Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › január 16.
1989  1990
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Egyházi és felekezeti vezetők tanácskozó testületének nyilatkozata

"A tanácskozás résztvevői megdöbbenéssel tapasztalják, hogy különböző politikai csoportosulások ,,ökumenikus istentiszteleteket,, rendeznek. Hangsúlyozzák, hogy istentiszteletek szervezése az egyházak és vallásfelekezetek erre feljogosított képviselőinek feladata és felelőssége - figyelembe véve az ökumenikus istentiszteletek hagyományosan kialakult rendjét. Felhívják a lelkészeket, hogy politikai csoportok által kezdeményezett ,,istentiszteleteken,, ne vegyenek részt, mivel az ilyen alkalmak - a tapasztalat szerint - politikai visszaélésekre adnak lehetőséget."
SZER, Magyar híradó:

A Czinege-ügy

"A parlamenti vizsgálóbizottság már számos embert hallgatott meg: a könyvet író Bokor Imrét, Biszku Bélát és Korom Mihályt, Lázár Györgyöt és Borbándi Jánost. Már eddig is sok mindenre derült fény, és mégis az, amit sokan a jéghegy csúcsának neveznek, egyre elképesztőbb. Kiderült: a felelős magyar miniszterelnök folyosói pletykákból értesült miniszterei viselt dolgairól, fogalma sem volt a honvédelem állásáról, de majdnem ugyanez mondható el a pártfelügyeletet ellátókról. Általános tehát a felelőtlenség felelőssége."

Alkotmánybíróság - az alkotmányos rend védelme (1. rész)

1989. január 26., csütörtök - Az alkotmányos jogállam kialakításának társadalmi igénye szükségessé teszi az Alkotmánybíróság létrehozását - vélekednek az új alkotmányt előkészítő szakemberek. A nemrég elkészült alkotmány szabályozási koncepció-tervezetben rögzítették az Alkotmánybíróság szervezetére, hatáskörére vonatkozó javaslataikat. Megítélésük szerint ez a biróság a hagyományos igazságügyi szervezettől elkülönülten, önálló testületként működne,bíráit az Országgyűlés választaná. Szervezete elnökből, elnökhelyettesből, bírákból és hivatali apparátusból állna. Az alkotmánybírákat az Országgyűlés választja majd a nagy tekintélyű elméleti jogászok és a széles körű tapasztalatokkal rendelkező jogalkalmazók közül, 70. életévük betöltéséig terjedő időre. A tervezet szerint az Alkotmánybíróság elnöke és tagjai a képviselőkkel azonos mentelmi jogot élveznek, más tisztséget nem tölthetnek be, képviselőnek nem választhatók meg. Tudományos és oktatói tevékenységen kívül más tevékenységet nem végezhetnek.

Az Alkotmánybíróság fő hatáskörében felülvizsgálná: nem sérti-e
az alaptörvényt valamelyik jogszabály. Ha megállapítja az
alkotmányellenességet, felfüggeszti a szóban forgó törvény
végrehajtását, illetve érvénytelennek nyilvánítja a kifogásolt
alacsonyabb szintű jogszabályt.

    Az Alkotmánybíróság - az Országgyűlés vagy a köztársasági elnök
(a tervezet számol azzal, hogy ez a tisztség lép az Elnöki Tanács
helyébe) felkérésére - előzetesen, a törvény kihirdetése előtt is
állást foglalhat: összhangban van-e az adott jogszabály az
alkotmánnyal. Hatáskörébe tartozhat egyebek között az Alkotmányban
rögzített alapjogok védelme.

    A szakemberek egyetértettek abban, hogy az Országgyűlés, az
Országgyűlés bizottságai, meghatározott számú országgyűlési
képviselő, a köztársasági elnök, a Legfelsőbb Bíróság, a legfőbb
ügyész, a kormány, az állampolgári jogok szószólója - ha létrehozzák
ezt a tisztséget - , a jogalkalmazó és az országos érdekképviseleti
szervek kapjanak jogosítványt alkotmánybírósági vizsgálat
indítványozására. Jelenleg még vitatott kérdés, hogy állampolgárok
is kezdeményezhessék-e az Alkotmánybíróság eljárását. Kétségtelen,
hogy az alkotmányjogi panasz intézményének megteremtése az
Alkotmánybíróság túlterhelését, az ügyek elhúzódását eredményezheti.
Növelheti azonban az alkotmány értékét, s hozzájárulhat az
állampolgárok és az állam közötti bizalom erősítéséhez -
állapították meg a jogászok. (folyt.köv.)


1989. január 25., szerda 22:00


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.24-90.01.31) - Jób

"Január 16-án este nyolckor JÓB pontosan érkezett a filmgyárhoz, a Pasaréti útra. Felmentünk a Fekete Doboz stúdiójába, és JÓB megnézte a filmet. Rendben találta, csak egy-két kisebb kifogása volt, amin ott helyben segítettünk... Elmondtam neki, hogy január 19-én lesz a nagy nap, s azt is hol, és hány órakor... Abban maradtunk, hogy JÓB aznap fél tízre - a sajtótájékoztató kezdete előtti biztonságos másfél órával -, a Graffiti közelében lévő, kipróbáltan "tiszta" lakásra megy. Én ott várom, s megjelenik ügyvédje is, Lévai Anikó, vagy Dornbach Alajos. Ketten vállalták ugyanis az őrnagy védelmét."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD