![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
OS:
Nyers Rezső levele Mihail Gorbacsovhoz
"Nyers Rezső a Szocialista Párt
elnöke levelet küldött Mihail Gorbacsovnak, a Szovjetunió Kommunista
Pártja főtitkárának. Megelégedését fejezte ki, hogy 1989. júliusi
találkozásukon született megállapodásuknak megfelelően - ahogy ezt
akkor kezdeményezte - felgyorsult a szovjet csapatok mielőbbi
kivonásának folyamata. Nyers Rezső levelében szorgalmazta, hogy
mihamarabb kerüljön sor a megállapodás aláírására.
A Szocialista Párt elnöke hangsúlyozta, hogy a magyar gazdaság
és munkavállalók számára ma már közvetlen problémát okoz a kétoldalú
kereskedelem rugalmatlan elszámolási rendszere. A tavaly júliusi
Nyers-Gorbacsov közös álláspontnak megfelelően a Szocialista Párt
részéről továbbra is fontosnak tartják és ösztönzik a mielőbbi
áttérést a konvertibilis valutában történő elszámolásra."
BBC, Panoráma:
Pártvezetők vagyonelszámolása
"A magyar parlament
ülésszakán ma bemutatkozott a vagyonelszámoltatási bizottság és
nyilvánosságra hozta, milyen tényekre kívánja alapozni működését.
Köztudott, hogy az 1990/3. törvénycikk értelmében
vagyonnyilatkozatra köteleztek minden olyan állami- és pártvezetőt,
aki 1980 óta a két parlamenti ciklus bármelyikében magas állást
töltött be.
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség mintegy 400 személyt
érint. Azok számára, akik a mai határidőt elmulasztották, a
bizottság türelmi időt szabott. "
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Nyílt levél az országgyűlési képviselőknek (1.rész) (OS)
|
![](../img/spacer.gif)
1989. június 26., hétfő - Országgyűlési képviselőknek címzett nyílt levél közreadására kérte az Országos Sajtószolgálatot Nyíregyháza Megyei Város Tanácsa, az MSZMP városi bizottsága, az MDF és az SZDSZ nyíregyházi szervezete. Tisztelt képviselők Gazdasági válsággal és politikai útkeresésekkel terhes időszakban az új alkotmányt és az új önkormányzati törvényt megelőzve kerül a parlament elé az államháztartási reform koncepciója. A társadalmi közkiadások újfajta finanszírozási rendszeréről olyan szakaszban születik döntés, amikor még nem épült ki a plurális, tárasalmi és gazdasági berendezékedésnek megfelelő intézményrendszer. A politikai akaratnyilvánítások fórumai és erőviszonyai még a magunk mögött hagyott cél- és formarendszert tükörzik. Félő ezért, hogy a kormány által előterjesztett, az ágazati minisztériumok és a megyei tanácsok pénzelosztó szerepét csökkentő, normatív feladatmutatókra, illetve önkormányzati tulajdonra és centrumszerepre alapozó koncepció nem kap megfelelő támogatást a döntéshozók részéről. Pedig csak a szabadon választott, törvény által garantált pénzalappal rendelkező önkormányzat lehet társadalmi kibontakozásunk alappillére. Olyan helyi önkormányzat, amely helyhatósági ügyekben nem rendelhető alá országos pártpolitikai érdekeknek sem. Minthogy az államháztartás rendelkezésére álló pénzalapokat közvetlenül vagy közvetve a lakosság ,,termeli,, meg, alapvető követelmény, hogy ez a lehető legközvetlenebb csatornákon az állampolgári jólét és a közvagyon folyamatos emelésére fordítódjék. Az államháztartás jövőbeli bevételnövekedése ne legyen azonos új adók bevezetésével, vagy a meglévők szigorításával, hanem valósuljon meg: - a versenyszférában az állami támogatási rendszer drasztikus leépitése; - a túlbürokratizált igazgatási szervezetek felszámolása vagy átalakítása önfinanszírozó szervezetekké; - a vállalkozások élénkítése; - az állami vagyon hatékony működtetése révén. (folyt.köv.)
1989. június 26., hétfő 18:13
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Nyílt levél az országgyűlési képviselőknek (2.rész) (OS)
|
![](../img/spacer.gif)
A kiadások között meg kell határozni a központi állami feladatokat az oktatás, egészségügy, szociális biztonság, legalapvetőbb közművek stb. területén és ezeknek a minimális ellátási szintjét. Az alapvető állami feladatok megvalósítását garantáló pénzeszközöket - az állami számvevőszék ellenőrzése mellett - a helyi önkormányzati szerveknek normatív alapon kell rendelkezésére bocsátani. Az állami célfeladatok megvalósítását korrekt pályázati rendszer keretében kell lebonyolítani. A helyi önkormányzatnak ezenkívül rendelkeznie kell saját pénzeszközeivel, működő tőkéjének jövedelmével, a hatósági munkából befolyt bírságaival, illetékeivel. Ezekből együttesen valósítsa meg az önkormányzat az állami alapfeladatokat és lakossági ellenőrzés mellett saját célkitűzéseit. A fentiek megvalósítása a normatív elosztás elvét jelenti, amit támogatunk. A történelmileg kialakult hátrányokat azonban meg kell szüntetni. Ehhez már most a népszámlálással egyidejűleg el kell rendelni a helyzetfelmérést. A kiegyenlítődést a kvótán felüli központi alapokból folyamatosan és rövid időn belül biztosítani szükséges. A kistelepüléseknél, a többszörösen hátrányos térségekben a normatív szabályozással egyidejűleg, különleges kedvezmények megadása indokolt. Támogatjuk az önkormányzat és az önkormányzatok szabad szövetségének tulajdonossá tételét, értve ezt a földre, az állami épületekre, a közművekre, mint a tulajdon tárgyaira. Az államháztartás reformjának együtt kell járnia a tényleges helyhatóság, a helyi önkormányzatok kialakulásával. Összességében az a véleményünk, hogy az alulról építkezés elvének megfelelően a helyi önkormányzatok lássanak el minden olyan feladatot, amelyekre szervezetileg és anyagilag képesek, kapjanak állami központi támogatást mindarra, amit szervezetileg fel tudnak vállalni. Az államháztartási reform koncepcióját ezen elvek hangsúlyozott figyelembe vétele mellett támogatjuk, végleges kidolgozásában részt kívánunk venni. Tudjuk, hogy az önkormányzat nem varázsszó, de a helyi autonómiák megszerveződése és működése hathatósan elősegíti a kibontakozást és a nemzeti felemelkedést. (OS)
1989. június 26., hétfő 18:15
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|