Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › február 04.
1989  1990
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Kecskeméti független képviselőjelölt közleménye

"Pártonkívüli, független képviselőjelöltként kíván indulni a kecskeméti 2. számú országgyűlési választókerületben Velkei Árpád újságíró. Az őt támogató ajánlási szelvényt a lakására kéri eljuttatni postán vagy személyesen, címe: 6000 Kecskemét, Tinódi u.6., IV. em. 26. szám, vagy a segítői nevére és címére: Derdákné Harmatos Ibolya, 6000 Kecskemét, Daróczi köz 7. fszt. 1.; Tamás Katalin, 6000 Kecskemét, Batthyány u. 25., III. em. 13.; dr. Altorjai Balázs, 6000 Kecskemét, Pelikán u.22. (Alsószéktó); Gazdik István, 6000 Kecskemét, Kisfái 181.; Szabó István, 6000 Kecskemét, Móra Ferenc u. 5.; Mihályi Józsefné, 6000 Kecskemét, Tűzoltó u. 16., (Rendőrfalu)."
SZER, Világhíradó:

Mit csinálnak a volt Securitate-ügynökök?

"Egy brassói fiatalember ugyanabban az épületben dolgozik, mint az a szekus, aki decemberig minden hónapban kihallgatta, mert hangszalag bizonyította, hogy a fiatalember egy brit turistával beszélgetve katonai szolgálatának élményeire is kitért, tehát egyértelműen az imperialistáknak kémkedett. Egykori szekus vallatója most a román katonai hírszerzés szolgálatában áll. Andrei Plesura, az új művelődési miniszterre pedig ugyanaz a szekus vigyáz, aki a Ceausescu-rendszerben megfigyelés alatt tartotta. "

A jövő: elöregedő Európa, nyugdíjgondokkal


------------------------------------------


München, 1990. február 4. (SZER, Párizsi magyar figyelő, Kemény
István) - Múlt héten foglalkoztunk a nyugdíjkiadásoknak a fejlett
nyugati országokban bekövetkezett emelkedéséről és ennek az
emelkedésnek néhány tényezőjéről, így a lakosság elöregedéséről. A
múltnál azonban fontosabb a jövő, és a jövőben olyan bonyodalmak
várhatók amelyekre eddig még sehol sem találtak megoldást.

    A legnagyobb gond az európai népesség további öregedése és ebből
következően nyugdíjasok számának és arányának növekedése. A
legközelebbi 10-15 évben ez még lassú lesz, azután azonban annál
gyorsabb.

    A nyolcvanas években nemzetközi összehasonlításban két
nagyszabású előrebecslés is készült erre vonatkozólag - hasonló
eredményekkel. Az egyik az ENSZ-ben, 2025-ig, a másik az OECD-ben
2050-ig menő számításokkal. Mivel az OECD kiadványa valamivel
frissebb, inkább erre érdemes támaszkodni.

    Tudjuk, hogy minél távolabbi jövőre vonatkozik egy előrejelzés,
annál bizonytalanabb, ezért a 2020-ra vonatkozó számításokból közlök
néhányat, noha a 2030 és 2050 közöttiek jóval látványosabbak. Tehát:
1980 és 2020 között a 64 éven felüliek aránya Franciaországban 14
százalékról 20 százalékra, Németországban 15,5 százalékról 22
százalékra. Japánban 9 százalékról 21 százalékra, Finnországban 12
százalékról 22 százalékra, Svájcban 14 százalékról 24 százalékra
emelkedik.

    Nyilvánvaló hogy az öregedésnek ez a foka alapvetően változtatja
meg a nyugdíjpénztárak helyzetét. Az öregeknek az egész lakossághoz
viszonyított aránya azonban még csak nem is alkalmas arra, hogy a
probléma súlyát érzékeltessük. Fontosabb az öregeknek az aktív korú
lakossághoz viszonyított aránya, és ebben az arányban még nagyobb
eltolódás várható. (folyt.)



1990. február 4., vasárnap


Vissza »


- Elöregedő Európa - 1. folyt.


A második világháború utolsó éveitől kezdve ugyanis baby-boom
volt majdnem minden fejlett nyugati országban, ezért az aktív korúak
aránya ma mindenütt magas. De éppen ezek a népes korosztályok mennek
2000 és 2030 között nyugdíjba és maradnak nyugdíjasok az életkor
megosszabbodása miatt még sokáig.

    A hatvanas évek közepétől viszont mindenütt csökkent a gyermek-
szám. 2000-től kezdve tehát egyre kisebb aktív korosztályokra jut
majd egyre több nyugdíjas. Tovább fogja növelni a nyugdíjkiadásokat
az is, hogy a legtöbb országban a nyugdíjak nagyrészt az aktív
korban elért keresethez igazodnak. Keresetarányos nyugdíjak ezek: az
emberek egyre nagyobb keresetekkel mennek nyugdíjba és az alacsony
nyugdíjak eltűnőben vannak.

    Említeni kell azt is, hogy a nyugdíjak az áremelkedések
arányában indexálva vannak, valamint azt, hogy a bármelyik évben
törvénybe iktatott nyugdíjrendszer vagy módosítás teljes
költséghatása csak sok idő múlva jelentkezik. Mindezen tényezők
hatására a nemzeti jövedelemnek egyre nagyobb része jut a nyugdíjra.
Az OECD előrejelzése szerint 2020-ban Franciaorrszágban és
Németországban a nemzeti jövedelem 22 százalékát, Ausztriában 24
százalékát, Itáliában 25 százalékát költik majd nyugdíjakra.

    Szükség lenne tehát az állami nyugdíjrendszerek teljes
átalakítására. Vannak is reformjavaslatok már évtizedek óta, de
sehol sem kísérelték meg ezek megvalósítását és nem kerültek
megtárgyalásra a parlamentekben és minisztertanácsokon sem. A
társadalombiztosítási vitát összefoglaló nagy tanulmányában
Laurensen-Thomson azzal magyarázza ezt, hogy reformra csak akkor
kerülhetne sor, ha egyetértés lenne alapvető politikai kérdésekben;
abban tehát, hogy mi a rossz a jelenlegi struktúrában és abban, hogy
melyik a legjobb az előterjesztett és néha egymásnak ellentmondó
reformjavaslatok között. (folyt.)



1990. február 4., vasárnap


Vissza »


- Elöregedő Európa - 2. folyt.


1.) Az emberek igen eltérően értelmezik a méltányosság fogalmát
és ebből következően a javasolt megoldások előnyeit és hátrányait
is.

    2.) Szinte mindenki mást gondol arról, hogy a fennálló
rendszerek miképpen hatnak a megtakarításra és a munkapiacra. De még
ha meg is egyeznének abban, hogy károsan, a legtöbben akkor is arra
gondolnának, hogy a javaslatok megvalósítása még több bajt hozna
magával.

    3.) Az állami nyugdíjrendszerek több cél szolgálatában állnak.
Ha tehát be is bizonyosodnék, hogy valamelyik alternatíva
alkalmasabb az egyik cél elérésére, ebből akkor is az következnék,
hogy le kell mondani egy másik cél eléréséről, ami elfogadhatatlan
lenne.

    4.) A negyedik tényező a legfontosabb: az állami
nyugdíjrendszerek, politikai intézmények struktúrális átalakítása
politikai instabilitást hozna magával.

    Thomson magyarázatát veszi át a Közületi nyugdíjrenszerek
reformja című OECD kiadvány is, néhány kiegészítéssel. Azzal
például, hogy a lakosság elöregedése csak 20-30 év múlva teszi majd
lehetetlenné a fennálló rendszerek működését és a mai kormányokat és
politikusokat addigra más kormányok és politikusok fogják
felváltani.

    Egy másik kiegészítés szerint a politikai elit mindig abban
reménykedik, hogy majd csak jobbra fordulnak a dolgok. Vagyis olyan
nagy lesz a gazdasági növekedés, hogy érvényteleníteni fogja a
pesszimista jóslatokat. A reáljövedelmek úgy növekednek, hogy sokkal
többet lehet majd elvenni, és ha nem is sikerül mindenben
teljesíteni a nyugdíj-ígéreteket, az öregek élete egészében mégis
javulni fog.

    A fő érv azonban ebben a kiadványban is politikai. Olyannira,
hogy el is tekint a radikális reformjavaslatok ismertetésétől azzal
az indoklással, hogy távol állnak a politikai realitástól. (folyt.)



1990. február 4., vasárnap


Vissza »


- Elöregedő Európa - 3. folyt.


Kisebb változások azonban vannak évek óta és lesznek a következő
években is. A deficitek jelentkezése mindenütt abba az irányba hat,
hogy növeljék a bevételeket, vagyis a társadalombiztosítási
járulékokat és adókat, illetőleg más adóbevételek egy részét
fordítsák nyugdíjra.

    A kiadásokat is próbálják csökkenteni. Sok országban gondolnak
például a nyugdíjkorhatár emelésére, de ilyen programponttal nehéz a
választók elé állni. Számos országban csökkentették - kis mértékben
- a nyugdíjak indexálását, és bizonyosan ez a legrosszabb módja a
kiadások csökkentésének. Lényeges átalakulásra azonban a
közeljövőben nincs kilátás.

    Beszámolónk nem lehetett részletező. Arra törrekedtünk, hogy
kiegyensúlyozott információkat adjunk, ne feledkezzünk el sem a
jóról, sem a rosszról, sem az előnyösről, sem a hátrányosról. A
képben vannak olyan elemek, amelyeket Magyarországon élő magyarok
irígylésre méltónak találhatnak. Lehetetlenülés felé haladó
rendszerekről van szó. Az egész kép nem mondható pozitívnak.

    Befejezésül arra hívjuk fel a figyelmet, amit a legfontosabbnak
tartunk. Ezek a nyugati nyugdíjrendszerek több és egymással
összeegyeztethetetlen célt tűztek ki maguk elé. Részben elérték
ezeket, részben nem. Javítottak azonban azoknak az öregeknek a
helyzetén, akik egész életükben szegények voltak. Ezek helyzetén sem
elég, de valamennyire mégis és nem is kis mértékben. Túlságosan
sokba került ez az eredmény, de mégis eredmény.

    Ne kövessük a példát abban, hogy túlságosan sokba kerüljön, de
kövessük abban, hogy ez az eredmény létesüljön, mert semmilyen
gazdasági megfontolás, vagy pénzügyi kényszer sem igazolhatja, hogy
legyenek olyanok, akiknek nincs miből megélniük
+++



1990. február 4., vasárnap


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD