Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › október 28.
1989  1990
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika Hangja, Világhíradó:

Rubel-gondok Magyarországon

"Közhelynek számít, hogy elszámolási rubel - tehát a transzfer-rubel körülbelül annyit ér, mint egy darab papír, amire számokat rajzoltak. Értéke csak a könyvelésben van, a tartozik és követel oldalakon -, ott is csak elméletben. Kimutatnak ugyan az országok egymás között a külkereskedelmi mérlegben passzívumot és aktívumot - de ennek nincs gyakorlati jelentősége -, mert például ezt az 580 millió elszámolási rubelt, ami Magyarországnak az első félévben a Szovjetuniótól járna csak áruszállítással lehet kiegyenlíteni nem pedig valutával. Ezért aztán az országnak egyre sürgősebb érdeke, hogy az államok közötti áruforgalmat olyan valutában számolják el és fizessék ki, ami a világ minden bankjában átváltható."

Tájékoztató a gazdasági deregulációs folyamatról


1990. január 17., szerda - A gazdasági dereguláció eddigi
fejleményeiről tartott sajtótájékoztatót szerdán a Parlamentben
Sárközy Tamás deregulációs kormánybiztos. Elmondta: lezárult a
folyamat első szakasza: január 1-jéig több mint 500 rendeletet,
utasítást, iránymutatást helyeztek hatályon kívül a tárcák, s
további 1.200-at szándékoznak hamarosan megszüntetni. A munka
második fázisában a deregulációs tanács felülvizsgálja azokat a
jogszabályokat, amelyeket a továbbiakban is fenn kívánnak tartani a
tárcák, majd megkezdődnek az egyeztető tárgyalások. Amennyiben nem
sikerül megállapodásra jutni, a Minisztertanács dönt a vitás
kérdésekben.

    A gazdasági dereguláció célja egyébként, hogy lebontsa a
vállalkozásokat béklyóba kötő jogi akadályokat, megteremtse a
tisztességes gazdasági verseny feltételeit, biztosítsa az európai
közös piaci joggal való harmonizálást, s végül áttekinthető
rendszert teremtsen a magyar jogban. (MTI)



1990. január 17., szerda 13:40


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tájékoztató a gazdasági deregulációs folyamatról (1. rész)

1990. január 17., szerda - A gazdasági dereguláció eddigi fejleményeiről tartott sajtótájékoztatót szerdán a Parlamentben Sárközy Tamás. A tájékoztatóra késve érkező deregulációs kormánybiztos késését azzal magyarázta, hogy elhúzódott az a megbeszélés, amelyet Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes, Vissi Ferenc, az Országos Árhivatal elnöke folytatott a készülő ár- és versenytörvényről az ellenzéki pártok képviselőivel. Ennek a törvénynek a létrehozása szorosan hozzátartozik a deregulációs folyamathoz, hiszen része a piacépítő programnak.


Elmondta, hogy lezárult a jogszabályrostáló folyamat első
szakasza: január 1-jéig több mint 500 rendeletet, utasítást,
iránymutatást helyeztek hatályon kívül a tárcák, s további 1200-at
szándékoznak hamarosan megszüntetni. A deregulációban élen jár a
Pénzügyminisztérium, az összes megszüntetett jogszabály több mint a
fele (285) pénzügyi szabályozás volt. Az ÁBMH ugyancsak sok
rendeletét tartja fölöslegesnek, 179-et helyezett hatályon kívül
január 1-jéig. A tárcák többsége az év első negyedében kívánja
hatálytalanítani az idejétmúlt rendelkezéseket. Sárközy Tamás
elmondta, hogy a tárcáknál folyó deregulációs munka figyelemre
méltó, ám a tanács tapasztalatai szerint a forgalomból kivont
jogszabályok egy részének hatályon kívül helyezése nem igazi -
szóhasználata szerint ,,kamu,,-dereguláció, hiszen például olyan
rendeletet is hatályon kívül akarnak helyezni, amely egy korábbi
jogszabályt helyez hatályon kívül.

    A munka második fázisában - amelyben a kormánybiztos szerint a
nehezebb feladatok kerülnek sorra - a deregulációs tanács
felülvizsgálja azokat a jogszabályokat, amelyeket a tárcák a
továbbiakban is fenn kívánnak tartani, majd megkezdődnek az
egyeztető tárgyalások. Amennyiben nem sikerül megállapodásra jutni,
a Minisztertanács dönt a vitás jogszabályok sorsáról. Úgy tűnik,
hogy néhány területen, így például a munkavédelemben, a
társadalombiztosításban, a statisztikában nem sikerült előrelépni,
ugyanis ezeket alapvetően törvények, illetve törvényerejű rendeletek
szabályozzák. Ezeket a magasabb szintű jogszabályokat pedig csak az
Országgyűlés változtathatja meg, vagy hozhat helyükbe új
törvényeket. Több törvény is előkészületben van, így például a már
említett ár- és versenytörvény, ám hosszú idő eltelhet, amíg ezekből
a tervezetekből törvény lesz, ugyanis valamennyit csak az ellenzéki
pártokkal történő konzultáció után lehet a Parlament elé
terjeszteni. (folyt.köv.)



1990. január 17., szerda 17:52


Vissza »


Tájékoztató a gazdasági deregulációs folyamatról (2. rész)


Azt azonban ma még nem lehet tudni, hogy a jelenlegi, vagy az új
Országgyűlés hozza meg ezeket az új törvényeket. Az utóbbi esetben
jelentős késéssel születhetnek meg ezek a jogszabályok; ennek
előnye, hogy a választásokkal legitimált kormány lesz az
előterjesztő, ugyanakkor hátránya, hogy tovább tart a
bizonytalanságokkal terhes és visszaélésekre is módot nyújtó
átmeneti időszak.

    A tájékoztatót követően Bosánszky Lajos, a tanács titkára az
MTI-nek kiegészítésképpen elmondta: a tavaly szeptember 15-e óta
folyó gazdasági dereguláció célja elsősorban az, hogy lebontsa a
vállalkozásokat béklyóba kötő jogi akadályokat, megteremtse a
tisztességes gazdasági verseny feltételeit, biztosítsa az európai
közös piaci joggal való harmonizálást (ezen a téren egyébként
jelentős késésben vagyunk), s végül áttekinthető rendszert teremtsen
a magyar jogban. A piacgazdasághoz elengedhetetlen a piacra való
belépés szabadságának biztosítása, ugyanakkor a piacról való kiesés
feltételeinek meghatározása, a piacon lévők közötti tisztességes
verseny alapkövetelményeinek megteremtése. Ehhez a jog eszközeire is
szükség van, ám a jelenlegi szabályozás még sok esetben nem felel
meg a piacgazdaság követelményeinek.

    Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a gazdaságot
szabályozó különféle rendeletek, utasítások mintegy 25-30 százalékát
hajlandók megszüntetni a tárcák. A fennmaradó, körülbelül 2700
rendelet jó részéről még viták várhatók. A 15 tagú tanács igyekszik
szakmailag felkészülni a nehéz feladatra. Tervezik, hogy ismereteik
bővítésére külföldi szakembereket hívnak meg előadástartásra,
konzultációkat folytatnak a közös piaci joganyagról, s külföldi
szakértőket kérnek fel tanulmányok készítésére. A felkészülésbe
bevonják a tárcák deregulációval foglalkozó szakembereit is. (MTI)



1990. január 17., szerda 17:55


Vissza »


Javítás az mtib1055 sz. hírre


A mai mtib1055 számú, Tájékoztató a gazdasági... (1. rész) című
hírünk 2. bek. alulról az 5. sorában a szöveg helyesen:


     ...méltó, ám a deregulációs tanács ...
     ------------

(MTI)



1990. január 17., szerda 19:44


Vissza »


Javítás az mtib1056 sz. hírre


A mai mtib1056 számú, Tájékoztató a gazdasági... (2. rész) című
hírünk 1. bek. 1. sorában a szöveg helyesen:


    ...Bosánszky Lajos, a deregulációs tanács titkára ...
     ------------
(MTI)



1990. január 17., szerda 19:46


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefon:

"Kedves Baló ur! Szeretettel üdvözöljük a TV 2 uj vezetésével. Igen szimpatikus és nagyon örülünk neki több száz idősekről van szó. Egy kérésünk van, ha lehetne, több vigjátékot, operát, oprettet szeretnénk, zenekari muzsikát, kevesebb bűnügyi filmet. A világ úgyis tele van bűnnel és tragédiával. Igen szükségünk van arra, hogy valami elterelje a jelenlegi politikai helyzetről a figyelmet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD