|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF nyílt levele az Országgyűlés megbízott elnökének
"Király Zoltán független ellenzéki képviselő és Raffay Ernő, a
Magyar Demokrata Fórum képviselője nemrégiben nagy visszhangot
kiváltó indítványt hozott nyilvánosságra, melyben azt javasolják,
hogy még ez a parlament rendelkezzék januári ülésén a köztársasági
elnök népszavazás útján történő megválasztásáról.
Mivel a januári ülésszak közeledik, a Magyar Demokrata Fórum
Elnöksége állást foglalt ebben a kérdésben.
Megállapítottuk, hogy az intítvány Király Zoltán és Raffay Ernő
magánvéleménye, amelyet az előterjesztők sem az MDF Elnökségével nem
egyeztettek, sem pedig az MDF más parlamenti képviselőivel."
SZER, Világhíradó:
Jugoszlávia - új pártok
"Miközben
kitapinthatóan csökken a jugoszláv kommunista párt tekintélye,
egyre-másra alakulnak új pártok a sok nemzetiségű államszövetségben.
Végvári Viola szerint már 30-ra, 40-re tehető a számuk.
- Szerbiában is megindult az új politikai vérkeringés, sőt Crna
Gorában és Macedóniában is, amelyeket a szerb kommunisták most
hatalmon levő garnitúrája egyébként mindig is a saját
vadászterületének tekintett.
E pezsgés beindítását kívülről a közvetlen szomszédban,
Romániában lejátszódott vérviharos események serkentették, belülről
pedig Ante Markovic január elsejével bevezetett gyökeres és máris
eredményeket hozó gazdasági reformja."
|
|
|
|
|
|
|
A Vasutasok Szakszervezete mozdonyvezetői tagozatának
közleménye (2. rész)
(OS)
|
A tagozat nem híve az erők szétforgácsolásának, és - mint ahogyan azt a működési szabályzatában is rögzítette - mindenkivel együttműködésre törekszik, de nem akar beleszólni egyetlen más szakma érdekvédelmi magatartásába sem. Ezért nem biztatott más vasutas rétegeket a sztrájkra és a jövőben sem akar ilyet tenni. Ha azonban bármely dolgozói csoport a saját elhatározása alapján sztrájkot hirdet, a mozdonyvezetők az érdekazonosság és a szolidaritás talaján állva készek az együttműködésre.
Az ügyvivő bizottság sajnálattal tapasztalta, hogy miközben az egyeztető tárgyalásokon a MÁV vezetői a mozdonyvezetői követelések döntő többségét - köztük az alapbéremelési igényt is - jogosnak ítélték, eközben egyes vasúti vezetők sajtónyilatkozatokban és újságcikkekben a szakma jelentőségét és a mozdonyvezetők igénybe vételét lebecsülő megnyilvánulásokat tettek, a mozdonyvezetőket ,,jól fizetett szakmunkásnak,, minősítették. A bizottság elítéli és visszautasítja az ilyen magatartást, mert félrevezeti a közvéleményt, kiélezi a viszonyt a szakma képviselői és a vasút vezetői között, megkérdőjelezi a MÁV vezetői részéről a megegyezési szándék komolyságát.
Ezek után - most már nemcsak a közvélemény, hanem a vasút vezetőinek tájékoztatása céljából is - szükségesnek tartjuk ismételten felsorolni mindazokat a körülményeket, amelyek a mozdonyvezetők bérezését és foglalkoztatását jellemzik.
A mozdonyvezető-jelölteknek szakmunkás bizonyítvánnyal, vagy érettségivel és szigorított követelményeknek eleget tevő pályaalkalmassággal kell rendelkezniük. A mozdonyvezetők évi 360 óra túlmunkára kötelezhetők, de ennél rendszeresen többet teljesítenek. A munkavégzésük során egyrészt folyamatos egészségkárosító hatásnak vannak kitéve (stressz, zajhatás, rázkódó és mágneses hatás, napszaktól független rendszertelen életmód, hidegétkezés, stb.), másrészt rendszeresen meg kell felelniük az ismétlődő pályaalkalmassági követelményeknek, ezért folytonosan fenyegeti őket a munkájuk elvesztésének veszélye.
Miközben a vasúti munkavégzést szabályozó utasítások halmazát méterben lehet mérni, a mozdonyvezetőknek évente ismétlődő kötelező vizsgák keretében kell megvédeniük a szakmájukat. A szolgálattal járó felelősség adott esetben anyagi, erkölcsi, egzisztenciális és büntetőjogi következményeket róhat rájuk. A felsorolt követelményekkel szemben a mozdonyvezetők átlagos alapbére 8566 forint, ami nem éri el a vasúti szakmunkások átlagát, és legalább 25 százalékkal alasonyabb az országos átlagnál. (folyt. köv.)
1990. január 15., hétfő 19:51
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|