|
|
|
|
A XXI. század selyemútja?
|
Trom András, az MTI tudósítója jelenti:
Tokió, 1989. október 3. kedd (MTI-tud.) - A világ leghosszabb autóútjának, a Tokiótól Londonig huszonnyolc fővárost - köztük Budapestet - összekötő eurázsiai nemzetközi autópályának a látnoki terve egy lépéssel ismét közelebb került a megvalósuláshoz. Pontosan nyolc évvel ezelőtt ismertette Szun Mjung Mun dél-koreai lelkész az ősi selyemútvonal XXI-ik századi változatának a tervét a tudományos egyesületek nemzetközi kongresszusán. Azóta a természeti akadályok feltérképezése és azok elhárításának a kimunkálása folyik, részben közös japán-dél-koreai kutatással.
Az első akadály, a koreai félszigetet Japántól elválasztó Japán tenger ma már nem okoz megoldhatatlan problémát. A japán-koreai alagút-kutató társaság már kidolgozta a Kjusu sziget nyugati partján fekvő Karacu várost (a Cusima és a Koreai szoroson keresztül) a dél-koreai Puszan kikötőváros közelében levo Maszan városával összekötő 235 kilométeres tenger alatti alagútrendszer tervét. A több szintes alagút alsó pályáján Sinkanzen-szerű gyorsvonat, fölötte pedig közúti járművek haladnának. A hat méter átmérőjű próbafúrásokat 1986. október 1-én kezdtek el a japán partoknál: idáig háromszázharminc métert haladtak előre. A százmilliárd dolláros munkának igérkező alagútrendszer a világon egyedülálló vállalkozás lenne. Két tizennégy méter és egy hat méter átmérőjű alagút kötné össze Japánt a koreai félszigettel. A tizenöt évig tartó gigászi munkálatoknak azonban igazából csak akkor lenne értelme, ha közben elkészülhetne a Szöult Phenjannal összekötő autópálya is, amely tovább haladna Peking, Hanoi, Vientiane, Phnompen, Bangkok, Rangoon, Dakka, Új-Delhi, Iszlámábád, Kabul, Teherán, Bagdad, Ankara, Szófia, Belgrád, Budapest, Bécs, München, Bern, Párizs és London irányába. A tervek szerint Teheránból lenne egy elágazás Moszkva, Varsó, Berlin és Bonn irányába is. A neheze - a politikai akadályok elhárítása - azonban még hátra van.+++
1989. október 3., kedd 08:04
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|