|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF állásfoglalása
"Az MDF azt kívánja, hogy minden
földdarab legutolsó igazolt tulajdonosa, illetve annak örököse, ha
gazdálkodni kíván, kapja vissza jogos tulajdonát; ha más
foglalkozást folytat, jusson az új országgyűlés által meghatározandó
kártalanításhoz."
BBC, Esti panoráma:
Az új magyar Nemzetbiztonsági Hivatalról - interjú
"Mennyiben különböztethető meg a hírhedt, vagy híressé várt
III/3-as ügyosztály munkájától, ami a Duna-gate botránnyal
kapcsolatban került napvilágra?
- Alapvetően annyiban - és ez rendkívül jelentős -, hogy a volt
III/3-as csoportfőnökségnek a tevékenysége zömében a szocializmustól
idegen eszmék, nézetek, ideológiák elleni harc volt. Ez a feladat
most teljes egészében kikerült a Nemzetbiztonsági Hivatal és
valamennyi magyar nemzetbiztonsági szolgálat hatásköréből."
|
|
|
|
|
|
|
Beléphetnénk-e a NATO-ba? (1.rész)
|
1990 március 1. csütörtök (MTI-PRESS) - A múlt hét
magyarországi eseményeinek határainkon túl is élénk visszhangot
kiváltó ,,szenzációja,, kétségtelenül Horn Gyula külügyminiszternek
az a nyilvánosság előtt elhangzott (úgy mondják, csupán egyéni
véleményét tükröző) kijelentése volt, miszerint nem tartja
elképzelhetetlennek, hogy hazánk a nem túl távoli jövőben a NATO
egyes politikai szervezeteinek tagj a legyen. Az erről szóló
sajtóbeszámolók egyikében-másikában - vélhetően elhallásból, vagy
értelmezési zavarból eredően - az Észak-atlanti Szerződés Szervezete
katonai integrációjához való csatlakozásunk lehetőségéről
olvashattunk, holott nem erről van szó, mert mint köztudomású, a
tömb politikai és katonai mechanizmusának rendeltetése, funkciója
között a tagállamok szuverenitása szempontjából egyáltalán nem
lebecsülhető a különbség.
Erre igen jó példa Franciaország, amely de Gaulle tábornok elnöksége idején, 1966-ban - önálló döntési jogát, a saját fegyveres erők nemzeti alárendeltségét fenntartva - kivált a NATO katonai szerveiből, ám a politikai szervezetnek változatlanul tagja maradt. Hasonló problémák merültek fel a nyugati blokkba 1982-ben belépett Spanyolországgal kapcsolatban; Madrid ugyanis akkoriban csak a politikai szervezetbe kérte felvételét, a katonaiba nem. Mindezt azért érdemes felemlíteni, mivel korántsem mindegy, az atlanti szövetség felépítményi struktúrájában melyik oldalra helyezzük a hangsúlyt.
Horn Gyula nyilatkozatából egyébként világosan kitűnt, hogy ő sem gondolt - nem is gondolhatott - a katonai beintegrálódásra, hanem csakis és kizárólag a NATO politikai konzultációs szervezeteivel való szorosabb együttműködésre, példának okáért az Észak-atlanti Közgyűléssel és a Strasbourg-ban székelő Európa Tanácscsal. Tagságunk ezekben a szervezetekben nem állna ellentétben VSZ-beli részvételünkkel, s az ebből fakadó nemzetközi kötelezettsé- geink teljesítésével, legalábbis az idézett külügyminiszteri állás- foglalás szerint. Kérdéses viszont, hosszabb távon hogyan alakulhat, milyen irányban fejlődhet ez a ,,kettősség,,, pontosabban fogalmaz- va: meddig maradhat fenn egymás mellett a két európai koalíció? Úgy tűnik, egyidejű felszámolásukra a közeli jövőben nincs sok esély, az azonban bizonyos, hogy a kelet- és közép-európai hatalomváltások folyamatának lezárulása után a VSZ - amennyiben képes túlélni belső válságát, a régi modell működési zavarait - egészen más szervezet lesz majd, mint amilyen eddig volt. (folyt.)
1990. március 1., csütörtök 10:48
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|