Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › február 13.
1989  1990
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MDF Országos Elnökségének nyilatkozata

"A szabad választások után, eredményeitől függően az MDF elnöksége készen áll majd koalíciós tárgyalásokra az Ellenzéki Kerekasztalban tömörült pártok képviselőivel. Koalíciós megállapodást azonban az MDF Országos Elnöksége a választásokat követően összehivandó harmadik orzságos gyűlés döntése alapján fog kötni. "
SZER, Késő esti híradó:

Küszöbön áll Castro bukása

"Négy hónappal ezelőtt mi tünt valószínűtlenebbnek: a berlini fal leomlása, avagy Castro bukása? - vetette fel a költőinek szánt kérdést rádiónk munkatársának Armando Valladares, aki 22 évet raboskodott a diktátor börtöneiben, mielőtt kivándorolhatott volna az Egyesült Államokba. Emlékeztetett arra, hogy Honecker, a volt keletnémet állam- és pártelnök a fal leomlása előtt két héttel még azt bizonygatta, elég erős a fal ahhoz, hogy 100 évig is elálljon."

Nemzetközi politológiai tanácskozás (1. rész)

1990. február 13., kedd - A katonai és a polgári szféra kapcsolatai a demokratikus többpártrendszerben címmel kétnapos nemzetközi politológiai konferenciát tartottak Budapesten a Magyar Külügyi Intézet, valamint a Pentagon legfontosabb kutatóintézeteként számos tartott Rand Corporation szervezésében. A kedden véget ért tanácskozással a Magyar Külügyi Intézet olyan műhelyvita-sorozatot indított útjára, amellyel segíteni kívánja a demokratikus átalakulás, a többpártrendszerre való áttérés elméleti megalapozását. A tanácskozás tapasztalatairól, a magyar nemzetvédelmi doktrína előkészítését szolgáló műhelyviták eddigi eredményeiről a rendezvény házigazdáját, Hardi Pétert, a Magyar Külügyi Intézet igazgatóját kérdezte az MTI munkatársa.


A tanácskozásra a magyar politikai pártok szakértői mellett
számos neves amerikai katonai szakértő is meghívást kapott, köztük
olyan magas beosztású ,,gyakorló,, katonák, mint például George R.
Stottser tábornok, az ötödik amerikai hadsereg parancsnoka és
Richard O,Lear, a légierő tábornoka. Mi indokolja ezt a felfokozott
magyar érdeklődést az amerikai tapasztalatok iránt?

    - A pártállam leépítése nyomán valóban különösen érdekessé
váltak számunkra az Egyesült Államok tapasztalatai, ahol a politikai
és a katonai szféra összhangja egy jól működő többpártrendszer
keretei között immár több évszázados múltra tekint vissza. Ami a mai
magyarországi viszonyokat illeti, az átalakulásokat követően nincs
egy világos kerete annak, hogy hol helyezkedik el a társadalomban a
katonaság, egyáltalán ki ellenőrzi ezt a szférát. Megszűnt a korábbi
pártellenőrzés, de hogy helyette mi jöjjön létre, s miként, az ma
még nem világos. E kérdések tisztázása komoly elméleti megalapozást
igényel, amit a Magyar Külügyi Intézet a maga eszközeivel, a
mostanihoz hasonló tapasztalatcserékkel szeretne szolgálni.

    - Az amerikai modellről számos érdekes beszámolót hallhattunk.
Az amerikai állampolgár alapállását az határozza meg, hogy immár két
évszázada minden generáció az általános iskolától kezdve azt
tanulja: a polgári szféra uralja a katonát, aki minden esetben a
polgári világ eszköze. A főparancsnok mindig az elnök, aki civil
ember. Az elnök, s az őt körülvevő civil kabinet határozza meg a
nemzetbiztonsági stratégiát, amiben a katonaságnak csak végrehajtó
szerep jut. (folyt.köv.)



1990. február 13., kedd 19:24


Vissza »


Nemzetközi politológiai tanácskozás (2. rész)


- Az éledező magyar parlamentarizmus számára fontos tanulság az
is, hogy a törvényhozás - a kongresszus - csak közvetve gyakorolja a
honvédelem kontrollját, a közvetlen ellenőrzés a civil, polgári
végrehajtó hatalom tiszte. A törvényhozás ilyenformán a végrehajtó
hatalom ellenőrzésén keresztül tartja kézben a katonai szférát.

    - Az amerikai tapasztalatok egy másik érdekes vetülete az emberi
jogok érvényesülése a hadseregben. Minden demokratikus társadalomra
igaz, hogy a polgári, emberi jogi, alkotmányos keret mindenképpen
magasabb rendű, mint a katonai szolgálati, engedelmességi keret. Bár
az engedelmességnek és az alárendeltségnek minden hadseregben
érvényesülnie kell, ez a demokratikus berendezkedésű államokban nem
csorbítja a katonák állampolgári jogait. Ennek egyik érdekes
garanciája az a panasztevő ,,forró drót,,, amelyen keresztül minden
katona továbbíthatja kifogásait egy fellebbviteli fórumhoz. Fontos
az is, hogy a bármely katonai függelem-, fegyelemsértési ügyekben
összeülő fellebbviteli bíróság kizárólag csak polgári személyekből
áll, akik szigorúan a polgári jog alapján döntenek.

    Az utóbbi hónapokban Magyarországon érzékeny problémává vált a
katonák politizálása, részvétele a különféle pártok tevékenységében,
illetőleg a pártok tevékenysége a laktanyák falain belül. Bár e
kérdések rendezésére jogszabályok születtek, az amerikai gyakorlat
ismerete itt is hasznos lehet. Miről számoltak be az Egyesült
Államokból érkezett kollégák?

    - A probléma lényege, hogy a katonai szféra nem szakadhat el a
civil szférától, sőt éppen annak ellenőrzése alatt kell állnia. A
kérdés csak az, hogy a közvetlen politizálás megjelenhet-e a
katonaságban, vagy sem. Különösen a többpártrendszer keretei között
nagyon fontos bizonyos garanciákat adni arra, hogy a hadsereg ne
válhasson a politizálás színterévé. Az Egyesült Államokban
tartozhatnak ugyan valamely párthoz a katonák - bár a párthoz való
tartozás fogalma erősen eltér az Európában megszokottól -, de
aktívan nem politizálhatnak. Nem vállalhatnak semmilyen politikai
funkciót, s a hadsereg sem nyújthat semmiféle színteret a politikai
tevékenységhez. Ami az amerikai tapasztalatokból Magyarország
számára a legfontosabb: nem az az érdekes, hogy valakinek lehet-e
pártelkötelezettsége, hanem az, hogy elkötelezettsége semmilyen
szempontból ne befolyásolja katonai karrierjét, a katonai posztok
betöltését. (folyt.köv.)



1990. február 13., kedd 19:25


Vissza »


Nemzetközi politológiai tanácskozás (3. rész)


A főbb témakörök között szerepelt a nemzetvédelmi doktrina
meghatározásának problémája. A pártállam lebontásával ez a kérdés is
új dimenziót kapott, a doktrina kimunkálása ugyanakkor számos ponton
kapcsolódik a nemzetközi viszonyok alakulásához. Egyáltalán milyen
mértékig szuverén Magyarország védelmi doktrinájának kialakításában?

    - A nemzeti doktrina megfogalmazásakor - még egy szövetségi
rendszerhez tartozó állam esetében is - mindig a nemzeti érdekekből
kell kiindulni. Elsődleges tehát a nemzeti érdekeken alapuló
doktrina kimunkálása. Ha az úgy fogalmazódik meg, hogy a nemzetnek
érdeke a szövetséghez való kapcsolódás, akkor a nemzeti védelmi
doktrina részeként kell körvonalazni azt is, hogy ez milyen
kötelezettségekkel jár. Magyarországnak eddig nem is volt önálló
védelmi doktrinája, hiszen egyszerűen csak adaptálnia kellett a
szovjet elképzeléseket. Ilyenformán a Varsói Szerződés nem is volt
igazi szövetségi rendszer; a VSZ-ben a Szovjetunió monopolista
hatalmának dominanciája érvényesült. Ez a rendszer a nemzeti
szuverenitás valódi érvényesítését is lehetetlenné tette. Ez a keret
azonban mára összeomlott. A demokratizálódási folyamat nyomán a
nemzeti szuverenitás visszanyerése került napirendre. Magyarország a
választások után az első igazi kísérletet teszi arra, hogy egy
valóban önálló nemzeti doktrinát fogalmazzon meg a maga számára.

    A magyar nemzeti doktrina meghatározásakor mindenképpen vázolni
kellene Európa fejlődésének főbb folyamatait. Ez azonban a viharos
gyorsaságú változások miatt korántsem egyszerű feladat. Ön szerint,
a politológus szemszögéből nézve milyen lesz az új európai egyensúly
kialakulásának forgatókönyve?

    - Én úgy látom, hogy a német újraegyesítéssel kiesik a Varsói
Szerződés egyik fő pillére. Emellett azzal, hogy Magyarországról és
Csehszlovákiából valamennyi szovjet katonai egységet kivonnak,
megszűnik például az úgynevezett egyesített légvédelmi rendszer, ami
az integrált katonai rendszer egyik fontos összetartó eleme volt. Ha
ezeket a fejleményeket összekötjük a nemzeti szuverenitás
visszanyerésével, akkor nem látok - de facto - létalapot arra, hogy
a Varsói Szerződés fennmaradjon.

    Esetleg valamilyen más formájú, kölcsönös érdekeken alapuló
szövetség lép a VSZ helyébe?

(folyt.köv.)



1990. február 13., kedd 19:29


Vissza »


Nemzetközi politológiai tanácskozás (4. rész)


- E kérdés kapcsán tisztában kell lennünk azzal, hogy a
Szovjetunió katonai arzenáljánál, nukleáris erejénél fogva -
függetlenül a gorbacsovi peresztrojka intencióitól - potenciális
fenyegetést jelent a Nyugat számára. Magyarország viszont mindenáron
a Nyugathoz szeretne felzárkózni, társulni szeretne, majd később
integrálódni. Ez azt jelenti: Magyarországnak semmilyen érdeke nem
fűződik ahhoz, hogy szervezett formában kapcsolatba hozza magát
azzal a fenyegetéssel, amelyet a Szovjetunió katonai ereje jelent.
Egy szövetség viszont - akár akarjuk, akár nem - azt jelenti, hogy
Magyarország azonosítja magát ezzel a fenyegetéssel, s egy esetleges
viszontválaszban a Nyugat célpontjává válik. Ezt mindenképpen el
kell kerülnünk. Ezért nem látom értelmét egy olyan szövetségi
rendszer újraélesztésének, létrehozásának, amelynek a Szovjetunió
valamilyen módon tagja. Ugyanakkor hangsúlyozom: Magyarországnak
feltétlen érdeke, hogy jószomszédi kapcsolatokat ápoljon a
Szovjetunióval, s elkerülje, hogy esetleg éppen a Szovjetunióban
keletkezzen fenyegetettségi érzés. Ez viszont nem egy katonai
szerződéssel vagy szervezett rendszerrel lehetséges, hanem teljesen
új típusú kétoldalú megállapodásokkal, illetve az eddigi, helsinki
típusú rendszeren túlmenő össz-európai biztonsági rendszer
kidolgozásával. (MTI)



1990. február 13., kedd 19:30


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.15.-90.02.28) - A megszerveződés

"Február 13-án - stílszerű napon - súlyos incidens történt. Leninvárosban Grósz Károlyt a felháborodott tömeg kishíján megverte. Politikust addig fizikai támadás nem ért a kampány során. S holott Grósz a Fidesztől oly távol állt, mint Makó Jerizsálemtől, elvi okokból erre reagálni kellett."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD