|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF dorogi szervezetének tiltakozása a közlekedési tarifa emelése ellen
"A társadalmi közteherviselés
alapján követeljük:
- Mind a VOLÁN, mind a MÁV vállalatok szervezeti rendszerét és
gazdálkodását vizsgáltassák meg nemzetközileg elismert szervező
cégekkel. Javaslataikat, azok személyi konzekvenciáival, tegyék
kötelezővé.
- E vállalati átvilágításig a kormányzat a menetdíj emelését
függessze fel.
- Csökkentsék a VOLÁN menetrendszerinti járatainak zsúfoltságát
az összes rendelkezésre álló jármű igénybevételével."
SZER, Magyar híradó:
Székelyföldi tüntetések
"Tegnap, csütörtökön a Székelyföld több nagyvárosában
tüntetésekre került sor a demokratikus és nemzetiségi jogok
védelmében. Székelyudvarhelyen mintegy 25 ezren vonultak az utcákra,
Csíkszeredában még ennél is többen.
A demonstrációk fő szervezője a székelyudvarhelyi Magyar
Demokrata Szövetség volt, mely ekként próbált választ adni a korábbi
közigazgatási apparátus egyes képviselőinek nacionalista, a
magyarságot rágalmazó vádjaira, valamint arra a balsikerű és azóta
már vissza is vont Iliescu-beszédre, mely január 25-ikén hangzott el
a román televízióban, és amely a székelységet szeparatizmussal
vádolta meg."
|
|
|
|
|
|
|
Palotás János a benzinárakról (1. rész)
|
1990. november 1., csütörtök - A kormány legutóbbi javaslata
eltér az Érdekegyeztető Tanácson megállapodottaktól, ezért nem
sikerült a szerdai országgyűlési bizottsági üléseken megállapítani
az üzemanyag átmeneti - ez évre szóló - árát - mondta Palotás János,
a VOSZ elnöke az MTI munkatársának nyilatkozva.
A megállapodás szerint - mint ismeretes - a termelői ár alapja az olaj világpiaci ára. Minden más tétel azonban rögzített. Tehát a költségvetés eltekint attól, hogy bevételeit növelje: a biztosítás, a fogyasztói adó, az árrés, az Útalaphoz való hozzájárulás változatlan. A kormány - Palotás szerint - ettől eltérő módon nyújtotta be javaslatát a bizottsági üléseken. A lényeg: elfogadja ugyan azokat az árakat, amelyekben az átmeneti időszakra az ÉT-vel megállapodott, ezekből az árakból ,,visszafelé,, számítja ki, hogy mennyi lehet a költségvetési pozíció javulása, vagyis mekkora az ár adótartalma. Ez viszont azt jelenti, hogy ha az átmeneti időszak alatt akár egyetlen dollárral is növekszik az olaj ára, az az átmeneti ár életbeléptetésének napján máris megemeli az üzemanyagok árát.
A pillanatnyilag érvényben lévő árakban ugyanis 4-5 forint tartalék van - mondta Palotás János. Ez azt jelenti, hogy nagy biztonsággal állítható: ha jelentősen növekszik is az olaj beszerzési ára, akkor sem kerül sor áremelésre. Éppen ezért elengedhetetlen - mint azt a bizottságok is kérték -, hogy a kormány tételesen mutassa be a termelői árak kialakításának módját, törvényjavaslatában pedig az áremelések előtti, a megállapodás alapjául szolgáló adótartalmat jelölje meg.
Palotás János ezután kifejtette, hogy még egy tisztázandó körülmény van a üzemanyagárak körül. Nevezetesen, szoros érdekszövetséget vél felfedezni a kormány és az OKGT között. A vasárnapi megállapodás kikényszerítette a kormánytól, hogy mondjon le adópozíciójának javításáról. Az adóelvonás azonban nem látszik egy bizonyos területen, mégpedig a hazai olajból készült termékeknél. Az olaj ára az öbölbeli események hatására emelkedett 40 dollár fölé - fejtegette a VOSZ elnöke -, ennek nincs közgazdasági alapja. Az itthoni kitermelés, valamint a rubelért a Szovjetuniótól vásárolt olaj ára 15 dollár alatti. A magyar olajkitermelés az egész olajfelhasználás mintegy negyedét adja. Az OKGT a liberalizált termelői ár bevezetésével óriási, meg nem érdemelt nyereségre tesz szert. (folyt.köv.)
1990. november 1., csütörtök 17:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|