Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › január 09.
1989  1990
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Közéletünk tisztaságáért - Az SZDSZ V. kerületi csoportjának nyilatkozata

"A lehallgatási botrány mellett hazánk politikai életében más aggasztó jelek is tapasztalhatók. Az V. kerületben január 13-án, szombaton sorrakerülő időközi választáson az SZDSZ, az MSZDP, az FKGP és a Fidesz színeiben induló Tamás Gáspár Miklós ellen példa nélkülien alantas akciókat indítottak magukat meg nem nevező erők. Légből kapott rágalmakat tartalmazó cikk másolatát szórják szét némelyek, míg mások sztálinista, fasiszta uszítás fogalmát kimerítő röplapot köröznek."
SZER, Magyar híradó:

A belügy körül gyűrűző botrány

"Nos, egyszerre tehát kisült, hogy milyen sok szervezet létezik, amelyek egytől egyik a törvényességet és az állampolgárok jogait védelmezik. Szinte érthetetlen, hogy ezek a nagyhatalmú testületek miért vártak a Fidesz és a szabaddemokraták bejelentésére, miért nem maguktól kezdeményezték a kivizsgálást. Az ugyanis mindig is nyílt titok volt, hogy a BM előszeretettel hallgatja le egyesek - és nem is olyan kevesek - telefonbeszélgetéseit. Szinte érthetetlen - mondtam -, holott jól tudom, hogy a régi elvtársak, mai bajtársak még sokfelé ott vannak, a belügyben és máshol is."

Reforger: kihajózás Antwerpenben (1.rész)

Antwerpen, 1990. január 9. (MTI-Panoráma) - A leglátványosabb a helikopterek kirakodása. A légijárművek tetőtől talpig fehérbe csomagolva keltek át az óceánon a Pollux amerikai szállítóhajón. Amikor az óriáshajó Antwerpenbe érkezett, először a fedélzetről, majd a tetőt felnyitva a felső szintről emelték le daruval a járműveket. Az OH-58C jelzésű szúnyogszerű megfigyelő helikoptereket és a megtermett Apache AH 64 támadó helikoptereket a kikötői daru óvatos manőverezéssel a földre helyezte. A vontató járművek ezután lassan a gyülekező helyre húzták a furcsa csomagokat, ott kibontották, ellenőrizték őket, majd beindították a motorokat... És a 27 helikopter felröppenhetett - elindultak az NSZK-ba.


A Reforger hadgyakorlat első látványos európai epizódjára, a
Pollux kirakodására az amerikai szállítási parancsnokság hívta meg a
nemzetközi sajtót január elején - közvetlenül a szovjet ellenőrök
kétnapos belgiumi látogatása előtt, amely ugyancsak a hadgyakorlat
megismerésére szolgált. A seregek vonulása egyre kevésbé titok,
mindinkább emlékeztet egyfajta hírverésre.

    Az antwerpeni Dockshotel halljában a U.S. Army ejtőernyős
egyenruhába öltözött gépírói látják el az újságírókat kitöltendő
papírokkal - születési helye, napja, súlya, testmagassága,
vércsoportja -, s egy nyilatkozat arról, hogy ha netán a hírlapírót
baleset érné az amerikai katonai szállítás közepette, nem támaszt
kártérítési igényt akkor sem, ha a személyzet hibájából történne a
dolog. Hiába, a hadsereg takarékos. Fénykép és igazolvány készül, s
már jogod van a tájékoztatókra, amelyet a szállodában egy belga
ezredes, a kikötő különböző pontjain pedig amerikai tisztek
tartanak. A szóbeli információt, a brosúrákat és a térképvázlatokat
fehér papírívekre vastag filctollal írott magyarázatok egészítik ki,
s ezek nemcsak jól láthatók, de jól fényképezhetők is.

    Az antwerpeni kikötő egyik dokkját ezekre a napokra lezárták.
Narancsszínű öltözékbe bújtatott amerikai katonai rendőrök - jobbára
nők - irányítják a terepszínű harci járművek forgalmát. (folyt.)



1990. január 9., kedd 06:43


Vissza »


Reforger: kihajózás Antwerpenben (2.rész)


A Reforger - Return of Forces to Germany (a katonaság
visszatérése Németországba) elnevezésű hadgyakorlatot idén 21-edszer
rendezik meg az amerikaiak, annak bizonyítására, hogy nemcsak az
Európában állomásozó 324 ezer katonájuk áll készenlétben bármiféle
támadás elhárítására, de gyorsan képesek további jelentős erőket is
átdobni a kontinensre. Hogy a hagyományos fegyverzet csökkentéséről
folyó bécsi tárgyalások várható sikere esetén az Európában
állomásozó amerikai csapatok létszámát is csökkenteni fogják,
láthatólag nemhogy nem apasztja el a Reforger szervezőinek
lelkesedését, hanem még növeli is. Minél kevesebb amerikai katona
lesz Európában, fejti ki egy tiszt, annál fontosabb lesz a Reforger
annak bizonyítására, hogy Amerika nem hagyja védtelenül
Nyugat-Európát.

    Ez a gondolat most az antwerpeni kikötőben aligha ötlik fel,
ahogy a Pollux irdatlan gyomrából egymás után gördülnek a rakpartra
a legkülönbözőbb méretű, formájú és rendeltetésű, terepszínre
festett katonai járművek. A december 18. és február 28. között
megrendezett Reforger keretében idén 15.400 amerikai katona érkezik
az NSZK-ba, majd tér vissza onnan - ez 15 százalékkal kevesebb, mint
tavaly. A csökkenést egyrészt költségvetési meggondolások
magyarázzák, másrészt az elektronika fejlődése: bizonyos műveleteket
számítógépen szimulálnak. A Reforger keretében Europába átdobott
mind a 3000 katonai jármű Antwerpenben kerül Európa földjére.

    A Pollux, az Altair és a Regulus - a hajókat csillagokról
nevezik el - úgynevezett gyorshajók, utazósebességük óránként 25
csomó, de 30 csomós (több mint 55 kilométeres) sebesség elérésére is
képesek. Mindegyikük majdnem akkora, mint egy repülőgépanyahajó, 315
méter hosszú, teljes terheléssel csaknem 56 ezer tonnát nyom. Az
amerikai flotta összesen nyolc ilyen gyors-szállítóhajóval
rendelkezik, s a Reforger keretében váltakozva gyakorlatoztatják
őket. Mindegyikük ezer járművet hoz át az óceánon, kirakodására
összesen 30 óra áll rendelkezésre. A műveletet száz főnyi legénység
bonyolította le. Antwerpenből a járművek többsége közúton jut el az
NSZK-ba, de a lánctalpasokat vonaton, a szállítmány egyik részét
pedig uszályon vitték tovább. (folyt.)



1990. január 9., kedd 06:44


Vissza »


Reforger: kihajózás Antwerpenben (3. rész)


Belgium, mint vendéglátó ország, csaknem 800 katonát mozgósít a
tranzit biztosítására és irányítására.

    Ami a költségeket illeti, a szervezők csak az Antwerpennek a ki-
és berakodásban nyújtott közreműködésért fizetett összeget közölték:
ez pontosan 2.122.515 dollár, több mint 800 millió belga frank,
avagy cca. 140 millió forint. Ez persze csak töredéke a Reforger
költségvetésének. A hadijáték nem olcsó mulatság, de látványos
műfaj, jó hírverés a seregeknek.

    Sajnos - sóhajt fel a kikötőből visszatérőben egy ejtőernyős
katonatiszt - az idén Panama elszipkázta tőlünk az amerikai
sajtót.

    Pedig különben minden olyan tökéletesen sikerült. +++

Baracs Dénes (Antwerpen), MTI-Panoráma



1990. január 9., kedd 06:45


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.24-90.01.31) - Jób

"Január kilencedikén reggel a ligeti hamburgeresbódénál ismét JÓB-ra vártam...Ide figyelj, ezek most már a korábbi bezúzások jegyzőkönyveit is elkezdték bezúzni. Minden dossziét kiürítenek, minden nyomot eltüntetnek. Időnként pedig a fejesek bőröndszámra cipelnek ki az épületből különféle dokumentumokat. Ez észbontó, semmit sem hagytak abba, hiába ígérnek most fűt-fát - hadarta."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD