlyt.

    Horn Gyula nyilatkozatából egyébként világosan kitűnt, hogy ő
sem gondolt - nem is gondolhatott - a katonai beintegrálódásra,
hanem csakis és kizárólag a NATO politikai konzultációs
szervezeteivel való szorosabb együttműködésre, példának okáért az
Észak-atlanti Közgyűléssel és a Strasbourg-ban székelő Európa
Tanácscsal. Tagságunk ezekben a szervezetekben nem állna ellentétben
VSZ-beli részvételünkkel, s az ebből fakadó nemzetközi kötelezettsé-
geink teljesítésével, legalábbis az idézett külügyminiszteri állás-
foglalás szerint. Kérdéses viszont, hosszabb távon hogyan alakulhat,
milyen irányban fejlődhet ez a ,,kettősség,,, pontosabban fogalmaz-
va: meddig maradhat fenn egymás mellett a két európai koalíció? Úgy
tűnik, egyidejű felszámolásukra a közeli jövőben nincs sok esély, az
azonban bizonyos, hogy a kelet- és közép-európai hatalomváltások
folyamatának lezárulása után a VSZ - amennyiben képes túlélni belső
válságát, a régi modell működési zavarait - egészen más szervezet
lesz majd, mint amilyen eddig volt. (folyt.)



1990. március 1., csütörtök 10:48


Vissza »


Beléphetnénk-e a NATO-ba? (2.rész)


Az se lehetetlen, hogy a két szövetség egyre gyorsuló
közeledésének menetében az a bizonyos ,,kettősség,, egyszerűen
eltűnik, s a kontinens államai egy merőben új alapokra helyeződő
összeurópai kollektiv biztonsági rendszerbe ágyazódnak be. Ha persze
meglesz erre nézve a közös akarat.

    Senki sem tudja még, milyen módon, formában és ütemben jöhet
létre ez a rendszer, s mikor váltja fel a jelenlegi tömbpolitikát,
kontinensünk megosztottságát. Pillanatnyilag az látszik
valószínűnek, hogy a NATO - nagyobb szilárdságánál, stabilitásánál
fogva - még jó ideig megőrizheti létét, talán tovább, mint a varsói
paktum, noha az utóbbi érvényét 1985-ben újabb húsz évre
meghosszabbították. Különben az észak-atlanti szerződést is húsz
évenként újítják meg, s bár az 1949-es alakpító okmány minden
tagállam számára lehetővé teszi a kilépést, e jogával eddig egyik
aláíró fél sem élt. Ezzel szemben a VSZ-ből - mintegy precedenst
szolgáltatva - 1968 őszén Albánia kivált. Meghatározott körülmények
között természetesen bármelyik más tagország is megszüntetheti
tagságát, ehhez viszont az szükséges, hogy egy évvel a szerződés
hatályának lejárta előtt bejelentse ezt a szándékát.

    Némileg más a helyzet az egyik, vagy a másik tömbhöz való
csatlakozással. Ami a NATO-t illeti, ott ehhez a szerződés a
tagállamok egyhangú beleegyezését írja elő. És még valamit: a
szövetséghez tartozás eleve kizár minden, a paktum szellemével és
betűjével össze nem egyeztethető nemzetközi kötelezettségvállalást.
Ebből logikusan következik, hogy egy varsói szerződésbeli ország
tisztán jogi-politikai és katonai nézőpontból sem lehetne egyszerre
két koalíció tagja, miután a vállalt kötelezettségek katonaföldrajzi
hatáskörzete és jellege nem azonos.

    Visszatérve Horn Gyulának arra a felvetésére, hogy a Magyar
Köztársaság a ,,nem túl távoli jövőben,, szorosabban kötődhetne a
NATO bizonyos politikai intézményeihez. A hazai szakértők és párt
képviselők többsége ezt nem tartja kizárhatónak, de hogy az atlanti
szövetség ténylegesen irányító politikai szervezeteiben is részt
vehetnénk, azt irreálisnak tekintik. Elképzelhetetlen ugyanis az
egyik tömb tagállamainak - akár külön-kjülön, akár csoportosan - a
másikba történő belépése. Adott helyzetben persze módunk nyílhat a
két alternatíva mérlegelésére, ám csak az egyiket választhatjuk, a
teljes értékű kettős tagságot semmi esetre sem. A ,,vagy-vagy,,-ban
nem zárható ki egy közbeeső választás sem: a semlegesség. Csakhogy
ehhez megfelelő nagyhatalmi garanciák is kellenének. És ezen felül a
legfontosabb: egy szuverén Országgyűlésnek nemzeti létünkért teljes
felelősséget vállaló döntése. +++



1990. március 1., csütörtök 10:52


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek - A diadalkudarc (1990.03.01-04.08)

"Március elején, másodikán, még egy érdekesség történt: a Kádár-parlament utolsó érdemi ülése. Tamás Gáspár Miklós, aki ama parlament utolsó három hónapjára választatott meg képviselőnek, a belbiztonsági botrányt kivizsgáló parlamenti bizottság tagjaként ragaszkododtt a jelentés teljes szövegének ismertetéséhez. Ezt képviselő-"társai" leszavazták. Jól tudták, miért."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD