|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Közéletünk tisztaságáért - Az SZDSZ V. kerületi csoportjának nyilatkozata
"A lehallgatási botrány mellett hazánk
politikai életében más aggasztó jelek is tapasztalhatók. Az
V. kerületben január 13-án, szombaton sorrakerülő időközi választáson
az SZDSZ, az MSZDP, az FKGP és a Fidesz színeiben induló Tamás
Gáspár Miklós ellen példa nélkülien alantas akciókat indítottak
magukat meg nem nevező erők. Légből kapott rágalmakat tartalmazó
cikk másolatát szórják szét némelyek, míg mások sztálinista,
fasiszta uszítás fogalmát kimerítő röplapot köröznek."
SZER, Magyar híradó:
A belügy körül gyűrűző botrány
"Nos, egyszerre tehát kisült, hogy milyen sok szervezet létezik,
amelyek egytől egyik a törvényességet és az állampolgárok jogait
védelmezik. Szinte érthetetlen, hogy ezek a nagyhatalmú testületek
miért vártak a Fidesz és a szabaddemokraták bejelentésére, miért nem
maguktól kezdeményezték a kivizsgálást. Az ugyanis mindig is nyílt
titok volt, hogy a BM előszeretettel hallgatja le egyesek - és nem
is olyan kevesek - telefonbeszélgetéseit. Szinte érthetetlen -
mondtam -, holott jól tudom, hogy a régi elvtársak, mai bajtársak
még sokfelé ott vannak, a belügyben és máshol is."
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Pedagógiai Intézet Iskolafejlesztési Központjának
állásfoglalása (1. rész)
(OS)
|
1990. január 9., kedd -
1. Az Országos Pedagógiai Intézet Iskolafejlesztési Központja értetlenül és aggodalommal szemléli, hogy a művelődési miniszter fontos, az iskolarendszer módosítását érintő kérdésekben olyan döntésértékű kijelentésekkel áll a közvélemény elé, illetve olyan kijelentések napi sajtóban való közzétételéhez járul hozzá, amelyeknek szakmai előkészítése - tudomásunk szerint - nem támaszkodik érdemi szakmai előzményekre, a hazai közoktatás kutatásában az utóbbi évtizedekben felhalmozott eredményekhez sem elfogadóan sem kritikailag nem viszonyul, és amelyek megvitatásába sem a pedagógiai kutatókat, sem az iskolában dolgozó nevelőket nem vonták be. A miniszteriális tervezésnek ezt a stílusát antidemokratikusnak tartjuk, amely sérti a pedagógiai szakma érdekeit és a fejlesztés korábban kialakított racionalitásának is ellentmond.
Ez a döntési (s ebből sejthető irányítási) szisztéma azt a veszélyt rejti magában, hogy az irányítás legfelső szintjére közvetlenül hatással bíró rétegek a diákok és a pedagógusok többségének rovására a társadalmi és szakmai nyilvánosság megkerülésével érvényesíthetik érdeküket.
2. A fejlesztési elképzelések egyik elemének, a 8 osztályos gimnázium tervezett reneszánszának tényét és túlhangsúlyozását illetően az OPI Iskolafejlesztési Központjáának erős fenntartásai vannak. Ezen iskolatípus mind a hazai neveléstörténet, mind a nemzetközi tapasztalatok tanulságai szerint a társadalmi rétegződésben előnyös helyeket elfoglaló rétegek önreprodukciójának eszköze. Egy alternatív iskolatípusként való újjáélesztése ennek ellenére sem mond ellent az oktatás terén is elismerendő pluralizmusnak, de az a jelentőség, amelyet a 4 plusz 8-as iskolamodell a miniszteri megnyilatkozásokban és ezek nyomán a tömegkommunikációban kapott, ennél lényegesebb változtatások szándékát vetíti a társadalmi és szakmai közvélemény elé. Ez pedig máris zavarokat okoz. Sorra születnek szakmailag teljesen megalapozatlan iskolafejlesztési ábrándok, amelyek nem veszik tekintetbe, hogy a fejlesztés az iksolaügyben csak organikus lehet, és amelyek a mélyenfekvő nevelési és oktatási problémák lényegi megoldására irányuló erőfeszítések helyett választják a szervezeti átalakítás számunkra is teljesen homályos alternatíváját. (folyt.köv.)
1990. január 9., kedd 18:15
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|