|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Keresztény Nemzeti Unió közleménye
" A jelenleg kialakult súlyos helyzetben komoly felelősség hárul a
Magyar Televízóra, amely sajnos, ma sem áll a helyzet magaslatán. A
magyar nép jogos követeléseit semmibe veszi. Vezetősége rendkívül
nehéz helyzetbe hozta a legutóbbi tüntetők szervező és rendező
gárdáját, köztük a Keresztény Nemzeti Uniót is. A jogosan
felháborodott tömeget csak komoly erőfeszítések árán tudtuk
lecsillapítani. "
SZER, Kommentár nélkül:
MDF program
"Dr. Bod Péter Ákos vagyok, a Magyar Demokrata Fórum gazdasági
tanácsadója, közgazdász.
A magyar nép hajlandó sokat és keményen dolgozni. A Magyar
Demokrata Fórum gazdasági programja azt célozza, hogy népünk otthon,
birtokon belül érezhesse magát, hogy érdemes legyen dolgozni,
alkotni, tanulni. Olyan versenyképes piaci gazdaságot akarunk, amely
az európai fejlett, demokratikus országoknak egyenrangú partnere
lesz. E célokat csak őszinte, kiszámítható, a magyar adottságokkal
számoló programmal érhetjük el.
"
|
|
|
|
|
|
|
Levegőt
(1.)
|
1990. február 07. szerda (Reuter/MTI-Panoráma) - Dublinban,
a Zöld sziget fővárosában dél körül olyan sűrű a szmog, hogy az
utcákon nyomasztó, kora esti a hangulat. Athént, az ősi várost
majdnem minden nap piszkosbarna felhő borítja - és tömegével űzi az
idősebbeket a kórházba. Milánó polgármestere kitiltotta a városból a
teherautókat, kérte az autósokat, hogy egy ideig ne használják
kocsijaikat - mindenki más pedig csavarja lejjebb a fűtéskapcsolót.
Budapesten egy órai séta annyi mintha valaki elszívna egy doboz cigarettát. Krakkóban az évszázados városban a régi homokkő-szobrok arcát lemarta az óriási acélmű füstje. A prágai Hradzsinból gyönyörű kilátás nyílik a város felett lebegő nehéz füstködre - hacsak nem fúj a szél. Bitterfeld keletnémet városkából minden évben egy hónapra a tenger mellé küldik a gyerekeket - szívjanak időnként tiszta levegőt. Madridban néhány taxisofőr gázmaszkot ölt, mert a csúcsforgalomban araszoló autók kipufogógázai ölnek. Európa fulladozik.
A levegő szennyzése nem ismer határokat. Ahhoz, hogy tiszta legyen a levegő, két dolog kell: pénz és szilárd politikai akarat, ha a kontinens meg akar szabadulni a fullasztó, maró, milliókat mérgező gázok forrásaitól.
Az iparilag fejlett Nyugat-Európában a szén és az autó a két főbűnös. De a kontines nyugati felének amúgy nem csekély gondjai eltörpülnek Kelet-Európa kolosszális, évtizedeken át eltitkolt, mellőzött vagy tudatlanságból fel sem ismert problémái mellett. A "szocialista országok" szinte antikvitásnak számító üzemei igazán csak a légszennyzésben világbajnokok. Vannak, persze, korszerű berendezések, amelyekkel meg lehetne próbálni csökkenteni a szennyezés mértékét. "Ezeket az üzemeket felszerelni a modern nyugati tisztító-szűrőberendezésekkel olyan, mintha egy hulla csuklójára aranyórát kapcsolnánk" - jegyezte meg kifejezően egy környezetvédelmi szakember.
Magyarország - főleg Budapest - utcáit legjobban a Kelet-Európában készült, korosodó autó-tömeg borítja be füstjével. A rádió időnként kénytelen figyelmeztetni az embereket, hogy legalább a gyerekek és az idősebbek ne menjenek "szabad levegőre". A magyar autópark átlagéletkora legalább kilenc év és akkor még nem szóltunk a kétüteműek különleges légszennyezési képességéről. Az ólommentes benzin széleskörű használatát, a katalizátorok felszerelését a pénzforrás hiánya akadályozza. (folyt.)
1990. február 7., szerda 12:47
|
Vissza »
|
|
Levegőt
(2.)
|
Hollandiában és az NSZK-ban adókedvezményt kapnak azok, akik a katalizátort felszerelik: az Audi minden típusa katalizátorral jön ki a gyárból. Szabvány Svédországban kötelező minden 1989 óta gyártott autóra.
Krakkó városának kincsei szerepelnek azon az ENSZ-listán, amely az emberiség féltett örökségét tartalmazza. A város elrendelte az acélműnek, hogy egyharmaddal csökkentse a termelést (szennyezést), de ez folyamat évekig elhúzódhat. Varsóban januárban duplájára emelték a benzin árát- a szennyezettség 20 százalékkal csökkent.
Persze, Nyugat-Európában is drasztikus intézkedésekre volt szükség. Miután Paolo Pillitteri milánói polgármester kísérletképpen minden vasárnap betiltotta az autózást, a levegő szennyezettsége több mint 30 százalékkal csökkent - az emberek pedig gördeszkákkal, kerékpárral - és lovakkal - járták az utcákat.
Athént gyűrűként veszik körbe a hegyek, így a város felett megszorul a gyárak füstjéből, kipufogógázból álló ,,levegő,,. Voltak olyan idők, amikor a városközpontból ki kellett tiltani az autókat, be kellett zárni az iskolákat és felére kellett csökkenteni az ipari fűtőanyagok felhasználását. Athén 1996-ban olimpiát akar rendezni. Az Európa-bajnokságon egy szovjet maratonfutó kifakadt: "Szúr, fáj a tüdőm. Egyszerűen bűn versenyt rendezni ilyen mocskos levegőben".
Írország most éppen fél évig a Európai Közösség soros elnöke: Dublin úgy véli, itt az ideje hogy ebben az időszakban álljon neki a Smaragd Sziget kitakarításának. Padraig Flynn környezetvédelmi miniszter betiltotta a szenet a fővárosban, ahol a széntüzelés és a füstköd miatt népbetegség a légzőúti panasz.
A viktoriánus London hírhedt füsködét drákói levegő-törvények oszlatták szét. Ma már az autó a fő légszennyező. Koppenhága a biciklisek városa - büszke is a levegőjére -, s most azt tervezi, hogy a városközpontbba hajtó autósoktól különdíjat szed. Ennél is fontosabb, hogy az Európai Közösség tizenkét tagállamának közös rendelkezései szerint 1993 áprilisáig fel kell számolnia a levegőt legjobban mérgező tényezőket, utána pedig szabvány írja elő a levegő tisztaságát.
Az pedig Európa levegőjére nézve döntő lehet, hogy az átalakulások, forradalmak után együtt lehet működni Kelet-Európával. Nem is olyan régen erről csak álmodni lehetett. Az új keletnémet vezetés azonban eddig eltikolt, elrettentő, szörnyű környezeti bűnökről rántotta le a leplet. És a minap már azt mondta egy nehézipari miniszterhelyettes: tisztaszoba akarunk lenni az Európai Házban. +++
1990. február 7., szerda 12:49
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|