|
|
|
|
A magyar-vatikáni kapcsolatok történetéből II. rész
|
Az utolsó pápai nuncius, Angelo Rotta kiutasítását később, 1945-1948 között a magyarországi politikai erők eltérően értelmezték. Voltak, akik ezt személyi kérdésként fogták fel, és nem a diplomáciai kapcsolatok megszakításaként értelmezték. Eszerint a diplomáciai kapcsolatok csupán szünetelnek, s felmerült vitás kérdések híján - hiszen ilyen az új kormány és a Szentszék között alig volt - mi akadálya lehetne a diplomáciai kapcsolat reálissá tételének? Ráadásul a magyar kormányok az 1945 utáni első főpapi kinevezések ellen (mint pl. Mindszenty veszprémi püspök esztergomi érseki kinevezése) nem tiltakoztak. Gyakorlatilag azonban arról volt szó, hogy 1945-1948 között a két fél közötti diplomáciai kapcsolatok helyreállítása elsősorban politikai-hatalmi küzdelmek függvényévé vált.
alc. 1949 - a kapcsolatok mélypontja
1948 őszén úgy tűnt, hogy egy részleges megoldás születik, és apostoli delegátus (tehát nem teljes jogú diplomáciai képviselő) érkezhet Budapestre, a Mindszenty bíboros és az állam között keletkezett éles konfliktus megoldásában való közreműködésre. Ezt azonban formálisan az hiúsította meg, hogy Róma ragaszkodott Rotta nuncius visszaküldéséhez, neki viszont az akkori magyar külügyminiszter, Rajk László nem adott vízumot. Így ez a megoldás kútba esett.
Így 1948 végére, 1949 elejére szinte teljesen megszakadt a kapcsolat a magyar állam és a Szentszék között, ami maga után vonta a magyar egyház és Róma kapcsolatainak a megszakadását is. Ez sok problémát okozott. Így a püspököknek azt a kánoni jogát akadályozta, hogy szabadon érintkezzenek nemcsak itthoni papjaikkal és egymással, hanem a pápával, a Szentszékkel is. Továbbá 5 évenként un. ad limina látogatáson kell megjelenniük a pápa színe előtt, s ezt a kiutazást és jelentéstételt is megakadályozta a hatalom egészen az 1950-es évek végéig. (Nem is szólva a szerzetesrendek egyetemes központjával való legális érintkezésről.) (folyt.)
1990. február 13., kedd 13:42
|
Vissza »
|
|
A magyar-vatikáni 2.
|
1949 elejétől a Szentszék csak egyoldalú deklarációkkal, - apostoli levelekkel, dekrétumokkal, súlyosabb esetben enciklikákkal - reagált a magyar egyházat ért újabb sérelmekre, amiket itthon természetesen nem tettek publikussá, hanem innen is egyoldalú deklarációk kerültek napvilágra. Így az 1940-es évek végétől az 1950-es évek végéig nem volt lehetséges Magyarországon betölteni a megüresedett, Rómától függő egyházi stallumokat. A hatalom ugyanis egyoldalúan deklarálta azon jogát - konkrétan is a főkegyúri jogra hivatkozva -, hogy ehhez a kormány, illetve az államfőt helyettesítő Elnöki Tanács előzetes hozájárulása szükséges. Ezt a Szentszék eleve nem ismerhette el.
A másik súlyos konfliktust az jelentette, hogy a hatalom egyoldalú nyomással elérte: a magyar püspöki kar a kánonokkal, az egyházi törvényekkel ellentétben, 1950. augusztus 30-án kétoldalú megállapodást, egyezményt írt alá a kormányzattal, amelyben a magyar állam és a magyarországi katolikus egyház viszonyának általános kérdéseiről határoztak. A kánonok értelmében megállapodás egy kormány és egy részegyház között csak a Szentszék közreműködésével köthető. (Az egyezményt Róma soha nem is ismerte el, és éppen a közelmúltban mondta fel azt "egymásnak" a magyar kormány és a magyar egyház.)
alc. A Kádár-korszak egyházpolitikája
1956-ban, a népfelkelés idején nemcsak Mindszenty bíboros mondta el itthon közismert beszédét, hanem XII. Pius pápa is köszöntötte a magyar szabadságharcot enciklikájában, majd pedig annak véres leverését követően együttérzését nyilvánította ki ugyanilyen formában a magyar nemmzetnek és egyháznak.
A Kádár-korszak egyházpolitikájának első éveiben gyakorlatilag nem volt más stratégia, mint a korábban kialakított irányvonal folytatása, talán kevésbé drasztikus és nyilvános eszközökkel. De 1957 után is folytatódtak az egyházak elleni perek, az internálások, kényszerű diszponálások.
Az atrocitások főként a konszolidációnak nevezett időszakban, a téeszesítés idején sokasodtak meg. Az ekkori majdhogynem tömeges megtorlások tulajdonképpen azt a célt szolgálták, hogy a Szentszéket lépésre kényszerítsék. Vagy egy, a hatalommal megbékélő, annak magát alárendelő egyház számára lehetővé teszik a korlátok közötti legális működést, a püspöki székek betöltését, a szentségek kiszolgáltatását, az igehirdetést, vagy újból a hallgató egyház, a katakomba-egyház sorsára kényszerül. (folyt.)
1990. február 13., kedd 13:44
|
Vissza »
|
|
A magyar-vatikáni 3.
|
Ebben a helyzetben, 1962 őszén indultak meg a tárgyalások az akkori Állami Egyházügyi Hivatal vezetői és a magyar diplomácia illetve a Szentszék illetékesei között. Ennek végeredménye lett az 1964-ben részmegállapodás a Magyar Népköztársaság és a Szentszék között.
Ez a diplomáciai aktus két dokumentumot eredményezett: egy nyilvánosságra hozott egyezményt és egy kölcsönösen titokban kezelt jegyzőkönyvet. Az előbbiben a pozitív eredményeket rögzítették: először is egy megállapodást a Rómától függő egyházi állások betöltésének módjáról. Ez kimondta, hogy a Szentszék elismeri a magyar állam (az Elnöki Tanács) azon jogát, hogy a kinevezésekhez ennek előzetes hozzájárulása szükséges. Ez ugyancsak a korábbi főkegyúri jogra hivatkozva, de annál erősebb beleszólást jelentett. Ugyanis míg a főkegyúri jog létezése idején a király kinevezte pl. az illető püspököt, a Szentszék, a pápa megtagadhatta annak megerősítését, és ez esetben abból nem lett püspök. Most azonban a pápa addig nem nevezhetett ki senkit sem, amíg ehhez a magyar állam előzetesen hozzá nem járult; ez tehát gyakorlatilag vétójog volt. Az egyezmény 2. pontja arról rendelkezett, hogy a püspökök és egyháziak miként tegyenek esküt az államra. Ugyanis az alkotmányra teendő eskü 1949 óta egyaránt vitatéma volt. A papi, még inkább püspöki státussal nem volt összeegyeztethető egy merőben más célokat kívánó állami eskü tétele.
alc. A kis lépések politikája
Az 1964-es tárgyalások titkos dokumentuma, a jegyzőköny a tárgyalásokon napirendre került, de megegyezést nem hozó problémaköröket sorolta fel, mint olyanokat, amelyek megoldása mindkét fél érdeke. Ezeknek a kérdéseknek a megoldása, feloldása jelentette azután az un. kis lépések politikáját, mert minden egyes ilyen kérdés megoldása volt "egy kis lépés". Nyílt titok, hogy ezek között szerepelt a pl. Mindszenty-kérdés "megoldása" (a bíboros jogállása, eltávolítása a budapesti amerikai követségről), a hitoktatás, a papság és a püspökök szabad érintkezése, a püspökök és Róma szabad érintkezése, a diplomáciai kapcsolatok helyreállítása stb.)
1964 után a normalizálódó kapcsolatok azt jelentették, hogy az akkori hatalmi szisztémába tagolódó egyház számára lehetővé tették a kijelölt keretek közötti működést. A hierarchia teljessé tételét (a püspöki székek betöltését, majd a Mindszenty-kérdés "megoldása" után az esztergomi érseki szék betöltését is.) Kétségtelen, hogy a kis lépések politikája az adott körülmények realitásait figyelembe véve, hozott részeredményeket. (folyt.)
1990. február 13., kedd 13:46
|
Vissza »
|
|
A magyar-vatikáni 4.
|
A Magyarország és a Szentszék közötti érintkezés 1964-et követően rendszeressé vált. Évente két fordulóban, tavasszal és ősszel, Budapesten és Rómában rendszeresen találkoztak a tárgyaló felek (elsősorban az ÁEH illetékesei és a vatikáni Államtitkárság vezetői), s ez a tárgyalási és kapcsolattartási forma helyettesítette a diplomáciai kapcsolatokat. A két fél kölcsönös érdekeltségét jelezték olyan kiemelkedő mozzanatok is, mint annak idején magyar politikusok vatikáni audienciái, amelynek csúcsát Kádár János 1977-ben történt fogadása jelentette VI. Pál pápánál. Fontos mozanat volt Casaroli bíboros államtitkár 1980-as magyarországi látogatása a Szent Gellért jubileumon, magas rangú pápai diplomaták gyakori budapesti látogatásai, és az Állami Egyházügyi Hivatal elnökének a pápa általi fogadása is.
alc. A régi struktúra lebontása
A magyar-szentszéki kapcsolatok javulása érthetően akkor gyorsult fel, amikor a magyarországi belpolitikai fejlemények is a demokratizálódás irányába fejlődtek. Az 1988. évi Szent István évfordulós ünnepségeken a magas rangú pápai diplomáciai képviselet jelenléte, s a pápa esedékes látogatásának a bejelentése nagy lépés volt előre. Ugyancsak 1988-89-ben került napirendre az új egyházügyi törvény megalkotása, az egész eddigi struktúra lebontása, és a diplomáciai kapcsolatok helyreállítása.
Ma ismét Európához való csatlakozásunk szerves része a magyar egyház és a magyar állam kapcsolatainak rendezése a Szentszékkel. Ugyanis alig van univerzálisabb intézménye a modern emberi társadalomnak, mint a római egyház. A Szentszék jelenleg 117 országgal áll diplomáciai kapcsolatban, s emellett az ENSZ-nél és annak regionális és szakosított szervezeteinél is képviselteti magát.
Az 1990 elején elfogadott törvény a vallás- és lelkiismereti szabadságról, illetve az egyházak jogállásáról egyben azt is jelenti, hogy értelemszerűen az ellentétes alacsonyabb szintű jogszabályok hatályon kívül helyezendők. Ennek lett folyománya az 1950-es egyezmény felmondása is. (folyt.)
1990. február 13., kedd 13:50
|
Vissza »
|
|
A magyar-vatikáni 5.
|
A diplomáciai kapcsolatok helyreállítása a Szentszékkel azt jelenti, hogy az 1964-es részmegállapodás is érvényét veszíti. Egy magasabb szintű, a mostani helyzetnek megfelelő nemzetközi jogi érvényű általános szerződés, esetleg konkordátum váltja fel, amely a Magyar Köztársaság és a Szentszék közötti kapcsolatok szabályozása mellett, a magyarországi katolikus egyház és a magyar állam közötti kapcsolatokat hivatott szabályozni. (MTI-Press)
ág/pé Gergely Jenő
1990. február 13., kedd 13:51
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|