|
|
|
|
A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (2. rész) (OS)
|
- népszavazást kezdeményezni, ha ezzel szintén a saját legitimációs alapját képező Országgyűlés mindenhatóságát kérdőjelezné meg. Ezeket a lehetőségeket végig elemezve, bár egy közepesen erős köztársasági elnök is ennél lényegesen több érdemi és nem protokolláris jogosítványt és jogkört élvez, nem csodálkozunk azon, hogy a politikai pártok mostanában egymás után (lásd MSZDP, Kisgazdapárt) sietve jelentik ki, hogy kívánatosabb lenne az elnököt majd az új parlamentnek megválasztani. Túl nagy lenne számukra egy olyan elnök hatalma, aki funkcióját nem a pártok egyezkedéséből származtatja, hanem a nép előtt mérte meg magát és találtatott súlyosnak. A fentiekre tekintettel ezért kezdeményezzük azt, hogy a magyar állampolgárok döntsenek november 26-án amellett, hogy ők válasszák meg majd január 7-én a köztársasági elnököt. Kezdeményezzük az országgyűlési képviselőknél azt, hogy még a decemberi ülésszak alatt módosítsák az Alkotmány 29/A. paragrafusa (1) bekezdését - mely szerint a köztársasági elnököt az Országgyűlés választja négy évre - úgy, hogy ez mindig a nép jogosítványa legyen. Magyarországon még nagyon fejletlen a pártstruktűra, nem tisztultak még le a pártok arculatai - ehhez még legalább egy évtized kell -, ezért a jelenlegi pártokból felálló Országgyűlés nem alkalmas egy önálló hatalmi ág letételményesét, a köztársasági elnököt megválasztani. Kezdeményezzük egy pontban még a köztársasági elnök jogkörének megváltoztatását. Ha az elnök visszaküldi a törvényt egyet nem értése esetén újratárgyalásra az Országgyűlésnek, és ha az ennek ellenére változatlan formában kívánja elfogadni, ezt csak minősített többséggel tehesse meg. Ennél erősebb jogkörű elnök megválasztását mi sem tartjuk kívánatosnak, de a függetlenségét a Parlamenttől, nagyon fontosnak. Ha ezt a módosítást az Országgyűlés nem valósítja meg, az új összetételű, pártokra épülő Parlament biztos nem fogja, hiszen nem is várható el tőle, mert ezzel saját hatalmát korlátozná. Nem szabad abszolutizálni az Országgyűlést, hiszen a nyugati tapasztalatok egyértelműen mutatják, hogy összetételét a legerősebb párt vagy pártkoalíció által elfogadtatott hatályos választójogi törvény határozza meg. Ez legtöbbször nem tükrözi a valóságos szavazati arányokat. Például nálunk is az egyéni választókerületek töredékszavazatainak kisebb súllyal történő értékelése, a kis pártokra leadott szavazatok elvesztése, s a nagy pártok mandátumainak ezzel történő növelése mind-mind torzítják az arányokat. (f.k.)
1989. november 10., péntek 15:15
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem láttam győztek (12.15.-90.02.28) - A megszerveződés
"A rohanó januári napok során akadt azért valami üdítő színfolt is. Teljes váratlansággal, a még mindig zilált Romániából, Kolozsvárról befutott Tőkés Anna lánya, Ilka... még január első napjaiban beadta útlevélkérelmét Kolozsvárott, s ami korában elképzelhetetlen lett volna, napok alatt meg is kapta a paszportot. Vonatra ült, s Pesten termett. Ami normális ésszel teljesen köznapi dolgnak számítana, de az előzményeket ismerve kisebbfajta csodának számított. Egy bő héten keresztül, amikor csak szabad este akadt, Ilkával és másokkal jártuk a várost. Vendéglőbe mentünk, húst ettünk hússal, somlói galuskát Gundel-palacsintával. Ilka vett magának farmert, beat-zenés magnókazettákat, és egész nap járta a várost. Életében először volt Magyarországon. Élt, mint hal a vízben. S ezt látni valahogy jelképes elégtétel volt sok mindenért, ami a múltban történt. Oly verőfényesnek, reménytelinek nézett ki akkor Erdélyben még minden."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|