|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
A HNF környezetvédelmi bizottságának ülése (1. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
1989. február 8., szerda - Csatlakozzon-e hazánk is a nitrogénoxid-kibocsátás befagyasztását vállaló nemzetközi egyezményhez? - erről tanácskozott szerdán a Hazafias Népfront országos elnökségének környezetvédelmi bizottsága. A HNF OT székházában megrendezett vitán elhangzott: tavaly 25 - közöttük öt szocialista - ország írta alá ezt az egyezményt Szófiában. Korszerű műszaki megoldásokkal elérhető, hogy az újabb hőerőművek üzembe helyezése, a gépkocsiforgalom növekedése ellenére se jusson összességében több nitrogénoxid a levegőbe. Az ajánlás szerint a csatlakozó országokban a következő évtized közepén a nitrogénoxid-kibocsátás nem haladhatja meg az 1987-es szintet.
Magyarországon a számítások szerint körülbelül 280-300 ezer tonna nitrogénoxid jut a levegőbe évente: 130 ezer tonna a közlekedésből, 70-70 ezer tonna a hőerőművekből, illetve az ipari és lakossági tüzelésből származik, s mintegy 20 ezer tonna a technológiai folyamatokból. Az országunk légterébe érkező, s az innen távozó nitrogénoxid mennyisége nagyjából azonos. A vitában a mielőbbi csatlakozást támogató észrevételek mellett néhányan kétségeiknek is hangot adtak. Milyen forrásból támogatható a nitrogénoxid-kibocsátás csökkentése? - kérdezték. A feltételek tisztázása nélkül felelőtlenség vállalni ezt a kötelezettséget. A megállapodás aláírása esetén a kormány gondoskodjék az anyagi háttér megteremtéséről is. Különösen a gépkocsiállomány korszerűsítését vélték sokan illuzórikus célnak. Amíg a rendkívül sok benzint fogyasztó elavult konstrukciókra is évekig kell várni, miként lehet reális terv a gépkocsipark korszerűsítése? - tették fel a kérdést. Tény, hogy a nitrogénoxid-kibocsátás 1987-es szintjének befagyasztásához sokmilliárd forintos műszaki fejlesztésekre, konvertibilis importra lenne szükség a hőerűműveknél. Ugyancsak számottevő kiadást igényelne az autók kipufogását szűrő katalizátorok széles körű alkalmazása. A KVM képviselője a tanácskozáson elmondta, hogy biztató eredményeket hozott a gépkocsikra szerelhető egyszerűsített kivitelű katalizátorok hazai fejlesztése. Szó volt arról is, hogy nemcsak a gépkocsik kipufogógázával jut nagy mennyiségű nitrogénoxid az emberek közvetlen környezetébe, de legalább ilyen, ha nem jóval nagyobb veszély az egészségre a zárt lakásokban használt gáztűzhelyek, bojlerek lángja. (folyt.köv.)
1989. február 8., szerda 17:31
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
|
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
A HNF környezetvédelmi bizottságának ülése (2. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
A vitában végül a bizottság úgy határozott, hogy a megvalósítási feltételek részletesebb tisztázása esetén támogatják az egyezmény aláírását, s kérik e vélemény figyelembe vételét a minisztertanácsi döntésnél. Magyarország nem zárkózhat el ugyanis a környezetünk globális védelmére irányuló nemzetközi törekvésektől. A környezetvédelmi bizottság ezután a negyedik országos környezetvédelmi tanácskozás összehívásáról döntött, s tájékoztatót hallgatott meg a bős-nagymarosi vízierőműrendszer építését ellenőrző társadalmi bizottság munkájáról. A népfrontbizottság támogatásáról biztosította e testületet abban, hogy kezdeményezze a szennyvíztisztító művek részletes kiépítési ütemének rögzítését a csehszlovák és a magyar fél közötti megállapodásban. Javasolják azt is, hogy dokumentumban fogalmazza meg a két ország: az üzemelvitelt mindenkor alárendelik az ökológiai, vízminőségi szempontoknak. (MTI)
1989. február 8., szerda 17:35
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|