Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › január 20.
1989  1990
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Állásfoglalás

"A Magyar Szocialista Párt Budapesti Választmánya az állambiztonsági szervezetnél előfordult törvénytelenségekkel kapcsolatban támogatja a lehető leggyorsabb és legpontosabb vizsgálat lefolytatását. Az SZDSZ és a Fidesz által szakaszosan előterjesztett bizonyítékok ütemezését, tartalmát és a minden vizsgálat nélkül meghírdetett célzatos következtetéseket viszont egyértelműen választási célokat szolgáló hecc-kampány részének tekintjük."
SZER, Világhíradó:

Felhívás a pártokhoz

"A Magyar Távírati Iroda jelentése szerint eddig 53 párt jegyeztette be magát a választásokra, amelyeken nyilvánvalóan nem mindegyikük indul egyenlő esélyekkel. A maga eszközeivel a Szabad Európa Rádió is szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy a demokratikus pártok minél nagyobb nyilvánossággal ismertethessék meg programjukat, törekvéseiket. Ezért kérjük azokat a pártokat, amelyek a mi általunk biztosított nyilvánosságra is igényt tartanak - hogyha még nem tették meg -, akkor programjukról, jelöltjeikről, kampányterveikről küldjenek tájékoztatást budapesti irodánknak, amelynek címe: 1054. Budapest, Bajcsy Zsilinszky út 66."

A választási kampány előkészítése Magyarországon


------------------------------------------------


London, 1990. január 15. (BBC, Panoráma) - Magyarországon az
elmúlt hét végén kezdődtek meg, és e hét elején folytatódnak azok az
egyeztető tárgyalások, melyeken a politikai pártok, a kormány és a
nemzeti média képviselői vesznek részt. A megbeszélések tárgya a
választási kampány előkészítése, illetve az, hogy milyen teret
kapnak majd a nemzeti médiában az érintettek.

    Budapesti tudósítónk, Szakonyi Péter Szilvási Györgyöt, a
Minisztertanács Hivatalának munkatársát kérdezte meg arról: milyen
alapelvek alapján kívánják eldönteni, hogy a különböző pártok
mekkora súllyal és mennyi adásidővel rendelkezzenek a Magyar
Televízióban, rádióban, illetve a sajtóban?

    - Ez a mostani tárgyalássorozat egyelőre csak a televízióra és a
rádióra vonatkozó szabályokkal foglalkozik. Tervezzük kibővíteni még
a Magyar Távirati Irodával is a témát. A meghatározó alapelvek a
következők:

    Egyik például a választási törvény, amelyik előírja az
esélyegyenlőséget, pártatlanságot - a választási műsorokban is.

    A másik alapelv az, hogy minden választásokon induló párt
hozzáférhessen a televízió, rádió nyilvánosságához, szabályozott
körülmények között.

    Megállapodtunk egyelőre abban, hogy a televízióban és a rádióban
is lesz pártok között felosztható műsoridő, mely műsorokhoz a
választásokon induló, jelöltet állító pártok azonos feltétellel
fognak hozzájutni.

    Ez a tervünk. Vita folyik egyelőre arról, hogy legyenek-e
fizetett politikai műsorok, politikai reklámok pontosabban, ha igen,
akkor milyen szabályozzással.

    Van a műsoroknak egy harmadik része, az egyéb politikai műsor,
amelyekre a pártatlanság elvét mondanánk ki. (folyt.)



1990. január 15., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A választási kampány előkészítése - 1. folyt.


- Az eddigi adásokból az derült ki, hogy a választási kampány
előkészítését tulajdonképpen két időszakra, két korlát közé kívánják
szorítani. Egyrészt január 23-tól február 24-ig, majd február 24-től
március 23-ikáig. Miért szükséges ez a felosztás és mit takar?
Milyen tartalmi különbségek jelentkeznek majd a kettő között?

    - A nyilvánosság szempontjából azért bontottuk két részre ezt az
elkövetkezendő 60 napot, mert a választási kampány is kettéosztódik.
Az utolsó 30 napra kell a pártoknak az országos választási listát
elkészíteniük, és a választási törvény is úgy fogalmaz, hogy a
televíziónak, rádiónak az utolsó 30 napban az országos listát állító
pártok számára kell biztosítani a nyilvánosságot, mégpedig a
jelöltállítással arányosan.

    Tehát a szakaszolást a választási törvény végzi el
gyakorlatilag. Az első 30 napban azonban még nem lehet tudni, hogy
ki hány jelöltet tud állítani, nem lehet tudni, hogy ki az erős
párt, vagy ki a gyenge párt, ezért tehát az első 30 napban mindegyik
pártról azt kell feltételeznünk hogy erős, egyformán erős és ezért
mindegyik pártnak azonos esélyeket kell biztosítani.

    - Viszont ahogy említette, jelentős ellenzések jelentek meg a
közvéleményben a pártok fizetett hírdetéseivel kapcsolatban. Mi a
kormány és a pártok alapállása ezzel kapcsolatban?

    - Valóban a közvélemény megosztott. Mégpedig egyrészt a
hallgatók és televíziónézők közvéleménye megosztott. Sokaknak elegük
van a reklámokból, mások éppen azt mondják, hogy ilyenkor kicsit
sűríteni kellene a politikai reklámokat. (folyt.)



1990. január 15., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A választási kampány előkészítéséről - 2. folyt.


A szakmai közvélemény is megosztott. A szakmai közvélemény
jelentős része azt mondja, hogy egyáltalán ne legyen politikai
hirdetés, mások ezt nem kifogásolják, és a pártok véleménye is
erősen megosztott. A pártok egy része kizárná a politikai
hirdetéseket, mondván hogy ez nem esélyegyenlőséget teremt, vagy nem
segíti az esélyegyenlőség megvalósulását, más pártok pedig, azok
akik gazdagabbak, vagyis megtehetik, a hirdetések mellett vannak.

    Erről most folyik a vita. Éppen azért, mert nem lett szabályozva
ez a kérdés, a felügyelő bizottság, a televíziót, rádiót felügyelő
bizottság a szabályozás kidolgozásáig nem tette lehetővé a fizetett
politikai hirdetések sugárzását. De ezt a szabályozást ezen a héten
már el kell készíteni, tehát a következő héttől egyértelmű
szabályokat kell megfogalmaznunk.

    - Említette, hogy létezik egy úgynevezett egyéb kategória is. Ez
mit takar, illetve hogyha ez ilyen rugalmas kategória, gondolom itt
várhatók a legnagyobb viták és politikai csatározások is várhatók.

    - Igen, hát ezek az "egyéb" műsorok, tehát amit idézőjelbe
tettem, de a legtöbb műsor tulajdonképpen az egyéb kategóriákba fog
tartozni. Ezek azok a hírműsorok, belpolitikai műsorok, vitaműsorok,
amelyek közkedveltek ma Magyarországon. Itt nem arról van szó, hogy
ezeket a műsorokat teljesen függetleníteni kell a választási
kampánytól, belpolitikától, ez lehetetlen, hiszen ezeknek a nézőjei
telefon-aktualitásokat reagálnak. Hanem az, hogy ezekben a
műsorokban is érvényesüljön az esélyegyenlőség, illetve a
pártatlanság. Azt kell elérni, hogy ha ezek a műsorok választással
foglalkoznak, akkor itt is - bár összerakott (?) műsorok - de
lehetőség szerint arányosan szerepeljenek a pártok, és hogy a
televíziós, rádiós szakemberek elfogulatlanul vezessék, csinálják
ezeket a műsorokat. (folyt.)



1990. január 15., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A választási kampány előkészítése - 3. folyt.


- Gondolom, ez az utolsó mondata az egész választás kampány
lényege. Erre viszont garanciák szükségesek a pártoknak éppúgy, mint
a közönségnek. Milyen garanciákat teremthetnek meg ezeken a
tárgyalásokon?

    - Tulajdonképpen ehhez a garanciát a választásokon résztvevő
szereplők teremthetik meg a leghatékonyabban. Ezért maguk a pártok,
akik részben szabályokat fogadnak el, részben pedig választási
etikai kódexet fogadhatnak el, amit kölcsönösen betartanak. Az
újságíró, közvélemény, a szakma - amelyik szintén egy ilyen etikai
kódexet fogad el - és amelyhez a televíziós, rádiós munkatársak,
szakemberek tartják magukat.

    Persze a vezetésnek, mármint a televízió és a rádió vezetésének,
a felügyelő bizottságnak is hatásköre az, hogy utólag műsorokat
értékelve a nyilvánosság előtt elmondja véleményét és a nyilvánosság
erejével kényszerítse arra az érintetteket, hogy betartsák ezeket a
játékszabályokat. Egyéb jogi garanciát, vagy eszközt én nem nagyon
tudok. +++



1990. január 15., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.15.-90.02.28) - A megszerveződés

"Január 20-án a Fidesz botrányosan gyenge sajtótájékoztatót rendezett a Kossuth Klubban. Jó tapasztalat volt, hogy így nem szabad, hogy komoly napirenddel s megfelelő szóvivővel kell kiállni a sajtó elé. Némi nehézség árán sikerült ezt a kudarcélményt feldolgozni, s a rákövetkező héttől kezdve az egész kampányidőszakban profi sajtótájékoztatókat tartani, minden héten csütörtökön."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD