|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A TV-hiradó és A Hét munkatársainak nyilatkozata
"A TV-hiradó és A Hét 178 tagú
közössége pénteken - eddigi történetében először -, tagjai sorából,
titkos szavazással főszerkesztő-helyettest választott.
A Hiradó és A Hét közössége tudomásul veszi a kormány, illetve a
tévé elnökségének azon jogát, hogy e két szerkesztőség első számú
vezetőjét kinevezze, de kinyilvánítja azt az akaratát, hogy ezt a
jövőben csak a közösséggel való konszenzusra jutással tegye meg. A
Hiradó és A Hét kollektívája ragaszkodik ahhoz, hogy
főszerkesztő-helyetteseit ezentúl maga választhassa meg."
SZER:
SZDSZ-BM sajtótájékoztató
"De nemcsak a vászonról tekintett ránk, nézett a szemünkbe az
egykori rendőrőrnagy, hanem eljött, hogy - bármennyire megviselt
idegállapotban, hajszoltan, a Cég bosszújától rettegve szinte
bujkálva él is - de válaszoljon az újságírók kérdéseire.
Megtudtuk tehát, hogy az utóbbi hónapokban-hetekben mintegy 40
tonnányi iratot semmisített meg a belügy. Megtudtuk, hogy az
úgynevezett operatív eszközökkel - vagyis levélellenőrzés,
telefon-és szobalehallgatás, vagy személy útján szerzett
információkat - a szolgálatvezető Pallagi Ferenc osztályvezetőnek,
vagy egyenesen Horváth István belügyminiszternek juttatta el -, mely
utóbbi aztán beszámolt a kormány, vagy az MSZMP tagjainak."
|
|
|
|
|
|
|
Változások a KGST pénzügyi rendszerében (1. rész)
|
1990. január 19., péntek - A KGST valuta- és pénzügyi
állandó bizottsága január 16-a és 18-a között ülésezett Prágában. A
pénzügyi szakértők tanácskozásáról Apatini Kornélné, a
Pénzügyminisztérium Nemzetközi Pénzügyek Főosztályának vezetője
nyilatkozott az MTI munkatársának.
Elmondta: tekintettel arra, hogy a legutóbbi legfelső szintű - Szófiában tartott - KGST-tanácskozáson a szervezet megreformálásáról döntöttek, így a Valuta és Pénzügyi Állandó Bizottság is ennek szellemében végezte munkáját. Az eszmecsere konkrét célja az volt, hogy a pénzügyi rendszer átalakítására egy működőképes, nagyon gyorsan végrehajtandó munkaprogramot dolgozzanak ki, amellyel a szervezeten belüli pénzügyi elszámolási rendszert teljesen új alapokra helyezhetik. A megbeszélések középpontjában a konvertibilis elszámolásra való áttérés kérdései álltak. Fontos határozat született az ülésen arról, hogy legkésőbb májusig ki kell dolgozni a teljes pénzügyi mechanizmus reformjára vonatkozó javaslatot. A február végéig elkészített javaslatokat arról, hogy melyik állam hogyan képzeli el az együttműködés új lehetőségeit, márciusban és áprilisban vitatják meg az érintettek.
x Vannak-e olyan fontosabb szempontok, amelyekkel a tagországok többsége egyetértett?
- Szinte valamennyi tagország egyetért abban - hangsúlyozta a főosztályvezető -, hogy nem látszat-, hanem valódi, erőteljes reformokra van szükség e bizottság munkájában is; bár az kérdéses, hogy a hangoztatott radikális reformok alatt végül is melyik tagország mit is ért valójában. Ezt ugyanis meghatározza a tagországok belső helyzete, és az általuk alkalmazott különféle módszerek gyakorlata. A magyar álláspont éppen ezért az volt, hogy a résztvevők a munkát fogalmi egyeztetéssel kezdjék. (folyt.köv.)
1990. január 19., péntek 18:44
|
Vissza »
|
|
Változások a KGST pénzügyi rendszerében (2. rész)
|
x Az értekezleten felvetődött, hogy Magyarország, Lengyelország és Csehszlovákia a nem kereskedelmi fizetések, ezen belül az árfolyam-megállapítás rendjének radikális reformját szorgalmazta úgy, hogy erre a jövőben kétoldalú megállapodások keretében legyen lehetőség. Ez az érvényes sokoldalú megállapodásokból való kilépést jelenti?
- Igen, ez így van. A nem kereskedelmi árfolyamokat ugyanis az 1963-ban Prágában kötött sokoldalú megállapodás szabályozza, amelyet a későbbiekben két- és sokoldalú megállapodásokkal pontosítottak a szerződő felek. E szerződések lényege: rögzítik a nem kereskedelmi fizetések jogcímeit, megkülönböztetve azokat a kereskedelmi jellegű fizetésektől. Megállapodások szabályozzák a szocialista országok nemzeti valutáinak egymáshoz való árfolyamait a szovjet rubel ,,közbeiktatásával,,. Mivel azonban a körülmények évről évre változtak a KGST-országokban, ezért egyre inkább előtérbe kerültek a kétoldalú megállapodások, miközben az eredeti rendszer csupán névleg működött, s működik még ma is, jóllehet az eredeti megállapodás mára már működésképtelenné vált. Ezért az ülésen résztvevők úgy vélték, hogy szakítani kell a jelenlegi gyakorlattal. Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország szándéka az, hogy a későbbiekben a nem kereskedelmi árfolyamok ne államközi szerződések alapján, hanem egyre inkább a piaci viszonyoknak megfelelően alakuljanak, a kereslet-kínálatnak, illetve a valós vásárlóerőnek megfelelően. Az említett három ország ezért vetette fel az 1963-ban kötött sokoldalú egyezményből való kilépési szándékát.
- A magyar elképzelés szerint a sokoldalú egyezményből való kilépés bejelentését úgy kell időzíteni, hogy az párhuzamos legyen azt felváltó kétoldalú egyezmények megkötésével. Érvényes megállapodások hiányában ugyanis zavarok keletkezhetnek.
x Van-e esély arra, hogy ezeket a kétoldalú megállapodásokat mielőbb sikerül megkötnie Magyarországnak?
- A magam részéről optimista vagyok, hiszen minden országnak az a szándéka, hogy a nem kereskedelmi elszámolások, ezen belül az árfolyamok ,,működtetése,, rendezett legyen. Ezt a folyamatot elősegítheti a kereskedelmi elszámolások új alapokra való helyezése is. (MTI)
1990. január 19., péntek 18:50
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|