|
|
|
|
|
|
|
|
OS Szabad Március 15-ét - A Szabad Demokraták nyilatkozata
"A Szabad Demokraták megütközéssel
fogadják azokat a terveket, amelyek a március 15-i ünnep
semlegesítésére és a tájékoztatás csorbítására irányulnak. Szabad
március 15-ét kívánunk, ahol mindenki a maga módján ünnepelhet. Az
irányzatokat a Fidesz-től a Demisz-ig egybemosó ünneplést éppoly
természetellenesnek és félrevezetőnek tartanánk, mint azt, hogy a
választásra készülő országban ne szólalhassanak meg a
képviselőjelöltek. Még nem érkezett el a közös ünneplések ideje: még
itt vannak a szovjet csapatok; nem szabad a sajtó, a rádió, a
televízió; még nem történt meg a rendszerváltás. A Szabad Demokraták
ragaszkodnak a demokratikus ellenzék hagyományos, demokráciát
követelő menetéhez. A szabad sajtó ünnepén különösen visszatetsző
volna, ha az ország a televízióból nem szerezhetne tudomást az
elhangzó beszédekről.
"
SZER, Magyar híradó:
Kőszeg:
ha úgy látják, vezessenek elő
"Végvári Józsefet megrovásban
részesítették, vagyis ugyanazt a büntetést kapta, amit a
lehallgatók. Tehát a lehallgatás és a lehallgatás leleplezése
egyenértékű dolog a jelenlegi katonai ügyészség szemében. Én ezt nem
így látom, és gondolom, hogy Végvári József ugyancsak fellebbez az
ügyészségi határozat ellen.
Független dolog ettől, ha nem is lehallgatási ügy, hanem az
állambiztonsági szolgálatnak, vagy a volt állambiztonsági
szolgálatnak az ügye. Létrejött a Nemzetbiztonsági Hivatal, de a
különböző információkból lehet tudni azt, hogy az állambiztonságisok
jelentős része itt kapott beosztást."
|
|
|
|
|
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (1. rész)
(OS)
|
1990. február 27., kedd - Jelen tulajdonreform-koncepció a VOSZ átfogó gazdaságpolitikai koncepciójának szerves részét képezi. A kérdés rendkívüli fontossága és időszerűsége aligha szorul bizonyításra, minden politikai párt, parlamenti bizottság és csoportosulás kiemelten foglalkozik vele. Ugyanakkor látható, hogy a különböző csoportok más és más tartalmat, célt tulajdonítanak a tulajdonreformnak. Számos politikai párt, csoport nyíltan, mások bújtatott formában azt fogalmazzák meg, hogy a tulajdonreform célja az állami tulajdonon alapuló szocialista gazdaságból egy, a magántulajdon kizárólagosságát hirdető tőkés gazdaságba való átmenet. Mások a magyar történelmi helyzetnek, a termelőerők fejlettségének stb. megfelelő többszektoros tarka tulajdonú vegyes gazdaság kialakításáról beszélnek.
Szövetségünk álláspontja a különböző megközelítések közös alapját ragadja meg: meg kell törni az állami tulajdon dominanciáját, ki kell bontakoztatni a kis- és középüzemeket, a magánvállalkozásokat. Csak ez lehet az alapja a gazdasági válságból való kilábalásnak.
Ma a tulajdonreform kapcsán számos elgondolás van jelen a társadalomban és szakmai körökben. Ezen elgondolások különböző érdekekből indulnak ki. Számos közülük szerintünk is járható és támogatható megoldás. Sajnos azonban nem kevés olyan elképzelés is van, amelyek figyelmen kívül hagyják a gazdaság feltételrendszerét és politikai demagógiával a tulajdon irracionális osztogatásának valamely hipotézisét vezetik elő.
A VOSZ visszautasít minden olyan elképzelést, amely a szétosztást, kiosztást, tékozlást, fecsérlést használja alapelvként elgondolásainál. Ugyanakkor felelőtlennek, szakmailag megalapozatlannak és nagy mértékben érdekeket megtestesítőnek tartjuk azokat a megoldási javaslatokat, amelyek bár önmagukban lehetnek igazak, támogathatóak, mégis rendkívül veszélyesek azon okból, hogy meghirdetői a koncepciót az állami tulajdon egészére kívánják egyidejűleg alkalmazni. Így olyan kisérletnek tennénk ki a társadalmat, amely az évszázadok során felhalmozott erőforrások teljes körét kockáztatná egy feltételezés sikerében bízva. Hibásak e koncepcíók azért is, mert ma nincs is olyan társadalmi szubjektum, amely hasznosítani tudná azt a megközelítően 2000-3000 milliárd forint nagyságrendű működőtőkét, amellyel a tulajdonreform kapcsán számolni lehet. (folyt. köv.)
1990. február 27., kedd 12:16
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (2. rész)
(OS)
|
(Ma ugyan hiányoznak korrekt értékelések ahhoz, hogy a 2000-3000 milliárd forintos nagyságrendet kritika nélkül elfogadhassuk, de legalább annyi érvet lehet találni arra, hogy ez a szám alábecsült, (példa az ingatlanok alulértékeltsége) mint arra, hogy túlbecsült (például a néhány éves gépek értéken felüli nyilvántartása). Léteznek azonban olyan korszerű értékelési módszerek, amelyekkel a tulajdonforma váltások, például gazdasági társaságokká alakulás során ezek az eszközök megbizható vagyonértékelésre kerülhetnek).
Meggyőződésünk szerint mintegy 7-8 olyan megvalósítható, támogatható javaslat van a tulajdonreform kapcsán, amelyek egyidejű bevezetése jelentené a társadalom számára a legkisebb kockázatot és valószínűleg a legnagyobb eredményt hozná. A Vállalkozók Országos Szövetsége fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy minden tulajdonforma váltási aktust kizárólag kellő társadalmi kontroll, kellő nyilvánosság mellett szabad lefolytatni. Még egy zárt alapítású részvénytársaság létrehozása sem zárja ki, hogy az érintettek - és különösen a dolgozók - kellő tájékoztatást kapjanak az ügyek menetéről, hiszen a zárt alakítás mindössze annyit jelent, hogy nyilvános felszólítás részvényjegyzésre nem történik Ma a zárt alapításra hivatkozva titokban ,,kéz alatt,, alakítanak át vállalatokat, s ez az amúgyis feszült társadalmi környezetben joggal vált ki kétkedést.
Kevés ma az a távlati garancia, hogy a tulajdonreform eredményeképp a piacgazdaság kifejlődése majd megoldja a problémákat. Rendszeresen találkozhatunk nyugat-európai, vagy akár japán botrányokkal, amelyek arról tudósítanak, hogy fejlett piacgazdaságban is az állami vagyon fölött rendelkezők gyakran engednek a kisértésnek, hogy a ,, senkiét,, sajátjukká változtassák. Ez náluk sem lesz, nem lehet másként. Társadalmilag katasztrófálisan nagyszámú előfordulását kizárólag a minél nagyobb nyilvánosság szoríthatja vissza.
Ezen elvi alapvetések után legszögezzük, hogy a VOSZ-nak is van saját tulajdonreform-koncepciója, s azt sem tagadjuk, hogy ez a vállalkozók sajátos érdekstruktúrájából indul ki. Így határozott meggyőződésünk, hogy a tulajdonreformon belül az egyik leghatékonyabban járható út az lenne, ha egészében, vagy döntő hányadában magánvagyonon alapuló vállalkozások, vállalkozók tudatos versenyelőnyt kapnának a privatizálási folyamatban. Így ebben a körben minimálisra kellene csökkenteni a központosítást. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:20
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (3. rész)
(OS)
|
Teljes mértékben el kellene tekinteni az adó és egyéb központi befizetésektől abban az esetben, ha a vállalkozás, a vállalkozó az így felszabaduló forrásait befektetésre, illetve az állami tulajdon megszerzésére fordítja.
El kell törölni azokat a szankciókat is, amelyek e tulajdon későbbi elidegenítése esetén progresszíven adóztatják az ebből származó bevételeket. Megítélésünk szerint csak a lineáris forrásadó alkalmazása lehet indokolt, bár átmenetileg ettől is el lehetne tekinteni. Fontos kiemelni, hogy az ingyenes részvény, vagyonjegy, illetve szövetkezeti üzletrész nem más, mint sajátos osztaléktipusú jövedelem. Így tehát ezekre az esetekre is legfeljebb a forrásadó kivetése az indokolt. (Ez sem szükséges természetesen, ha nem kívánjuk feleslegesen korlátozni az értékpapírok forgalmát a halasztott adók által. A VOSZ véleménye szerint célszerűbb lenne ez esetben is az adómentesség alkalmazása.) Minimális feltételként javasolnánk a befektetés ösztönzésnél, hogy a személyi jövedelemadó alap 50 százalékáig lehessen részvényt, illetve üzletrészeket leírni és ez legyen teljesen adómentes. Ez esetben a lakosság a jövedelem arányáig, az állam az adó arányáig vállal kockázatot a befektetésben. A mai életszínvonal és adómértékek mellett szerintünk így sem lenne túlzottan nagy a befektetőkedv. Ez a megoldás egyébként infláció mérséklő hatást is kifejtene, mivel fizetőképes keresletet értékpapírokba, illetve befektetésekbe vonna el. Véleményünk szerint az a tény, hogy csak adózott (VÁNYA) jövedelemből lehet osztalékot fizetni, s ezt újabb adó sújtja, megengedhetetlen kettős adóztatást jelent. E kettős adóztatás bármely oldalról felszámolható, (tehát akár a forrásadó eltörlése, akár a VÁNYA kivetés előtti nyereségből való fizetés engedélyezése), de felszámolása sürgető. Átmeneti intézkedésként el tudunk képzelni kompromisszumos megoldásokat (például forrásadó 10 százalékra csökkentése), ez azonban nem érinti elvileg megalapozott véleményünket a kettős adóztatásról. Ide kapcsolódóan fontos volna az átruházások illetékmentessége is, mivel az illeték egy fennálló tulajdoni szerkezet rögzítését szolgálja. Az általunk ismert elképzelések még figyelmen kívül hagyják e megoldásokat, csak kedvezményes hitelforrásokat, halasztott, de progresszíven adóztatott befektetés ösztönzést alkalmaznak. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:25
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (4. rész)
(OS)
|
Kedvezményes hitelforrásokkal, egyedi szerződésekkel, bérleti konstrukciókkal ugyan lehet és kell támogatni a privatizálási folyamatot, de látni kell, hogy a vállalkozók mai hitelfedezeti képessége csak igen kismértékben teszi lehetővé ezek igénybevételét. Ezért az erre szorítkozó privatizálási elképzelések olyanok, mintha mögöttük valós szándék nem is húzódna meg.
A vállalkozás, a vállakozó mentesítése a központosítás alól abban az esetben ha a jövedelmét befekteti, támogatandó abból a megközelítésből is, hogy kizárólag azt a kört támogatja, amely jelentős adóalapot termelne egyébként. Így feltehető, hogy a leghatékonyabb vállalkozók közül kerülnek ki a nagyobb befektetők. Ez a kedvezmény tehát nem ad azon az elven támogatást egy vállalkozónak, hogy az magántulajdonú, ha vállalkozását egyébként sikertelenül vezeti vagy jövedelmét feléli. E gondolat teljes elfogadása esetén is, a 2000 milliárd forintnyi működő tőke maximum 15-20 százaléka kerülhetne át az elkövetkezendő 2-3 évben magánvállakozói körbe. A fennmaradó részre más megoldásokat kell alkalmazni.
Igen lényeges privatizációs ösztönző hatást válthatna ki, ha az állami tulajdon magánszemélyek általi megvásárlásánál 7-10 évre szóló meghitelezett részvényeket vásárolhatna a lakosság. A részvények névértékének csak 5-10 százalékára kellene készpénzzel rendelkezniük a magánszemélyeknek, a továbbiakat a később kitermelendő profitból töltené fel a társaság. Az is megfontolás tárgya lehet, hogy a készpénz befizetésre is lehessen 3-5 éves kedvező kamatozású hitelt felvenni. A hitelfedezet ez esetben maga a részvény lenne, így ennek nem lenne inflációs hatása, mivel a hitel visszafizetéséig az értékpapír nem lenne elidegeníthető.
A privatizáció fontos tényezőjeként kell kezelni a szerződéses üzemeltetők, a kisiparosok és magánkereskedők által bérelt állami tulajdonban álló helyiségek és az általuk bérelt állami tulajdonban álló termelőeszközök tulajdonjogának rendezését. E területen megfelelőnek tűnik a kormány privatizációs elképzelésének az a része, amely az e körben érintett, elsősorban szerződéses üzemeltetők esetében a kereskedelem és a vendéglátás legtöbb területén feleslegesnek ítéli az állami vállalati központok létét, azok meszüntetésére törekszik úgy, hogy a vállalkozás formájában szerződött egységek tovább működhessenek. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:28
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (5. rész)
(OS)
|
Tapasztalataink alapján e szerződéses formában ma a vállalkozók olyan mértékű átalányokat fizetnek a ténylegesen felesleges vállalati központoknak, amely elégséges forrást jelentene arra, hogy a vállalkozók a kereskedelmi vendéglátó egységeket megvásárolhassák. A ,,kivásárlásnál,, az eddig befizetett átalányokat, illetve azok egy részét, mint állami befizetéseket figyelembe kell venni. Ezen ingatlanok, üzletek és berendezéseik értékének meghatározására ma léteznek megfelelő módszerek, így ez viszonylag könnyen megoldható. Jogszabályi rendezést kíván azonban a már korábban is említett helyiségbérletek tulajdonná való átminősítése. Megítélésünk szerint nem jelent túlzott előnyt, privatizációs kockázatot ha már a korábban versenyeztetett formában megnyert egységek tulajdonjoga közvetlenül, tehát nem további pályázatokkal kerülne a jelenlegi üzemeltetők tulajdonába abban az esetben, ha ezt ők vállalják.
További járható útnak tartjuk a munkavállalók, illetve a vállalati menedzserek részvéntulajdonlását abból a célból, hogy fokozódjon érdekeltségük az általuk működtetett gazdasági eszközök eredményes hsznosításában. E gondolat támogatásakor azonban szigorú feltételrendszert kell megkövetelni, azaz itt sem tartjuk járható útnak az osztogatást, mint koncepciót. Teljes szívvel támogatható azonban ez a gondolat abból a megközelítésből, hogy a vállalatnál képződő eredményből a vállalat saját döntése alapján ne kizárólag pénzbeni jutalom formájában részesítse dolgozóit, vezetőit, hanem részvényekhez is juttathassa.
Ennek a megoldásnak gazdasági haszna is bizonyítható. Egyrészt a dolgozók, illetve a vállalatvezetők jövedelme a korlátozottan rendelkezésre álló munkabéren túl, értékpapír formájában is megjelenne, amely az eredményesen működő vállalatoknál biztosítaná a jövedelmek reálértékének megtartását, sőt növelését is. Az így kiáramló jövedelem egyrészt rendelkezne teljesítmény háttérel, másrészt mégsem közvetlen vásárlóerőként jelenne meg, hanem a gazdaság számára ma a legkívánatosabb befektetés formájában. Ez a jövedelemforma tehát semmiképpen sem jelenne meg árualap nélküli inflációs jövedelemként. További előnye ennek a megoldásnak, hogy a dolgozók, illetve a vállalatvezetők, a vállalat hosszú távú eredményességében válnak érdekeltté. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:33
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (6. rész)
(OS)
|
A további évek eredménytelen vállalati működése a korábbi években megszerzett részvények elértéktelenedését jelentené. Számunkra már az eddig felsoroltak is bizonyítják, hogy rendkívüli károkat okoznak mindazok az ellenvélemények, megközelítések, amelyek a munkavállalók, menedzserek valós és tényleges teljesítmény háttérrel rendelkező ösztönzésének ezt a formáját az állami tulajdon szétosztásának, kiárusításának tartják. Fontosnak tartjuk azonban ismételten megerősíteni, hogy nem a korábbi években felhalmozott úgynevezett vagyon szétosztását tartjuk járható útnak, hanem kizárólag a továbbiakban képződő vállalati eredmény terhére történő tulajdonlás feltételrendszerének a kialakítását. Tehát a gazdasági feltételrendszerünkből kiindulva ezt a lehetőséget is korlátozni kell azzal, hogy ilyenformán csak a képződő eredményből részesedhessenek mind a munkavállalók, mind a vállalatvezetők.
Vizsgálni kellene azt a várható szituációt is, amely akkor következik be, ha a vállalat dolgozói, menedzserei 50 százalékot meghaladó tulajdoni nagysággal rendelkeznek. Mind a vállalatvezető, mind a vállalatok munkavállalói ugyanis tulajdonlási megközelítésben munkavállalónak kell hogy minősüljenek, így károssá is válhat a munkavállalói döntés túlsúlya. A munkavállalók ugyanis sokszor nem képesek meghozni azokat a tulajdonosi döntéseket, amelyek egyes gazdasági esetekben feltétlenül szükségesek. Így sohasem válhatnak például érdekeltté abban, hogy a vállalat jogutód és kártalanítás nélkül meszünjön. A mai körülmények között például, ha egy vállalat teljes tulajdona az ott dolgozók döntési körébe kerülne, úgy azok Magyarországon más döntést valós érdekek alapján nem hozhatnának, mint a vállalat teljes eszközállományának értékesítése, valamennyi forrásának bérben való szétosztása, és a munkavállalók által új munkahelyek keresése lehetne. Véleményünket annak tudatában is mondjuk, hogy számos példa hozható mind az USA, mind Nyugat-Európa olyan gazdasági szervezeteiről, amelyben a munkavállaló tulajdonlása akár 100 százalék is lehet. E szervezetek azonban egy racionálisan szervezett gazdasági környezetben vannak jelen, ahol arányuk minimális és minden esetben létrejöttük valamilyen sajátos környezeti hatásra alakult ki. De még ezekben az esetekben sem figyelhető meg, hogy a vállalatot felvásárolt tulajdonos dolgozók a részvényeket a vállalatból képződő eredményből szerezték volna meg, vagy vállalati eszközöknek az erdménytől is függetlenített szétosztásából. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:37
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (7. rész)
(OS)
|
Ilyen esetekben a dolgozói részvényeket saját forrásaikból, külső, egyéni hitelekből fedezték annak megszerzésekor, megtérülési követelménnyel, visszafizetési kötelezettséggel, ami a valós tulajdonosi érdekek megjelenítését okozta. Így fontosnak tartanánk nálunk olyan fék beállítását, amely csak egyedi esetekben, illetve a gazdasági tulajdonszerkezet megfelelő átalakulása után tenné lehetővé ilyen munkavállalói tulajdonlási formák kialakulását is.
Szerepet kaphatna a tulajdonreform során néhány nálunk új szereplő is. Ezeknél társadalmi feszültségek oldására is sor kerülhetne egyidejűleg. Így például a társadalombiztosítás, a nyugdíjpénztárak kialakítása, a nyugdíjalap feszültségeit is oldaná. Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy amennyiben ezen a területen versenyszféra és kiépített biztosítási rendszer működik, úgy e szervezetek ma a legjelentősebb olyan tulajdonosok lehetnek, ahol a tulajdont működtetők mögött csak nagyon nehezen található meg maga a valós személy. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a tulajdont nem maga a társadalombiztosítás működteti közvetlenül, hanem befektető társaságok, vagyonkezelő szervezetek működtetik hozadék követelménnyel, illetve vagyongyarapítási elvárással. A tulajdonos, például a nyugdíjpénztár azonban választhat a különböző társaságok, vagyonkezelő szervezetek között aszerint, hogy azok milyen hasznot realizálnak számukra. Fontosnak tartanánk tehát, hogy a társadalmi vagyonműködtetés tulajdonosi jogát egy meghatározott szintig e területre csoportosítsák át. Az e területen meglévő társadalmi elégedetlenség, elvárások, megfelelő nyomást gyakorolnának az irányban, hogy a terület vezetése e kérdéskörben is szakmai alapokra helyeződjön át. Fontos feltétel azonban, hogy kialakuljon egy több lábon álló, versenyeztetett vagyonkezelői háttér.
Hasonló elvek alapján kaphat szerepet a tulajdonreformban a helyi önkormányzat. Az önkormányzatok forrásai oly módon bővíthetők, hogy a területükön lévő egyes állami vagyonrészek tulajdonosi jogát megkapják, majd azt megfelelően működtető vagyonkezelő szervezetekre bízzák. Várható, hogyha ezen vagyonkezelők nem biztosítják az önkormányzatok számára a kellő profitot, úgy az a tulajdonosi jogával élve vállalatait más vagyonkezelő kezébe adja át. Azt pedig, hogy az önkormányzatok apparátusa ne legyen rest e jogával élni, választóik kontrollja, nyomása biztosíthatja. (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:39
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (8. rész)
(OS)
|
Érdekük ugyanis, hogy a közös feladatokra minél nagyobb források álljanak rendelkezésre. Az állami tulajdon bárminemű reprivatizálására igaz azonban, hogy az eladásból befolyt eszközöket csak további befektetésre szabad felhasználni, folyó költségvetési kiadások, hiány finanszirozására nem.
Fontos, hogy vagyonkezelő szervezetet szabadon, vállalkozó alapon is létre lehessen hozni. Természetesen sem a bankokat, sem a külföldi befektető társaságokat nem szabad kizárni. Fontos, hogy e vagyonkezelők gazdasági érdekből versenyezzenek a most már különböző tulajdonú eszközök működtetéséért. Fontos lenne annak folyamatos ösztönzése is, hogy minél több külföldi vagyonkezelő szervezet, befektető társaság jelenjen meg a magyar piacon. Ezek versenyt is jelenthetnének a hazai vagyonkezelők számára. A verseny egyben mintát is jelent, amelyet meg lehet és meg kell tanulni, az ismereteket pedig hasznosítani lehet. Valószínűleg ezek a külföldi szervezetek lesznek a legaktívabbak abban, hogy a magyar állami működőtőkét értékesítsék vagy beolvasszák a nemzetek közötti gazdasági folyamatokba. Ez jelentős könnyítést jelentene a konvertibilis adósságállományunk csökkentésében is. (Itt is fontos azonban, hogy az állam érvényesítve tulajdonosi érdekeit megfelelően alkalmazza a vagyonértékelés különböző módszereit. Az állami vállalatok jelenleg a nyugatiak által favorizált vagyoneredmény értékelési módszere alapján dolgoznak, amely nálunk legtöbbször félrevezető. Ez a módszer ugyanis a vállalat által realizált eredmény rediszkontálásából számítja ki, hogy milyen vagyonnal arányos ez a nyereség. Nálunk e számítási módszer előfeltételei nem mindig tapasztalhatók. Nyugaton az egzisztenciáját is kockáztató menedzser bizonnyal mindent megtesz, hogy az adott vagyont optimálisan működtesse. Nálunk ez nem biztos, hogy így van. Nálunk jónéhány adónem költségként jelenik meg, s így csökkenti az eredményt, ezzel azonban a rediszkontálás alapját is. Az árak sem feltétlenül tükrözik a piaci realitásokat. Mindez a vagyon alábecsüléséhez vezethet. Előfordulhat persze e bizonytalanságok miatt felülbecslés is, de amíg abban bizonyosak lehetünk, hogy felülbecslés esetén a külföldi partner tiltakozik, az is nyilvánvaló, hogy az alulbecslést örömmel elfogadja.) (folyt.köv.)
1990. február 27., kedd 12:43
|
Vissza »
|
|
A Vállalkozók Országos Szövetségének álláspontja a
tulajdonreformról (9. rész)
(OS)
|
Amint az eddigiekből is látható, a VOSZ a tulajdonreform során nem az egyik monopolisztikus tulajdonformát (az eddig államit) kívánja felváltani egy másik forma monopoliumával, hanem a legkülönfélébb tulajdonosok versenyét tartja üdvözítőnek a magyar gazdaság számára. Az eddig felsorolt szereplők száma minden bizonnyal tovább szaporítható és szaporítandó. Így például fontos szerepet játszhatnak a tudomány, a közoktatás, az egészségügy területén alapítványok és alapok, közcélú felajánlások stb. De programunk célja nem egy kívánatos jövő minden elemének és minden szereplőjének részletes bemutatása, hanem a tulajdonreform-koncepció olyan strukturájának és stratégiájának felvázolása, amely álláspontunk szerint egyaránt szolgálja a magyar vállalkozók és az egész társadalom érdekeit. Kisérletünk lehetséges sikerének megítélése immár az olvasók kezében van. (OS)
1990. február 27., kedd 12:45
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|