|
|
|
|
A peresztrojka esélyei
|
---------------------- Köln, 1989. október 2. (Deutschlandfunk) - Az elmúlt hét végén az Ulm melletti Intermachtalban gyűltek össze történészek, politológusok és filozófusok, a Tudomány és Jelen Társaság tagjai, hogy egy konferencia keretében megvitassák a peresztrojka esélyeit a Szovjetunióban és a többi kelet-európai államban. Kedves hallgatóink, Szász Judit tudósítását hallják: Sikerül-e Gorbacsovnak megvalósítani a szovjet társadalom reformját? Valóban gyökeres átalakulás-e a célja a peresztrojkának? Torkollhat-e valódi demokráciába a demokratizálódási folyamat? A konferencia előadói bizony inkább szkeptikusan szemlélték a szovjet fejleményeket, köztük Józsa Gyula kölni szovjetológus is. A peresztrojkát kezdettől fogva nem azért startolták, hogy a rendszert megváltoztassák, hanem a rendszer keretén belül bizonyos reformokat eszközöljenek. A szükségesség, belátás arra vonatkozóan, hogy bizonyos változásokat, reformokat egzisztenciálisan szükséges bevezetni, azok a körülmények idézték elő, hogy a politbürokratikus szisztéma diszfunkciói a birodalom kormányozhatóságát veszélyeztették. A szisztéma a hatalomátvétel óta a hatalom megtartásának prioritására alapszik és nem az ideológiában meghatározott modernizációs célkitűzések elérésére. Akkor ebből az is következik: a politbürokratikus jelleg azt jelenti, hogy az uralkodó réteg uralmának a biztosítása abszulút prioritást élvez a gazdasági efficiencia és a többi érdek előtt. A hatalom biztosítása pontosan azt jelenti, hogy egy hihetetlen bürokratizációs folyamat indult el, ami azt jelentette éppen a hatalom biztosításának az érdekében, hogy a párt, pontosabban a pártapparátus óriási paralel-bürokráciákat teremtett, amely túlbürokratizációhoz vezetett, és a pártnak a vezető szerepe veszélybe került. Az én meggyőződésem szerint a peresztrojka, illetve ez a reformkészségnek az elsődleges motívuma a szisztémának a megmentése, a pártapparátus vezető szerepének a biztosítása. (folyt.)
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
|
|
- A peresztrojka esélyei - 1. folyt.
|
Egy konszenzus létezett arra vonatkozóan, hogy a szisztéma megmentése érdekében bizonyos reformokra szükség van, viszont abban a pillanatban, amikor ezek a reformok intézmény és káderpolitikai konzekvenciákat vonnak magukkal - például azáltal, hogy a hatalmas bürokratikus gépezetből valamit lefaragjanak -, abban a pillanatban a vélemények megoszlanak. Másképp kifejezve abban a pillanatban, amikor hivatali és hatalmi pozíciókról van szó, abban a pillanatban a dolog komolyra fordul, s a bürokrata gépezeten belül és az érintett személyek részéről óriási ellenállás keletkezik, indul meg mindenfajta reformmal szemben. Bizonyos határokig - mint a magyar példa igazolja - lehetőség van reformokra, de vannak szent tehenek, a szisztéma határkövei, amelyeket nem lehet feláldozni, tehát az alfa és omegája ennek a szisztémának a párt vezető szerepe. Magyarországon a párt abszulút és kizárólagos vezető szerepéről már régen nincs szó. A pártapparátus, a káderigazgatási rendszer azonban még fennáll, habár egyre több szó esik ennek reformjáról, sokan a teljes felszámolását követelik. Balla Bálint berlini szociológust kérdeztem, mennyiben befolyásolja a folyamatban levő politikai átstruktúrálódás a káderigazgatás jövőjét, lehet-e számolni radikális reformokkal? - Ez kettős folyamat. A régi hatalmat nagyrészt a személyzeti állomány vonalán a káderigazgatás tartotta és segítette stabilizálódni. Ha most a hatalom átstruktúrálódásáról lehet beszélni, méghozzá egész jelentős, alapvető átstruktúrálódásáról, ez egyrészt feltételezi azt, hogy a régi sztálini, rákosista, sőt kádárista káderigazgatásnak a keretei, a nómenklatúra-rendszer fellazult, másrészt ez a hatalmi átstruktúrálódás megkívánja azt, hogy a káderrendszer utolsó maradványai, azaz a párturalom monopol jellegű hatalomigénye személyzeti vonalon ennek az utolsó maradványai is megsemmisüljenek. (folyt.)
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
|
|
- A peresztrojka esélyei - 2. folyt.
|
Ezek felé a reformkor Magyarországa - értem alatta az utóbbi egy-másfél év Magyarországát - igen jó úton van, mert úgyszólván minden területen, nemcsak a közélet, a gazdaság, államigazgatás, hanem már a párt belső felépítésében, belső szerveiben is megszűnt a nómenklatúra-rendszer. Vagyis megszűnt az emberek fölülről posztokra való, pártérdemek alapján való helyezgetése, és mindenütt a funkcionális és demokratikus választás vagy kinevezés, ha úgy tetszik az alulról jövő, a funkcionáriusok és a politikai funkciók és a gazdasági funkciók alulról jövő megválasztása korába érkeztünk még, ismétlem, még a párton belül is. - Ez a gyökeres átalakulás alapjaiban rázza meg a magyarországi társadalmi rendszert, megkérdőjelezve az MSZMP, a magyarországi kommunistáknak a legitimitását. Ilyen gyökeres változások mellett van-e esély arra, hogy megtartanak-e annyi legitimációt, hogy bentmaradjanak a politikai játékban? - A kérdésre röviden azt lehet válaszolni, hogy a nagy eredmény és a nagy vívmány az, hogy a magyar nemzet, a magyar tömegek és az új politikai elitek nyomására a párt, a pártállam belátta, elismerte azt - abba a helyzetbe kényszerült, hogy elismerje -: legitimitását sem fegyverek, saját vagy idegen katonai apparátus, sem pedig az egyedül üdvözítő teória és ideológia kötelező érvénye nem garantálja, hanem a legitimitásnak egy modern, felvilágosult társadalomban az egyetlen forrása a nép. Ez azt jelenti, hogy a párt kénytelen magát alávetni a népuralomnak, azaz szabad választásokon fogja megkísérelni a hatalmat, vagy a hatalom egy részét megszerezni. Akármi lesz ennek a folyamatnak a kimenetele, hogyha legális, törvényszerű keretek között zajlik le, akkor el kell ismernie valamennyi érdekelt félnek, hogy a hatalom új struktúrájában a párt, legyen az MSZMP - vagy valamilyen új néven - a hatalomnak azt a részét kapja, ami neki az egyedül legitimizáló demokratikus népfelség elve alapján kijár. (folyt.)
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
|
|
- A peresztrojka esélyei - 3. folyt.
|
Ezt el kell ismerni abban az esetben is, hogyha e várakozásokon túlmegy, az ellenzék várakozásain túlmegy esetleg a párt által elért szavazatok száma, mert hiszen a demokrácia alapelve az, hogy a többségi véleményt tiszteletben kell tartani, és a parlamentben végeredményben a nép erejének és a nép különböző plurális megosztottságú politikai meggyőződésének a tükörképét és spektrumát kell viszontlátnunk, és ezt tiszteletben kell tartanunk, akármilyen is lesz a kimenetel. - Előadásában történelmi perspektívában beszélt Magyarországnak a kettős nyugati, illetve keleti kötődéséről, eljutva egész a Kádár-korszakig, amelyet egyrészt a keleti tömbhöz tartozással kapcsolatos kötelezettségek jellemeztek, másrészt viszont egy egyre erősebb Nyugat felé való gazdasági orientálódás. Az elmúlt másfél év reformfolyamatai egyre inkább elsodorják Magyarországot a keleti tömbtől, és egyre inkább a Nyugat felé fordítják az érdekeket. Megszakad egy ezer évre visszanyúló hagyomány? - Talán éppen azt lehet mondani, és érzem a kérdésben a provokatív jelleget, hogy nem megszakadásról van szó és nem eltérésről a Kelet felől, hanem visszatérés egy hagyományos nyugati orientáció felé, amelyet kétségtelenül történelmünk jelentősebb szakaiban felváltott egy akkor természetesen egész más jelentőségű keleti orientálódás, nevezetesen az erdélyi fejedelemség korára gondolok, mint nagyon is pozítivnak értékelhető korszakra. Ami pedig a jelent érinti, és itt valószínűleg egy hosszabban tartó, nem olyan viharosan lezajló, mint ahogy az most látszik, folyamatnak vagyunk és leszünk a tanúi, hogy Magyarország megkeresi az új, megváltozott európai körülmények között történelmi szerepének, történelmi helyének megfelelően a nyugati orientáltságnak egy nagyobb, egy szilárdabb, egy szélesebb bázisát. (folyt.)
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
|
|
- A peresztrojka esélyei - 4. folyt.
|
Ez remélhetőleg nem lesz megint egy nagy-nagy alapon történő drámai szakítás a keleti kötelezettségekkel, vagy a keleti összefüggésekkel, hiszen ezeket - bármilyen szomorú tapasztalatokat is szereztünk az elmúlt 30-40 év alatt - nem lehet jelentősen lebecsülni és főleg nem lehet egy reálpolitikában teljesen kiiktatni. Remélnünk kell, hogy Magyarország megtalál valamilyen ideális pozíciót, ideálisat olyan értelemben, amely köztes és központi földrajzi fekvésének megfelelően egyrészt világosan és szilárdan fogja demonstrálni alapvető kulturális és gazdasági viszonylatban és politikai, jogi viszonylatban is a nyugati hovatartozást, nem mint egy új divatot, hanem - ismétlem - mint egy ezeréves tradíciónak a modern megújítását. De ezt úgy fogja csinálni, hogy nem fog sebeket okozni, nem fog kárt okozni, nem fog egy szakadékot fölvágni azáltal, hogy egyoldalú és talán nem egészen bölcs szakítást fog bizonyos eddigi keleti orientáltsággal végrehajtani. +++
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|