|
|
|
|
Válságban a lengyel motorizáció
|
Zsebesi Zsolt, az MTI tudósítója jelenti:
Varsó, 1990. január 5. péntek (MTI-TUD) - Eddigi legnagyobb
válsága elé néz idén a lengyel motorizáció, mégpedig nemcsak a
gyártás, de az export, az import és a járművek üzemeltetése is a
gazdaságosság határán túlra kerül. Lassan egy évtizedes tárgyalás-
sorozat után sem tudni, milyen lesz az új lengyel licenckocsi, kitől
veszik a gyártási eljárást és főleg mikor.
A válságos helyzetre utal, hogy január első két napjában csak Varsóban 5000 járműtulajdonos adta vissza a rendszámtábláját, mert képtelen megfizetni a 4-5-szörösére emelkedett biztosítási díjat, az útadót és a méregdrága benzint, ami a decemberi 1200 zlotyról 2400 zlotyra, azaz mintegy 29 forintra drágult, miközben három hónappal ezelőtt, a Mazowiecki-kormány hatalomra jutásakor még csak 500 zloty volt egy liter szuperbenzin ára.
A motorizáció helyzetét tovább rontja az új adó és vámrendszer, aminek nyomán valószinűleg teljesen visszaszorul a gépkocsiimport Lengyelországban, hiszen például egy 1500-as szovjet Ladáért, amit csak dollárért lehet kapni, a Pewexekben elkérnek 5000 dollárt is. A nyugati kocsik magánbehozatalát teljesen megszüntette a 20 százalékos vám és a 20-40 százalékos forgalmi adó.
A jelenlegi és méginkább az elkövetkezendő hónapokra előrejelzett gépkocsiárak a lengyel gyártmányok esetében is a vásárlás megszűnésével fenyegetnek, miközben ezek a kocsik - az új környezetvédelmi előírások miatt - hónapokon belül eladhatatlanná válnak a külföldi piacokon. A ,,kis,, Polski Fiat jelenleg 12-14 millióba kerül, (144-168 ezer forint) a ,,nagy,, 1500-as 18 millióba, (216 ezer forint) a Polonez 27 millióba, (324 ezer forint) de a gyártók szerint az év végéig az előállítási költségek emelkedése miatt az árak megduplázódnak.
Az összeomlás fenyegeti a városi taxiközlekedést is, ahol már ma a viteldíj a megfizethetetlenség határát súrolja. A járművek, a januári 100 százalékos tarifaemelés óta hosszú sorokban várakoznak a jómódú utasokra. Egy kilométer 1000 zlotyba, azaz 12 forintba kerül Varsóban, de Szczecinben 1500 zloty, azaz 18 forint és a taxióra 4500 zlotyról (50 forint) indul. Az ottani taxisok egyébként sztrájkkal fenyegetőznek, amennyiben a kormány nem korlátozza városonként a taxik számát, nem szünteti meg az új engedélyek kiadását.+++
1990. január 4., csütörtök 20:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|