|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának állásfoglalása az áremelések után kialakult helyzetről
"A független szakszervezetek
értékelése szerint az év elején végrehajtott brutális áremelési
hullám, hasonlóan az elmúlt 12 év év eleji kampányaihoz, nem
szolgálja sem a gazdaság egyensúlyának, sem hosszabb távú
működőképességének javítását, s félő, hogy az idei intézkedések
egyetlen végeredménye a társadalmi feszültségek spontán kirobbanása,
illetve a gazdaságban kialakult anarchisztikus állapotok további
radikális romlása lesz."
SZER, A mai nap:
Rubel-elszámolás vége?
"... a rubel-export mai leállítása semmiképpen
sem jelenti a dollár-elszámolásokra való hirtelen áttérést. Úgy
gondolom, hogy ez két dolgot jelent elsősorban. Egyfelől: a KGST
együttműködési rendszerének a teljes kudarcát, másfelől a magyar
kormány KGST politikájának csődjét, és a kapkodás újabb nagyon szép
példáját.
Az, hogy a KGST haldoklik, hogy kerékkötője a magyar piaci
mechanizmusok kibontakozásának, hogy hozzájárul a dollár-eladósodás
növekedéséhez, hogy a transzfer-rubel aktívum fokozatosan
elviselhetetlen terheket jelent a magyar gazdaság számára - már évek
óta nyilvánvaló.
A magyar kormánynak azonban nem volt, és ma sincs átfogó
koncepciója arról, hogyan kellene ezt az iszonyatot úgy kezelni,
hogy Magyarország számára a lehető legkisebb veszteséggel járjon, és
a vállalatok számára is kiszámíthatóbb közeget jelentsen."
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (1. rész)
|
1989. december 28., csütörtök - Decemberi ülésszakán a Parlament jóváhagyta az ország 1990. évi gazdaságpolitikai programját, és felhatalmazta a kormányt a - megbizatásának időszakára összeállított - gazdasági feladatterve végrehajtására.
Az OT anyaga kifejti: a magyar gazdaság egyre mélyülő strukturális válsággal küzd. Teljesítménye hosszú idő óta alig növekszik: széles körben működnek olyan elavult technikák és technológiák, amelyek pazarolnak az anyaggal, energiával, a munkaerővel; magas a gazdaságtalan tevékenységek és nem meghatározó a piacképes, jövedelmező vállalkozások aránya. Az egyensúly romlása már kritikus mértékű: 1989-ben is jelentősen növelte az adósságállományt a konvertibilis fizetési mérleg hiánya, felduzzadt a rubel elszámolású aktívum; a költségvetés deficitjét évközi szanálással lehetett normalizálni; a bankszféra forrásait elviselhetetlen arányban kötik le lényegében fizetésképtelen vállalatok; ilyen adottságok és a piaci viszonyok fejletlensége mellett nagy az inflációs nyomás. A külgazdasági pozíciók romlása perifériára sodródásunk veszélyét erősíti; a világgazdasági folyamatokhoz való felzárkózás alapvető szerkezeti átalakítást és piacváltást követel. A társadalom tűrőképessége kritikus szintre süllyedt; egyre szélesedő rétegekben erősödik a helyzetük stabilizálására, javítására irányuló igény. Csak határozott gazdaságpolitikai irányváltás és a gazdálkodási rendszer átfogó modernizálásának megindítása ad esélyt arra, hogy a nemzetgazdaságot új, életképes fejlődési pályára lehessen állítani. A program egyidejűleg célozza a válság sújtotta gazdaság működőképességének fenntartását, valamint a kibontakozás feltételeinek megteremtését. Az erőfeszítéseket a következő fő területekre szükséges összpontosítani: - Csak akkor érhető el a nemzetgazdaság teljesítményének javulása, ha a termelésben és az értékesítésben megerősödik a világgazdasági folyamatokhoz való szerkezeti alkalmazkodás. Ezt döntően a piaci nyomás tudatos erősítése, a versenyképes vállalkozások segítése viheti előre. Hosszabb távon ez vezethet az egyensúlyi viszonyok javulásához és az inflációs nyomás enyhüléséhez is. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:10
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (2. rész)
|
- Meg kell őrizni az ország nemzetközi fizetőképességét. Ehhez konvertibilis viszonylatban a fizetési mérleg hiányát, rubel elszámolásban pedig aktívumát lényegesen mérsékelni kell. Az egyensúlyi követelmények rövid távon rendkívül erős korlátai gyarapodásunknak. - A szűkös erőforrások mellett is kiemelt gondot kell fordítani a humánszférára. Az oktatás, a tudomány, az egészségügy fejlesztése, az emberi környezet megóvására irányuló erőfeszítések segíthetnek ahhoz, hogy nemzetközileg versenyképes tudású, teljesítőképes szakemberekkel, mendzserekkel rendelkezzünk. A gazdasági szerkezetváltás gyorsulásával a jövedelmi és életviszonyokban szükségszerűen erősödnek a különbségek, de ez nem okozhat elviselhetetlen élethelyzeteket; hatékony foglalkoztatáspolitikára s aktív szociálpolitikára - mindekelőtt célirányos intézkedésekre, majd ésszerűbb és igazságosabb elosztási rendszerek kialakítására - van szükség. A gazdálkodási feltételrendszer változásai a piacgazdaság meghatározó elemeinek kiépítését célozzák. Alapvető előrelépés történik a vállalkozások feltételeinek javításában. A magán-, a külföldi tulajdon, s a társult tulajdonformák egészséges térnyerését az állami vagyon társasági kezeléséhez és a privatizáláshoz kapcsolódó intézményi, jogszabályi, pénzügyi feltételek megteremtése támasztja alá. Az év során módosítani kell az állami vállalati, valamint a szövetkezeti és földtörvényt is. A vállalkozások élénkítésének programszerű finanszírozására Vállalkozási Alapítvány jön létre, és befektetési társaságok, külön hitelek is segítik a tőkéhez jutást. A fejlesztések állami támogatása korszerűbb, hatékonyabb lesz. A vállalkozások mozgásterét bővíti az árak, az import további liberalizálása, a felesleges jogszabályi kötöttségek kiiktatása. A piacépítés lépései a világgazdasági nyitást, a reorientációt szolgálják, s nagyobb piaci nyomás alá helyezik a gazdaságot. A rubel viszonylatú fizetési mérleg egyensúlya a közeljövőben csak az áruforgalom szűkülése és a piacváltás kényszere mellett biztosítható, amit a kormányzat szigorú pénzügyi szabályozással, kereskedelmi intézkedésekkel, a stratégiai váltásra képes vállalatok központi segítésével támaszt alá. A konvertibilis behozatal további jelentős hányada (az 1989. évi 40 százalékkal szemben körülbelül 70 százaléka, a gépeken és alkatrészeken túl az alapanyagok többsége is) szabadon lesz importálható. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:12
|
Vissza »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (3. rész)
|
A piaci viszonyok fejlődését számos, még hiányzó intézmény létrehozása is segíti (tőzsde, értékpapírtörvény, versenytörvény, stb.). A belső versenyt erősíti a szabadárak körének bővülése, az ártámogatások jelentős csökkenése is. Az állam visszavonul a gyenge versenyképességű tevékenységek, vállalatok védelmétől; áttörést kezdeményez a veszteséges, fizetésképtelen vállalatok felszámolási folyamatában, s támogatja a kereskedelmi bankok ilyen irányú intézkedéseit is. Mindezt szigorú pénzpolitika támasztja alá. A kiadások nagyarányú csökkentése mellett mérséklődik az állami költségvetés hiánya (legfeljebb 10 milliárd forint), és jóval kevesebb lehet az 1989. évinél az állami szféra teljes hiteligénye is. A vállalati és lakossági megtakarítások hatékony ösztönzése (pozitív reálkamatok biztosítása), valamint a fizetésképtelen vállalatok kiszűrése mellett ily módon enyhülhet az általános hitelrestrikció, fejlődhet a vállalatok és a bankok üzleti vállalkozókészsége. A gazdaságban lévő erős inflációs nyomást a szerkezeti átalakulás, a piac fejlődése, a kínálat bővülése, a szigorú pénzpolitikával támogatott keresletszabályozás képes tartósan enyhíteni. Az infláció elszabadulásának megakadályozására központi piacszervező intézkedések is történnek (intervenciós import, árutőzsdék működtetése, a piaci szereplők számának növelése, stb.), s hasonló hatás várható el - az érdekképviseleti szervekkel létrehozott megállapodási rendszeren belül - a bérek teljesítményekhez igazodó alakításától is. Az ország nemzetközi fizető- és hitelképessége megőrzésének feltétele, hogy a konvertibilis fizetési mérleg hiánya lényegesen csökkenjen, ne haladja meg az 550 millió dollárt. Ezen belül az idegenforgalomban fordulatot, körülbelül 200 millió dolláros aktívumot kell elérni, amit a lakossági devizaellátásra és magánimportra bevezetett szigorú intézkedések, s az idegenforgalmi fogadókészség fejlesztése biztosíthatnak. A tovább növekvő külkereskedelmi aktívum bővülő export és import mellett alakulhat ki. Az export növeléséhez szigorúbb minőségi követelményeknek is eleget kell tenni, ami a termelők és kereskedők részéről is gazdagabb áruválasztékot, tőke- és munkaerőpiaci együttműködést, integratív kapcsolatok kialakítását igényli. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:14
|
Vissza »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (4. rész)
|
A rubel elszámolású fizetési mérlegben nem áll érdekünkben számottevő, máshol vagy később nem levásárolható követelés, aktívum keletkezése. Mivel a nálunk szükséges és keresett importcikkek beszerzési lehetősége a partnerek piacán korlátozott - sőt jövőre valószínűleg tovább csökken - az egyensúly a kivitel nagyarányú (körülbelül 20 százalékos) csökkentését követeli meg. A termelés szerkezetének változása az iparban több területet érint. A szénbányászatban csak a helyettesítő energiabehozatal költségeivel versenyképes termelés tartható fenn. Az alapanyagiparban a perspektívátlan termelés gyors leépülése indul meg. A kőolajbányászat és -feldolgozás területén, valamint a gépiparban gyakorlatilag kialakulnak a nyitott piacgazdaság feltételei. A gép- és könnyűipari vállalatok számottevő körét alapvetően rendíti meg a rubelexport lehetőségének (egyes ágazatokban 30-40 százalékos) visszaesése. A feldolgozóipar átalakulásának húzóereje a gazdaságos konvertibilis export lehet. Mindezt a termelés és a jövedelmek nagyarányú átrendeződése, differenciálódása kíséri. A piacváltás lehetőségeit az exportfejlesztő pályázat, a Területfejlesztési Alap, az állami tőkejuttatás egy része, a Felszámolási és Szanálási Alap, a Vállalkozási Alapítvány pénzeszközei, a privatizációra szánt központi források, a külföldi működőtőke és kölcsönök is bővítik. A tartósan fizetésképtelen, illetve életképes, megvalósítható stratégiával nem rendelkező tevékenységek és vállalatok felszámolása azonban elkerülhetetlen. Az élelmiszergazdaság mindenekelőtt a támogatások nagyarányú csökkenése és a szabad árforma uralkodóvá tétele miatt kényszerül a piachoz igazodó szerkezetátalakításra. A belföldi kereslet korlátozott, a fajlagos exporttámogatás mindkét relációban mérséklődik. A konvertibilis exportban való érdekeltség azonban az átlagosnál gazdaságosabb termékkörben erősödik. Az élelmiszeripari tevékenységek gazdaságosságának megőrzése vertikális integrációt sürget. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:22
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (5. rész)
|
A szabályozásban fennmaradnak a jövedelemszerzés korlátozott lehetőségét elismerő elemek. Folytatódik a kritikus helyzetbe került gazdaságok versenyesélyének javítását célzó több éves program. Fennmarad az átlagosnál rosszabb földön gazdálkodók dotációja, fejlesztéseiket részben változatlan formában, részben az elmaradott térségekben nyújtott támogatás segíti. A termelő beruházások új támogatási rendszere a hatékony befektetéseket ösztönzi. A várhatóan erőteljes differenciálódás mellett a nemzeti termelés összességében nen nő, a mezőgazdaság összproduktuma stagnál, az iparban esetleg csökkenés is bekövetkezhet. A gazdaságtalan termelés felváltásából adódó veszteségek azonban ma már más módon nem kezelhetők. A gazdasági infrastruktúra területén előrelépésre a távközlésben, a kutatás és fejlesztés infrastruktúrájában van lehetőség. Más területeken csak fékezhetők a kedvezőtlen tendenciák. A környezetvédelemben jövőre főképp a kritikusan terhelt, többféle ártalommal is sújtott városok és térségek esetében lehet javulás. Folytatódik, kiegészül az elmaradott és depressziós térségek felzárkóztatására, segítésére irányuló program. A közlekedésben folytatódik a Budapest-Győr-Hegyeshalom villamosított vasútvonal rekonstrukciója, a vasúti szállításirányítási rendszer átalakítása, a csomópontok, rendezőpályaudvarok, határállomások korszerűsítése. Mód nyílik az M0 és M1 autópályák, egyes városi elkerülő utak építésére. Ár- és tarifaemelésekre kerül sor; a bevételek és a támogatások a szolgáltatások differenciálódó színvonalát teszik lehetővé. Nőnek az útalap forrásai. Kezdeményezések történtek külföldi tőke, illetve kölcsön bevonására is (például Lágymányosi Duna-híd, Délbuda-Rákospalota metróvonal, országos út- és vasúthálózat korszerűsítése). A távközlés gyors ütemű rekonstrukciós fejlesztésének forrásait a díjemelések mellett külföldi hitelek is bővítik. A posta szervezeti átalakítása lehetőséget teremt a hazai és külföldi működőtőke fokozottabb bevonására. A távbeszélő fő- és mellékállomások száma jövőre a korábbinál gyorsabban, 80 ezerrel gyarapodik. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:24
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (6. rész)
|
Ha a népgazdasági jövedelemképződés stagnál, a belföldi felhasználás is csak ehhez igazodóan alakulhat. Ezen belül a gazdasági szerkezet átalakítását megalapozó beruházásokra szükséges koncentrálni a lehetőségeket. A növekedés csak a vállalati beruházásoknál és a magánszektorban lesz dinamikus (6-8 százalék); a jövedelemdifferenciálódás és a tőkeáramlás felerősödése itt hatékony innovatív típusú fejlesztési tevékenységet, beruházásokat követel. A közösségi fogyasztást (a pénzintézeti szféra bővülésétől eltekintve) 1990-ben jelentősen tovább kell mérsékelni, ami legnagyobb mértékben a védelmi kiadásokat érinti. A lakosság reáljövedelme és nemzeti fogyasztása 1990-ben az előző évinél kevesebb lehet. A belföldi fogyasztás nő, valószínűleg számottevően visszaesnek azonban a külföldi vásárlások. A fogyasztási cikkek kínálata a vállalkozások fejlődése, a termelő célú behozatal további liberalizálása hatására javulhat, a kereslet-kínálat egyensúlya megőrizhető. A fogyasztóiár-színvonal - döntően a termelői árak növekedése miatt - az ez évit meghaladóan (a számítások szerint 19-20 százalékkal) emelkedik. Az alapvető javak körében az átlagosnál nagyobb áremelkedés lesz, főleg az év elején bekövetkező árváltozások miatt, a lakás, közüzemi és egyes postai szolgáltatások, a személyszállítás, az alapvető élelmiszerek és - a fűtési szezont követően - a háztartási energiahordozók körében. Döntően központi intézkedés - például adóemelés - hatására egyes nem közszükségleti (például élvezeti) cikkek árai is emelkednek az év elején. A nominálkeresetek összességében átlagosan körülbelül 17 százalékkal emelkedhetnek. Ezen belül jelentős központi bérintézkedésre kerül sor az egészségügyi és oktatási dolgozóknál. A vállalati szférában az átlagosan 16 százalékos bérnövekedés megvalósítása csak az érdekegyeztetési rendszer és mechanizmus továbbfejlesztésével, az önkorlátozást biztosító kölcsönös garanciák beépítésével lehetséges. A bér- és árváltozások hatására - az egyensúlyi követelményekkel összhangban - a reálbérek további 2-2.5 százalékos csökkenésével kell számolni. A gazdasági szerkezetváltás, a piacgazdaság viszonyai között elkerülhetetlen a jövedelmek differenciálódása. Szociálpolitikai intézkedésekre az Országgyűlés az előző évinél lényegesen nagyobb összeget hagyott jóvá. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:26
|
Vissza »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (7. rész)
|
Ez nagyobbrészt az áremelések, a lakással kapcsolatos kiadások növekedésének részbeni kompenzálását szolgálja, de lehetőséget teremt a családi pótlék-rendszer teljes körűvé tételére, továbbá - a családok egyedi feltételeinek figyelembe vételére alapozott - helyi szociálpolitikai intézkedések nagyobb központi támogatására is. A nyugdíjak növelése átlagosan az alapvető termékek és szolgáltatások drágulásának 90 százalékát ellentételezi. Ezen belül azonban nagyobb összeget kapnak a régebben nyugdíjba vonultak és az alacsony nyugdíjjal rendelkezők; kevesebbet a később és viszonylag magasabb ellátással nyugdíjazottak. A családi pótléknál megközelítőleg a reálérték fenntartását eredményezi az emelés. Kiegészül a gyermekgondozási segély, emelik a gyermekgondozási díj legkisebb összegét is. A foglalkoztatáspolitikában a szerkezetváltással együttjáróan nagyobb munkaerőmozgásra, s több (a prognózisok szerint körülbelül 50 ezer, a foglalkoztatottak közel 1 százalékát elérő), átmenetileg munkanélkülivé váló ember létbiztonságának megteremtésére kell felkészülni. A Foglalkoztatási Alap összege az előző évinél lényegesen nagyobb lesz, és emellett egyéb források is segítik új munkahelyek létesítését. Az átképzés kiterjesztése mellett a kritikus körzetekben áttelepülési segélyre és végkielégítésre is mód nyílik. A pályakezdők elhelyezkedési gondjait a gyakornoki rendszer és a vállalkozói kölcsön intézménye is enyhíti. A lakosság életkörülményeit és a gazdasági fejlődést befolyásolja a humán infrastruktúra helyzete is. E téren 1990-ben az oktatás és az egészségügy kiemelt területein van lehetőség érzékelhető javításra. Mintegy 600 tanterem átadásával mérséklődik az általános és a középiskolák zsúfoltsága. Az iskolák működtetésében a jelenleginél nagyobb mértékben vesznek részt az egyházak, és lehetőség nyílik magániskolák létesítésére is. Nő az iskolák önállósága, korszerűsödik a tananyag. A felsőoktatásban a felvettek létszáma jelentősen (20 százalékkal) emelkedik. Az oktatás anyagi feltételeit javítja a párt- és társadalmi szervezetektől átveendő nagyszámú épület. Az egészségügyben 1990-ben meg kell kezdeni egy új, hatékony, biztosítási alapon működő egészségügyi ellátási rendszer kialakítását. Ennek első lépéseként januártól a társadalombiztosítás átveszi a gyógyító-megelőző ellátás működési költségeinek finanszírozását. (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:37
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (8. rész)
|
Továbbra is kiemelt feladat a gép-, műszerellátás javítása. Az Országgyűlés döntése nyomán 1990-ben megkezdődik a lakásgazdálkodás reformja. A lakbérek átlagosan 35 százalékos emelése és a differenciált kamatadó bevezetése a költségvetés helyzetének enyhítése mellett alapot ad arra is, hogy az első lakáshoz jutó fiatalok esetében külön támogatást lehessen nyújtani. x x x (folyt. köv.)
1989. december 28., csütörtök 16:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országos Tervhivatal tájékoztatója az 1990. évi gazdaságpolitikai programról (9. rész)
|
A fő gazdasági mutatók 1990. évi prognózisa ------------------------------------------- volumen-változás az előző évhez képest százalékban Bruttó hazai termék (GDP) 0 - 0,5 Ipari termelés -1 - 0 Élelmiszergazdaság termelése kb. 0 Lakosság nemzeti fogyasztása (x) -3 - -2,5 Lakosság összes fogyasztása (xx) 0,5 - 1 Egy keresőre jutó reálbér -2,5 - -2 Egy főre jutó reáljövedelem -1,5 - -1 Beruházások kb. 2 ebből: vállalati kb. 8 magán 5 - 6 központi -11 - -10 Export: rubel viszonylat kb. -20 nem rubel viszonylat 8 - 9 Import: rubel viszonylat kb. -4 nem rubel viszonylat 5 - 6 ----------------------------------------------------------------- A központi költségvetés hiánya (milliárd forintban) -10 Konvertibilis folyó fizetési mérleg egyenlege kb. (millió dollár) -550 Rubel viszonylatú folyó fizetési mérleg egyenlege (millió rubel) 0 - 50 ================================================================== x/ A magyar állampolgárok belföldi és külföldi fogyasztása xx/ A magyar és külföldi állampolgárok magyarországi fogyasztása együttesen (MTI)
1989. december 28., csütörtök 16:41
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|