Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › január 05.
1989  1990
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyílt levél Németh Miklós miniszterelnöknek

"Bizonyítékaink vannak rá, hogy az Állambiztonsági Szolgálat úgynevezett belső elhárítási osztálya (BM III/III. osztály) a mai napig információkat gyűjt nem kommunista pártokról és szervezetekről. A birtokunkban lévő iratok szerint ezeknek az információknak semmi köze az állam biztonságához: a titkos megfigyelés alatt tartott szervezetek belső életére, politikai terveire, más szervezetekhez való viszonyukra vonatkoznak."
SZER, Magyar híradó:

Magyar Watergate? SZDSZ-Fidesz sajtótájékoztató

"Politikai bomba robbant ma délelőtt a Fidesz és az SZDSZ közös sajtótájékoztatóján. A két ellenzéki szervezet a Fekete Doboz 8 perces videofelvételével, valamint "selejtezésig szigorúan titkos" feliratot viselő belügyminisztériumi iratokról készült fénymásolatokkal, minden kétséget kizáróan bizonyította: a Belügyminisztérium III/III-as ügyosztálya - vagyis az állambiztonsági szolgálat - a mai napig gyüjt - törvényellenesen - információkat a nem kommunista pártokról és szervezetekről."

Válságban a lengyel motorizáció

Zsebesi Zsolt, az MTI tudósítója jelenti:
Varsó, 1990. január 5. péntek (MTI-TUD) - Eddigi legnagyobb válsága elé néz idén a lengyel motorizáció, mégpedig nemcsak a gyártás, de az export, az import és a járművek üzemeltetése is a gazdaságosság határán túlra kerül. Lassan egy évtizedes tárgyalás- sorozat után sem tudni, milyen lesz az új lengyel licenckocsi, kitől veszik a gyártási eljárást és főleg mikor.


A válságos helyzetre utal, hogy január első két napjában csak
Varsóban 5000 járműtulajdonos adta vissza a rendszámtábláját, mert
képtelen megfizetni a 4-5-szörösére emelkedett biztosítási díjat, az
útadót és a méregdrága benzint, ami a decemberi 1200 zlotyról 2400
zlotyra, azaz mintegy 29 forintra drágult, miközben három hónappal
ezelőtt, a Mazowiecki-kormány hatalomra jutásakor még csak 500 zloty
volt egy liter szuperbenzin ára.

    A motorizáció helyzetét tovább rontja az új adó és vámrendszer,
aminek nyomán valószinűleg teljesen visszaszorul a gépkocsiimport
Lengyelországban, hiszen például egy 1500-as szovjet Ladáért, amit
csak dollárért lehet kapni, a Pewexekben elkérnek 5000 dollárt is. A
nyugati kocsik magánbehozatalát teljesen megszüntette a 20
százalékos vám és a 20-40 százalékos forgalmi adó.

    A jelenlegi és méginkább az elkövetkezendő hónapokra
előrejelzett gépkocsiárak a lengyel gyártmányok esetében is a
vásárlás megszűnésével fenyegetnek, miközben ezek a kocsik - az új
környezetvédelmi előírások miatt - hónapokon belül eladhatatlanná
válnak a külföldi piacokon. A ,,kis,, Polski Fiat jelenleg 12-14
millióba kerül, (144-168 ezer forint) a ,,nagy,, 1500-as 18
millióba, (216 ezer forint) a Polonez 27 millióba, (324 ezer forint)
de a gyártók szerint az év végéig az előállítási költségek
emelkedése miatt az árak megduplázódnak.

    Az összeomlás fenyegeti a városi taxiközlekedést is, ahol már ma
a viteldíj a megfizethetetlenség határát súrolja. A járművek, a
januári 100 százalékos tarifaemelés óta hosszú sorokban várakoznak a
jómódú utasokra. Egy kilométer 1000 zlotyba, azaz 12 forintba kerül
Varsóban, de Szczecinben 1500 zloty, azaz 18 forint és a taxióra
4500 zlotyról (50 forint) indul. Az ottani taxisok egyébként
sztrájkkal fenyegetőznek, amennyiben a kormány nem korlátozza
városonként a taxik számát, nem szünteti meg az új engedélyek
kiadását.+++



1990. január 4., csütörtök 20:38


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.24-90.01.31) - Jób

"...magunkra zártuk az ajtót, bedugtuk a kazettát a lejátszóba. Odalent éppen elsötétült a nézőtér, és izgatott moraj hallatszott. Azután elindult a némafilm a maga döbbenetes képanyagával. 12-13 percig pisszenés sem hallatszott, a máskor zajos újságíró-társadalom halálos csendben, tökéletesen letaglózva nézte a filmet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD