Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › február 18.
1989  1990
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Részleges alkohol- és nikotinbojkott 1990. március 19-25. között

"Márciusban lesz egy esztendeje, hogy a Józan Élet Szövetség, Magyarországon szokatlan kezdeményezésként, tíznapos részleges alkohol- és nikotinvásárlási bojkottot hirdetett - tiltakozásul az áremelések, a válság terheinek a szegény-rétegekre hárítása ellen. A bojkott jelmondata, sajnos, aktuálisabb, mint valaha: egészség- és családellenes árpolitikával nem lehet a kibonatkozást megalapozni És ma már 65 tagszervezet, 150 ezer tag nyomósítja a felhívást. "
DLF, Lapszemle:

Duna-gate ügy

"Pusztulj el, mint egy patkány" címmel a Stern című képes magazin a Duna-gate botránnyal foglalkozva arról tudósít, hogy a lehallgatásokat leleplező Végvári József őrnagyot, volt titkosszolgálati kollégái szitává akarják lőni. Az ügy politikai vetületeit a Stern így látja: - A kormánypárt, az MSZP igyekszik elkerülni a Duna-gate ügyet, amit az ellenzék piszkos kampányának tart, hogy választásokon íly módon ártson az MSZP-nek. Nem a pártokat, hanem csak egyes személyeket és rendezvényeket ellenőriztek. Közben egymás után buknak a vezető funkciónáriusok. Elsőnek a kémelhárító szolgálat főnöke, utána a belügyminiszter-helyettes és végül a belügyminiszter Horváth István, aki parlamenti lemondó beszédében azt állította, hogy mindig csak az anarchiát akarta meggátolni. A botrány után biztosra vehető, hogy Pozsgay Imre és társai teljesen esélytelenül indulnak a választásokon. Ez teszi érthetővé, Németh Miklós miniszterelnök azon döntését is, hogy a március 25-iki parlamenti választáson független jelöltként induljon - olvasható a Stern hasábjain."

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (8. rész)

Ez a hatalommegosztásnak és a különböző hatalmi ágak közötti jobb
egyensúly megteremtésének egyik biztosítéka lehetne. Döntés kérdése,
hogy az elnöki rendszer a két klasszikus forma közül melyikhez
álljon közelebb: a protokolláris elnöki rendszerhez, vagy az erős,
komoly jogosítványokkal rendelkező elnöki feladatkörhöz. Az
előkészítés során arra a következtetésre jutottunk, hogy a két
szélső megoldás között kellene a legalkalmasabbat kiválasztani és
definiálni. Célszerűnek látszana ezt az intézményt vagy még a
következő képviselői választások előtt vagy az alkotmánymódosítással
járó új alkotmány elfogadása előtt létrehozni, s az elfogadást
követő rövid időn belül áttérni az elnöki rendszerre.

    Két további új intézmény a koncepcióban: az Alkotmánybíróság és
az Állami Számvevőszék. Ez utóbbinak az lenne a funkciója, hogy a
végrehajtó hatalomtól független intézmény ellenőrizze az állami
költségvetés, ezen belül a kormány és a minisztériumok
költségvetésének alakulását, a költségvetésből finanszirozott
kommunális, szociális és egyéb célokra renndelkezésre bocsátott
összegek felhasználását. Ezzel fel lehetne számolni azt az
anomáliát, hogy költségvetési ügyekben a kormány, illetve a
Pénzügyminisztérium önmagát ellenőrizze. Javasoljuk az Állami
Számvevőszéknek az új alaptörvény elfogadását követően létrehozását.

    Az alkotmánykoncepció részletesen foglalkozik az
igazságszolgáltatással; alapvető elvi jelentőségü kérdés a bírói
függetlenség , amellyel kapcsolatban felvetődik összeférése a
párthoz való tartozással. Sok országban ez nem
összeegyeztethetetlen; mi is azt a felfogást képviseljük, hogy el
kell választani az ítélkezési gyakorlatot a magánszférától. Az
ítélkezési gyakorlatban a bíró kizárólag a törvényeknek van
alárendelve. Ez azonban nem teszi lehetetlenné, hogy a magánéletében
politizáljon.

    Az ügyészség jövőbeni szerepére vonatkozóan a jelenlegi
koncepció több elgondolást tartalmaz. Ezek előnyeit, hátrányait az
előterjesztés megfelelően rögzíti - állapította meg Fejti György,
majd felhívta a figyelmet: a bírói, az ügyészi szervezetnek az
átalakítását csak olyan menetrend szerint szabad megvalósítani, ami
egy politikailag meglehetősen nehéz és destabilizáló elemekkel
terhes időszakban nem zavarja az intézmények funkcionálását.

(folyt.köv.)


1989. február 20., hétfő 17:30


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.15.-90.02.28) - A megszerveződés

"Február 18-án Miskolcra és Edelénybe autóztam Wachsler Tamással, a Fidesz választmányi tagjával. Ez a vidéki utazás újabb lélektani korlát ledőlését jelezte nálam. Arról volt szó, hogy egészen addig a napig csak a Fideszen belül segítettem, s nem léptem ki a nyilvánosság elé."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD