|
|
|
|
|
|
|
|
Amerika Hangja, Világhíradó:
Rubel-gondok Magyarországon
"Közhelynek számít, hogy elszámolási rubel - tehát a
transzfer-rubel körülbelül annyit ér, mint egy darab papír, amire
számokat rajzoltak. Értéke csak a könyvelésben van, a tartozik és
követel oldalakon -, ott is csak elméletben. Kimutatnak ugyan az
országok egymás között a külkereskedelmi mérlegben passzívumot és
aktívumot - de ennek nincs gyakorlati jelentősége -, mert például
ezt az 580 millió elszámolási rubelt, ami Magyarországnak az első
félévben a Szovjetuniótól járna csak áruszállítással lehet
kiegyenlíteni nem pedig valutával. Ezért aztán az országnak egyre
sürgősebb érdeke, hogy az államok közötti áruforgalmat olyan
valutában számolják el és fizessék ki, ami a világ minden bankjában
átváltható."
|
|
|
|
|
|
|
A magyar beruházási helyzet
|
--------------------------- München, 1989. október 25. (SZER, Mérlegen) - A beruházások nulla órakor. Mitől kell megszabadulni, hogyan lehet előrejutni? - A kommunista diktatúra ezen a területen is félelmetes örökséget hagyott hátra. A gazdasági szerkezet és a termékösszetétel elavult, korszerűtlen, nem felel meg sem az ország adottságainak, sem a világpiaci igényeknek. Új beruházásokra lenne szükség a szerkezet teljes megújítására, de az ország tőkeerejét felemészti a másik örökség, az adósságtömeg törlesztési és kamatfizetési terhe. Ráadásul 10 esztendeje az erőszakos visszatartás, fékezés jellemzi az állam beruházási politikáját. Vadász János az e heti Mérlegben a terhes örökséget és a kibontakozási esélyeket veti össze. - A magyar gazdaság félelmetes koloncot cipel a hátán. Olyan ágazati és termékszerkezetet, amely aránytalanul sok energiát és nyersanyagot emészt fel, az alcsony bérek ellenére is rendkívül drágán termel és olyan termékeket állít elő, amelyek nagy többsége nem elégíti ki a minőségi, korszerűségi követelményeket, a világpiacon nem, vagy csak nagy veszteséggel értékesíthető. És mindez nem valami szörnyű balszerencse műve, hanem egy hatalmi csoport négy évtizedes hatalmas áldozatokat követelő beruházási politikájának a végeredménye. Ebből a negatív szempontból szinte töretlen a folytonosság az első ötéves terv fantazmagóriája, a hatvanas évek tudományos iparfejlesztése, majd az új mechanizmus bevezetését követő két évtized központi beruházásai között. De talán éppen az elmúlt 20 év következményei a legsúlyosabbak. Ebben az időszakban ugyanis az állam politikája 17 milliárd dolláros kölcsönfelvétellel terhelte meg a gazdaságot, ennek jórészét pedig a korszerűtlen szerkezet további építésére fordította. Vagyis: megnövelte a koloncot azon az áron, hogy újabb koloncot hozott létre. (folyt.)
1989. október 25., szerda
|
Vissza »
|
|
- A magyar beruházási helyzet - 1. folyt.
|
Amikor körülbelül 10 éve az igazság pillanata elérkezett - tehát amikor meg kellett kezdeni a törlesztést és a kamatok fizetését - az államhatalom drasztikusan korlátozni kezdte a beruházásokat, hogy az így felszabaduló erőforrásokat az adósságszolgálat fenntartására fordítsa. Ezzel persze fékezte mindazt, amelynek segítségével a korszerűbb ágazati és termékszerkezet egyáltalán létrejöhet. Ami erőforrás maradt, azt túlnyomórészt a korábban elkezdett beruházások befejezésére fordították. De ez is súlyos hiba volt, hiszen ezeket a beruházásokat a hetvenes években határozták el, amikor még nem volt szempont a termékösszetétel megújítása, hanem inkább a régi kapacitások bővítésére, vagyis a régi termékszerkezet még nagyobb arányú kiépítésére törekedtek. Így aztán még a nyolcvanas években is ezt a veszteségtermelő, korszerűtlen kapacitáshalmazt építették tovább a rendelkezésre álló szűkös erőforrásokból, a lakosságtól kicsikart súlyos áldozatok árán. Néhány jellegzetes következmény: 1985-ben a nyersanyag- és energiatermelő ágazatok a beruházások jóval nagyobb hányadát kötötték le, mint 10 évvel korábban. A bányászat és a villamosenergia-ipar 40 százalékot emésztett fel a 10 évvel korábbi 25 százalékkal szemben. A beruházások úgynevezett anyagi-műszaki összetételén belül semmit sem csökkent a jövedelmezőség szempontjából inproduktív építési hányad, visszaesett a gépi beruházások aránya, viszont ugrásszerűen nőtt a kamatköltség. A kamatot azok fizették, akik az évekig húzódó beruházások finanszírozására kölcsönöket vettek fel. A kamatköltség pedig azért nőtt, mert a befejezetlen beruházások állománya egyre terebélyesedett. Ahogy az erőforrások kiapadtak, kiderült, hogy még a régi beruházások befejezésére sincs elég pénz. Sok esetben pedig az derült ki, hogy a hetvenes években megkezdett beruházást jobb nem befejezni, mert már menetközben elvesztette jogosultságát. (folyt.)
1989. október 25., szerda
|
Vissza »
|
|
- A magyar beruházási helyzet - 2. folyt.
|
Bármilyen lesújtóan hangzik, tulajdonképpen ezek az utóbbi döntések - miszerint tanácsos nem befejezni a megkezdett beruházást - a józan ésszerűség első megnyilvánulásainak számítottak. Mert voltak - sajnos sokkal jelentősebb nagyságrendben - kijózanító ellenpéldák is. Amikor az illetékesek elhatározták egyes csődbement nagyvállalatok, sőt egész nehézipari ágazatok szanálását. Az, hogy sok milliárdos tartozásaikat elengedte az állam, leírta, még nem volt hiba, hiszen ez már amúgy is elveszett pénznek számított. A hiba az volt, hogy további milliárdokat fordítottak talpraállításukra, rekonstrukciónak nevezett hebehurgya fejlesztésekre, amelyekről nagyon rövid időn belül kiderült, hogy megint csak a veszteségeket halmozzák. Ebből az ördögi körből csak akkor lehet kikerülni, ha a beruházási döntéseket nem az államgépezet hozza, hanem a szuverén, új tulajdonosok sokasága. Nem állítólag népgazdasági érdekek, hanem a jövedelemezőség figyelembevételével, amelynek során minden döntés alkalmazkodik a többihez, amelyhez köze van, és egyúttal befolyásolja is a többit, ami lényegében körülírása a piaci irányításnak. Szerintem veszélyes illúzió azt remélni, hogy egy demokratikusan választott, a társadalom többségének bizalmát élvező államgépezet döntően hatékonyabb termékszerkezetet tudna létrehozni a maga beruházási döntéseivel, mint amire a diktatórikus államgépezet képes volt - amivel csupán azt akarom mondani, hogy a demokratikus politikai berendezkedés a gazdaságban nem pótolhatja a piacot. Egy szabadon választott kormánynak és államgépezetnek éppen az a feladata, hogy a piaci irányítás fokozatos térhódítását elősegítse, az ehhez szükséges feltételeket megkönnyítse, illetve gondoskodjék az infláció visszaszorításáról, a költségvetési egyensúlyról, a fizetőképesség fenntartásáról, vagyis mindarról, ami a piac normális működéséhez szükséges. (folyt.)
1989. október 25., szerda
|
Vissza »
|
|
- A magyar beruházási helyzet - 3. folyt.
|
A dolog azonban mégsem ilyen egyszerű. Egy szabadon választott, demokratikus magyar kormánynak óhatatlanul a nyakába szakad majd az a terhes örökség, amit a négy évtizedes diktatúra hagyott vissza. Elsősorban az a nehézipari, nagyvállalati szektor, amelynek döntő többsége veszteséggel termel korszerűtlen termékeket. Hogyan lehet ettől megszabadulni? Arra nem lehet számítani, hogy a kispénzű hazai vállalkozói tőke ebben a reménytelen szektorban részesedést vállal. Egyrészt ehhez nincs is elég tőkéje, másrészt a pénzét inkább új vállalkozásokba fekteti éppen azért, mert a döntéseit a piachoz igazodva, jövedelmezőségi alapon mérlegeli. Arra némi lehetőség nyílik, hogy a külföldi tőke ebben bizonyos szerepet vállal. Egy-egy feldarabolt nagyvállalatból megveszi az irodaépületet, az egyik nagy szerelőcsarnokot, leértékelt áron az ott található gépeket is, amelyeket sietve eltávolít, hogy helyet adjon az általa behozott modern gépsoroknak - erre már vannak konkrét példák is. De arra nem lehet számítani, hogy a külföldi tőke ily módon átveszi ennek a meddő kapacitáshalmaznak a túlnyomó, vagy akár jelentősebb részét. Ennek a túlnyomórésznek egyelőre az állam kezelésében kell maradnia. Mivel Magyarország politikai okokból nem léphet ki a KGST-ből és gazdasági okokból támaszkodnia kell a szovjet nyersanyag- és energia-szállításokra, ez az állam nyakán maradó szektor is betölthet hasznos feladatot, megtermelheti azt az árúexportot, amely a szovjet energia- és nyersanyagszállítások ellentételezéséhez szükséges, és ezzel mentesítheti ettől a feladattól az új piaci vállalkozói szektort, amely az új életképes termékszerkezet kiépítésére, a hazai és a világpiac szolgálatára hivatott. (folyt.)
1989. október 25., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A magyar beruházási helyzet - 4. folyt.
|
És ami ezek után ebből a terhes örökségből fennmarad, azt szerintem tanácsos fokozatosan, de következetesen leépíteni. Ez természetesen hatalmas szociális terhekkel jár, de ha az elbocsátottak akár időhatár nélkül is megkapják munkanélküli segélyként korábbi teljes keresetüket, ez is csak töredéke annak a szubvenció tömegnek, amelyben ez az életképtelen szektor részesül időhatár nélkül. A kolonc levetésének ez az ára és az egész társadalom érdekeit szolgálja. +++
1989. október 25., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|