Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › október 28.
1989  1990
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika Hangja, Világhíradó:

Rubel-gondok Magyarországon

"Közhelynek számít, hogy elszámolási rubel - tehát a transzfer-rubel körülbelül annyit ér, mint egy darab papír, amire számokat rajzoltak. Értéke csak a könyvelésben van, a tartozik és követel oldalakon -, ott is csak elméletben. Kimutatnak ugyan az országok egymás között a külkereskedelmi mérlegben passzívumot és aktívumot - de ennek nincs gyakorlati jelentősége -, mert például ezt az 580 millió elszámolási rubelt, ami Magyarországnak az első félévben a Szovjetuniótól járna csak áruszállítással lehet kiegyenlíteni nem pedig valutával. Ezért aztán az országnak egyre sürgősebb érdeke, hogy az államok közötti áruforgalmat olyan valutában számolják el és fizessék ki, ami a világ minden bankjában átváltható."

VSZ - Novoje Vremja (1. rész)

Szántó András, az MTI tudósítója jelenti:
Moszkva, 1989. október 1. vasárnap (MTI-tud.) - Milyen irányban kellene fejleszteni a Varsói Szerődést, hogyan lehetne politizáló szerepét erősíteni? E kérdésekre kívánnak vázlatos választ adni a Novoje Vremja című hetilap cikkének szerzői. A vitaindítónak szánt írásra várják szakértők, más érdeklődők véleményét külföldről is.

Bevezetőként megállapítják: a VSZ problémái hosszú ideig nem
voltak nyilvános viták témái, s a politikatudomány mindössze azt
állapította meg újra meg újra, hogy a szocialista országok
együttműködése ,,minőségileg új szintre,, jutott. A szovjet-amerikai
viszonyról, a közös európai házról több szó esik, mint arról az
országcsoportról, amelyet hagyományosan ,,szocialista közösségnek,,
neveznek. Ugyanakkor hallani olyan véleményeket is - jegyzi meg
Mihail Bezrukov és Andrej Kortunov -, hogy a VSZ, legalább is a
szovjet érdekek szempontjából, kifulladt.

    Megemlíti a cikk azt a véleményt is, amely a VSZ-ben a
kelet-európai tagok szuverenitásának korlátját, az ottani
demokratizálódás, a gazdasági reformok és a világgazdasági
folyamatokba való bekapcsolódás gátját látják, s úgy értékelik a
szervezetet, mint a nyomásgyakorlás eszközét Moszkva kezében.

    A szerzők határozottan úgy vélik, hogy fennállnak a VSZ létét és
fejlesztését alátámasztó közös érdekek. Ezek legfontosabbika a
tagállamok társadalmi, gazdasági problémáinak közössége.
Valamennyien (beleértve a Szovjetuniót is) el vannak maradva a
fejlődésben ahhoz, hogy a Nyugattal egyenlő félként kapcsolódjanak
be a világgazdasági és politikai integrációs folyamatokba. S ha
korábban a kelet-európai országok egyenként el tudtak érni
ilyen-olyan kedvezményeket a Nyugattal folytatott gazdasági
együttműködésben, ma minden jel szerint a Szovjetuniótól való
,,függetlenség,, vagy ,,autonómia,, árát a korábbinál magasabban
szabják meg Nyugaton. A cikk szerint ezt mutatta például Bush elnök
lengyelországi és magyarországi látogatása, továbbá a ,,Hetek,,
párizsi találkozójának eredménye is.

    A VSZ létrehozása, ha nem szüntette is meg a kelet-európai
országok közötti hagyományos ellentmondásokat, lehetővé tette, hogy
azok ne lépjék túl az ellenőrizhetőség határát. Felelőtlenség lenne
azt állítani, hogy a VSZ keretein kívül könnyen meg lehetne őrizni a
térség stabilitásának jelenlegi szintjét. Különösen igaz ez - teszik
hozzá -, ha figyelembe vesszük, hogy egyes kelet-európai országok
belső problémái tükröződhetnek külpolitikájukban is. (folyt.)


1989. október 1., vasárnap 17:35


Vissza »


VSZ - Novoje Vremja (2. rész)

A VSZ átalakításában a legfontosabb, hogy azt politzáló
szövetséggé tegyék, következetesen megszabaduljanak a sztálini
örökségtől. Az érett politikai szövetség feltételezi a tagok
tényleges és nem csupán formális egyenlőségét. A Szovjetuniónak
határozottan szakítania kell azzal a magatartással, amely a
kelet-európai országokat csatlósokká és nem szövetségesekké tette.
Az érett politikai szövetség szükségképpen sokszínű, magában
foglalja az elvi kérdésekben megnyilvánuló egységet a vitákkal,
ellentétekkel együtt. Nem lehet a Szovjetunió és Lengyelország vagy
Magyarország és Csehszlovákia között ,,teljes nézetazonosság,, egy
sor kérdésben, mint ahogy nem létezhet teljes nézetazonosság két
legjobb barát között sem - hangoztatják a szerzők.

    Rendkívül fontos, hogy az utóbbi években sikerült
,,de-internacionalizálni,, a kelet-európai országok belső
problémáit. Ez - teszik hozzá a cikkírók - azt jelenti, hogy ma már
kevesen kapcsolják össze e problémákat a szovjet beavatkozás vagy
egyenesen Moszkvából jövő utasítások lehetőségével.

    A felvázolt körülmények kedvező feltételeket teremtenek a
szövetség politikai mechanizmusának fejlesztéséhez. A politikai
tevékenység erősítése felé vezető lépések egyúttal szükségszerűen
gyengítik a VSZ-tagállamok partneri viszonyának katonai alapjait. S
ezt örömmel kell fogadni.

    A szerzők szerint egy ilyen irányú fordulat megtétele ma
nehezebb, mint bármikor korábban volt. A nehézségek között említik,
hogy a térség növekvő gazdasági és politikai nehézségei tükröződnek
a nacionalista hangulat erősödésében. Ez a tényező - állapítják meg
- nem csak a tömegek társadalmi tudatában jelentkezik, hanem az
állami politika szintjén is.

    További nehézség, hogy a szövetséget olyan körülmények között
kell átalakítani, amikor a szocialista országok között vannak
,,reformátorok,, és ,,tradicionalisták,,. Közöttük nőnek a
nézetkülönbségek, nehezebb összehangolni az akciókat.

    A helyzetkép ismertetése után a cikk rátér a konkrét szervezeti
elképzelésekre. - A VSZ reformjának azt kellene eredményeznie, hogy
a tagországok egyikének fővárosában létrehoznák a szervezet
központját - hangoztatják. (folyt.)


1989. október 1., vasárnap 17:39


Vissza »


VSZ - Novoje Vremja (3. rész)

Háromszintű szervezeti felépítésről szól az elgondolás. Az első
a Titkárság nemzetközi kollektívája, amelynek munkáját a VSZ
főtitkára irányítaná. A második szint a tagországok állandó
képviseleteié, amelyek vezetői rendszeresen találkoznának a VSZ
ülésszakain. A harmadik szint az állandó és ideiglenes bizottságoké
és albizottságoké lenne. Mindez nem kérdőjelezné meg a már létező
legfelsőbb politikai szervek - a Külügyminiszteri Bizottság vagy a
Politikai Tanácskozó Testület - szükségességét. Látnivaló azonban,
hogy e testületek ma főként a kelet-nyugati kapcsolatok
összefüggéseiben foglalkoznak a biztonság és a leszerelés
kérdéseivel.

    Jóval kisebb figyelmet szentelnek a kelet-keleti kapcsolatok
rendszerének, amelynek pedig a cikkírók nézetei szerint a jövőben a
VSZ egyik legfőbb tevékenységi területévé kell válnia.

    A VSZ kereteiben eddig a hagyományok szerint egy sor kérdést nem
állami, hanem pártvonalon döntöttek el. Ez a hatalmon lévő pártok
azonos típusának meglétekor lehetséges volt. De mára megjelentek a
kommunistákkal szemben álló politikai erők, s Lengyelországban olyan
koalíciós kormány alakult, amelyben a kommunisták nem játszanak
vezető szerepet. Ebből fakad az a szükségszerűség, hogy a tömbön
belüli együttműködésnek tisztán állami struktúrát adjanak.

    Rendszeres konzultációkra van szükség globális politikai és
humanitárius kérdésekről. A KGST megfelelő szerveivel együtt kell
működni annak előkészítésében, hogy valóban kapcsolódni tudjanak a
tagországok a nemzetközi gazdaság kölcsönösen egymásra utalt
rendszeréhez. Aktívan részt kell venni a sokoldalú diplomáciai
erőfeszítésekben, az ENSZ tevékenységében. Véleménycsere szükséges a
nemzetközi konfliktus- és válsághelyzetekről; össze kell hangolni a
VSZ-tagországok tevékenységét a nemzetközi fegyverkereskedelemben és
a fejlődő országoknak nyújtandó katonai segítségben.

    Meg kell vizsgálni, hogy milyen alapon lehet létrehozni a
tagországok közötti két- és többoldalú konfliktusok szabályozásának
rendszerét, beleértve a köztük felmerülő területi vitákat, politikai
és ideológiai ellentéteket - hangoztatják a Novoje Vremja
vitacikkének szerzői, akik végezetül bizonyos részletkérdésekben
fejtik még ki a szervezet átalakításával foglalkozó javaslataikat.
+++


1989. október 1., vasárnap 17:59


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefon:

"Kedves Baló ur! Szeretettel üdvözöljük a TV 2 uj vezetésével. Igen szimpatikus és nagyon örülünk neki több száz idősekről van szó. Egy kérésünk van, ha lehetne, több vigjátékot, operát, oprettet szeretnénk, zenekari muzsikát, kevesebb bűnügyi filmet. A világ úgyis tele van bűnnel és tragédiával. Igen szükségünk van arra, hogy valami elterelje a jelenlegi politikai helyzetről a figyelmet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD