Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › február 22.
1989  1990
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Televízió és a Magyar Rádió Felügyelő Bizottságának közleménye (1. rész)

"FELOSZTOTT MŰSORIDŐ A Magyar Televízió 1-es csatornáján, valamint a Magyar Rádió Kossuth adóján február 26-tól március 23-ig az alábbiak szerint kell műsoridőt biztosítani. Február 28. és március 9. között a Magyar Televízió 1-es csatornáján minden hétfőtől minden péntekig a 19.30-as Híradó és az azt követő reklámblokk után legfeljebb 15 percet, a Magyar Rádió Kossuth adóján minden hétfőtől minden péntekig 6.00-7.30 között legfeljebb 15 percet kell a választáson jelöltet állító pártok rendelkezésére bocsátani abból a célból, hogy a pártok 2-2 percben ismertethessék választási felhívásukat. A felhívások elhangzásának sorrendjét a pártközi egyeztető bizottság határozza meg. A Magyar Televízió 2-es csatornáján, a Petőfi, illetve a Bartók rádióban, valamint a körzeti műsorokban a pártoknak felosztott mősoridő nem adható. A pártok között felosztott választási műsorban szereplő párt nevét a napilapokban fel kell tüntetni. Március 23-ig, hétköznapokon, összesen 10 alkalommal, legfeljebb 1-1 órás tematikus fórumra, vitaműsorra kerüljön sor a Magyar Televízió 1-es csatornáján, az első főműsor után, az országos listát állító pártok részvételével. Az egyes pártok részvételi lehetőségeit, a vitában résztvevő pártok számát, a vita témáit és a vitában való részvétel egyéb szabályait - a jelöltállítás arányait figyelembe véve - a pártközi egyeztető bizottság határozza meg. "
SZER, Késő esti világhíradó:

Az esztergomi Suzuki

" A Magyarország iránti japán érdeklődés szimbólumának nevezte a nagykövet a Suzuki vállalat múlt havi döntését, hogy 140 millió dolláros beruházással autógyárat épít Esztergomban. A közös vállalkozásban a Suzukin és a magyarokon kívül a Világbank egyik ügynöksége is részt vesz. A végső megállapodás aláírására előreláthatólag idén nyáron kerül sor, és a termelés beindítását 1992-re tervezik. Kezdetben csupán 12 ezer gépkocsit állítanak elő évente, de arra számítanak, hogy ez a szám a századfordulóra eléri az évi 100 ezer egységet. A Suzuki vállalat előbb a már meglévő magyarországi gyárak átalakítását fontolgatta, majd a legkorszerűbb tervek alapján megépítendő új gyár létesítése mellett szállt síkra. De nemcsak az épületek lesznek újak, hanem Suzukiék feltehetően olyan munkásokat is fognak toborozni, akiknek nincs előzetes autógyári tapasztalata. "

Magyar médiák és a választási kampány - Kenedi-interjú


------------------------------------------------------


London, 1990. február 22. (BBC, Panoráma) - Magyarországon
holnap zárul le a választási kampány első szakasza. A körülbelül egy
hánapig tartó első szakasz folyamán a tévét, a rádiót, a nemzeti
médiákat egy, a kormány által kinevezett és néhány párt
képviselőjéből álló kuratórium ellenőrizte. Ennek a kuratóriumnak a
munkájáról készített interjút budapesti munkatársunk Szakonyi Péter
Kenedi Jánossal, a Nyilvánosság Klub ügyvivőjével, aki különben
semmilyen sajtótermékbe nem ír, és ezért pártatlannak tekinthető.
Mindenekelőtt megkérdezte tőle: mennyiben befolyásolta a kuratórium
működése a választási kampány első szakaszát?

    - A kuratórium lekötése ellen több párt, a szakszervezet és
újságíró is tiltakozott. Ön szerint mennyire látszott meg a nemzeti
médiák műsorán, műsorszerkezetén a kuratórium müködése?

    - A kuratórium jóvoltából mindenekelőtt megváltozott a TV-híradó
vezetősége és a TV-híradó szerkesztéspolitikája és a televízió
legfontosabb politikai magazinműsorának, a vasárnap esti A Hétnek a
tartalma. Ez egy tökéletes változás a megelőző hónapokhoz képest,
mert például A Hét egy olyan tipusú műsor volt, ahol a megelőző hét
jelentős politikai eseményeihez riportokat és kommentárokat
készítettek a szerkesztőség dolgozói. Ez egy nagyon aktuálpolitikai
műsor volt, és csak az azon a héten fontos dolgok kerültek minden
vasárnap este napirendre.

    Az utóbbi három hétben, amióta megváltozott A Hét
főszerkesztője, nagyon erősen változott a műsor politikája is. Ma A
Hét középpontjában ideológiai kérdések állnak, és ezekhez az
ideológiai kérdésekhez esetenként és véletlenül esetleg becsöppenhet
egy esemény is, de ha nem, ezzel nem törődik a TV, a Híradó
főszerkeztője és A Hét stábja, hanem mindenáron keresztülnyomják az
ideológiájukat. Most ezt a változást minden tv-néző érzékeli.
(folyt.)



1990. február 22., csütörtök


Vissza »


- Magyar médiák és a választási kampány - 1. folyt.


Ez az ideológia, ez nem más, mint egy jövendőbeli koalíció
néhány pártjának ideológiája: isten, család, haza. Erre a három
értékkategóriára redukálható az elmúlt három hét értékvilága, és
mindenekelőtt a románaiai magyarok helyzetére, mint politikai
kérdésre.

    De az sem tűnt fel A Hét műsoraiban, hogy valamilyen fontos
esemény történt volna Romániában, ezért indokoltak e témák -, hanem
a jelentős esmény ezeknek a pártoknak a kampányában zajlik: a
nemzeti kisebbség körüli propaganda kedvéért bevonják a műsoridőbe
és a műsor témái közé a kisebbségi kérdéseket.

    - Minden választási kampány egyik főszereplője a vita, a
kerekasztal-beszélgetés, vagy a párviadal. Minderre viszont a Magyar
Televízió és Rádióő mősorában - legalábbis az elmúlt hetekben - nem
nagyon lehetett példát találni. Ön szerint miért maradtak el ezek a
kevelt és leggyakrabban használt választási műsorok?

    - Előbb egy kis különbséget tennék a rádió és a televízió között
e tekintetben -, mert a rádióban a 168 óra - amit szombat délután
sugároznak, és a Választó - amit vasárnap a legfrekventáltabb időben
- az ilyenfajta vitáknak tulajdonképpen helyt ad.

    A televízióban nem volt még ilyen vita - aminek azt hiszem az az
oka, hogy a televíziós újságírók és a telvíziós kommentátorok nem
alakítanak egy olyan egységes szakmai közösséget, mint a rádiós
újságírók. Maguk is erősen félnek attól, hogy a pártok az ő nyakukba
fogják szabadítani a közvetlen politizálást, és veszélyeztetve érzik
a munkahelyüket, és ők maguk is helyezkednek egy lehetséges
állásvesztéssel szemben. (folyt.)



1990. február 22., csütörtök


Vissza »


- A médiák szerepe a választási kampányban - 2. folyt.


Nemcsak hogy nem kívánnak, de nem tudnak független mediátoraivá
válni a pártok közti vitának - mint ahogy ez természetes az amerikai
választási küzdelemben, vagy az angol választások idején - hanem
inkább - ilyen mediátorok helyett - a saját egzisztenciájukat védő
stratégiát alakítanak ki.

    - Úgy tűnik azonban, hogy a pártok sem igényelték ezt a
megmérettetést. Nem voltak hajlandóak, vagy nem szerettek volna
ilyen nyílt konfrontációban, nyílt vitába részt venni?

    - Azt hiszem, hogy a pártok szinte kivétel nélkül a televíziót
és a rádiót tekintik a hatalmi küzdelem centrumának. És az országos
sajtó is inkább arra szolgál, hogy a pártok ezen keresztül
üzengessenek a saját tagságuknak, vagy a többi pártnak - s nem azt a
funkciót tölti be, amit egy civilizált európai országban, hogy
egszerűen közvetítenék a tényeket és a valóságos életet - alkalmi
eszközökké váltak.

    - A kampány második fele - úgy tűnik - rögtön vitával kezdődik,
hiszen a kuratórium változatlanul működik, változatlanul dolgozik -
és emellett egy kampányfelügyelő bizottság létrejötte a vita most a
különböző pártok között. Ön szerint mennyiben változtathatja meg a
jelenlegi helyzetet, ha létrejön egy valóban működőképes
kampányfelügyelő bizottság, amely a médiák ellenőrzésével, a
visszaélésekkel foglalkozhat?

    - Én nem a bizottságok szaporításában látom a nyilvánosság
tisztaságának megoldhatóságát. Hiszen minél több bizottság van,
annál több álprobléma keletkezik. A megoldást abban látom, amit Ön
az előbb említett: hogyha független mediátorok vezetnék le a pártok
közti vitákat, a nézők, a rádióhallgatók és az újságolvasók pedig
tájékozódnának arról, hogy a pártok milyen programokat kínálnak fel
a választóknak és hogyan versengenek a választók szavazataiért. A
bizottságokat így lehetne megfojtani. +++



1990. február 22., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.15.-90.02.28) - A megszerveződés

" Február 22-én háromnapos útra indultam Tolna megyébe. Az ürügyet az szolgáltatta, hogy az ajánblócédula-gyűjtés utolsó három napjában azokban a megyékben, ahol még nem volt meg a Fidesznek az önálló megyei lista állításához szükséges cetlije, be kellett segíteni. Tolnán kívül még Nógrád, Zala és Csongrád megyében hiányzott a szükséges cetli-mennyiség."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD