|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Kecskemét tanácselnökének nyílt levele Németh Miklóshoz
"Kérem miniszterelnök elvtársat, hogy a következőkben ismertetett
tények alapján vizsgáltassa meg a laktanyákkal összefüggő
állásfoglalás városunkat érintő részét. Úgy gondoljuk, hogy csak
ezen teljes körű információk birtokában születhet végül is etikus,
jogszerű és a város közvéleménye részéről is elfogadható megoldás."
BBC, Panoráma:
A Fekete Doboz tervei
"Munkatársuk, Pesti László felvételeket készített a prágai
Vencel téren. Ezekből sikerült-e valamennyit kijuttatni
Csehszlovákiából?
- Igen. Már másnap reggel, azaz kedd reggel megkaptuk. Mécs
Mónika, a barátnője kapta el a felvevőgépünket, amikor éppen őt
elvitték, és aznap este már elindultak az anyaggal, illetve a
felvevőgéppel Budapestre, amit reggel megkaptunk, és tegnap este a
Magyar Televízió hiradójában én már tudtam csinálni ebből egy rövid
anyagot."
|
|
|
|
|
|
|
A GANZ sorsa
|
München, 1989. augusztus 23. (SZER, Mérlegen) - Egy nagyvállalat sorsa. Ganz Ábrahámtól a brit tulajdonosig. Az elmúlt két év során kétszer ítélték felszámolásra az ország egyik legnagyobb nehézipari vállalatát a Ganz-MÁVAG-ot. Először feldarabolták hét különálló vállalatra, amelyek közül a legnagyobb a vasúti járműgyár, közvetlen kormányfelügyelet alatt folytatta működését. Majd egy évvel ezelőtt a járműgyár felszámolásáról is döntést hozott a kormány, csak éppen a döntés végrehajtása maradt függőben. Most pedig a Telfos Holdings nevű brit tőkecsoport többségi tulajdonába került a járműgyár, a hét elején írták alá az erre vonatkozó szerződést. Hogyan jutott idáig az ország egyik legnagyobb múltú és valamikor egyik legsikeresebb vállalata. Hallgassák meg Vadász Jánost. - Példaértékű a nagyvállalatok sorsa, amikor a kommunista gazdaságpolitika monumentális kudarcát mérlegeljük. A hatalom ugyanis éppen a nagyvállalatok felemelkedésén keresztül kívánta bebizonyítani, hogy tudományos értékű, tehát felsőbbrendű politikát érvényesít. Nem véletlenül nevezte ezeket az óriásokat a munkásosztály és a szocialista építés fellegvárainak. A hatalom akaratát a gazdaságban elsősorban a nagyvállalatoknak kellett megvalósítaniuk, tehát ők lettek a hatalom kivételezett kegyeltjei. Nekik juttatták a fejlesztési források legjavát, a kedvezményes hitelek zömét, ők kapták a szubvenciókat, az ő javukra szavazták meg a rekonstrukciós programokat. (folyt.)
1989. augusztus 23., szerda
|
Vissza »
|
|
- A GANZ sorsa - 1. folyt.
|
És pontosan ez a kivételezés tette őket tönkre. Arra ítéltettek, hogy nem lehet semmiféle önálló életük, hogy ők hordozzák a központi hatalom legnagyobb baklövéseinek következményeit. Mind a Ganz, mind a MÁVAG a múlt század közepe táján alakult. Ganz Ábrahám gyára magáncégként, a MÁVAG állami érdekeltségként küzdötte fel magát a hazai majd nemzetközi élvonalba. Mind a kettő hírnevet szerzett az ország termékeinek és biztos piacokat, amelyeket évtizedeken át megőrzött. És hogyan mentek tönkre a kommunista hatalom védőszárnyai alatt? Kövessük végig a fő mozzanatokat. 1959. A Ganzot és a MÁVAG-ot összevonják azzal az indokolással, hogy a magyar állam hosszú lejáratú megállapodásokat kötött a Szovjetunióval, vasúti járművek, gépi berendezések rendszeres szállítására, és a feladat teljesítésére az egyesített Ganz-MÁVAG-ot szemelte ki. Az 1960-as években világossá válik, hogy a KGST árak a termelési költségeket sem fedezik. A Ganz-MÁVAG növekvő állami támogatásban részesül. 1972. Az új gazdasági mechanizmus befagyasztásának éve. Ötven nagyvállalatot kivonnak az általános szabályozás köréből és tetemes állami szubvenciókat kapnak. A Ganz-MÁVAG is ezen kiemelt nagyvállalatok egyike. 1976. A Tervhivatal rekonstrukciós programot készít a Ganz-MÁVAG számára. A program célja: a szovjet piacra irányuló motorvonat-export bővítése, 12 milliárdos ráfordítással. Eredetileg juttatásnak szánják. De két évvel később bankhitellé nyilvánítják. A program egyetlen maradandó következménye a vállalat számára a 12 milliárd törlesztése és kamatterhe. (folyt.)
1989. augusztus 23., szerda
|
Vissza »
|
|
- A GANZ sorsa - 2. folyt.
|
1980. A Ganz-MÁVAG az említett adósság terhei miatt fizetési nehézségekbe kerül. A Tervhivatal felülvizsgálja a vállalat helyzetét és úgy dönt, hogy az említett programot folytatni kell. 1982. A Nemzeti Bank megállapítja, hogy a Ganz-MÁVAG nem teljesíti fizetési kötelezettségeit. A központi bank elrendeli a program leállítását. De a Ganz-MÁVAG folytatja a motorvonatok szállítását. Az 1980-as években a vállalat további szubvenciókban részesül, hogy fizetéseit teljesíteni tudja. Elveszti hazai vevőit, mert azok a KGST partnerek rossz minőségű, de jóval olcsóbb vasúti járműveit kezdik vásárolni. 1987. A szanálási bizottság vizsgálatot indít. Megállapítja, hogy a Ganz-MÁVAG adósságtömege 14 milliárd forint és elrendelik a Ganz-MÁVAG felszámolását. 1988. január 1-je. A Ganz-MÁVAG 7 külön vállalatra bomlik szét. Ezek között a legnagyobb, egyúttal a jogutód is a vasúti járműgyár, amely közvetlen állami felügyelet alatt működik tovább és folytatja a járműgyártást a szovjet piac számára. Fennmarad tehát az a tevékenység, amely a veszteségeket elsősorban előidézte. Az első felszámolást követően további épületes dolgok derültek ki. Például az, hogy a vállalat tényleges tartozása nem 14, hanem több mint 21 milliárd. A feldaraboláskor a járműgyár nyakába varrták az adósságtömeg túlnyomó részét. Ebben volt némi logika, hiszen a legtöbb veszteség a járműgyártásból származott. De szerepet játszott az a meggondolás is, hogy a többi hat vállalat mentesüljön az adósságterhek legnagyobb részétől, továbbá az az ígéret, hogy úgymond rövidesen kormányhatározat születik a hazai járműipar jövőjéről és akkor a járműgyár adósságainak ügyét is rendezik. (folyt.)
1989. augusztus 23., szerda
|
Vissza »
|
|
- A GANZ sorsa - 3. folyt.
|
A Szovjetuniónak szállított négy részes motorvonatok gyártását végre, 1988 első felében megszüntették, mindössze ennyi történt. Egy-egy ilyen szerelvényért a szovjet partner 930 ezer rubelt számolt el, viszont a rubelre átszámított önköltség 2 millió volt. Az ország minden szerelvényén több mint 1 millió rubelt veszített. De jogosultabb 2 milliót mondani. A 930 ezer ugyanis nem volt egyéb, mint transzferábilis rubelben jóváírt fiktív összeg, része a szovjet forgalomban halmozódó magyar többletnek, amelyet nem lehetett sem fizetőeszközben, sem áruban realizálni. A járműgyár a motorvonatok gyártásának megszüntetésétől függetlenül tavaly tovább halmozta veszteségeit, ennek megfelelően további szubvenciókat igényelt. Tavaly augusztusban nyílt válság bontakozott ki, miután a gyár hazai szállítói közölték, hogy csak készpénzfizetés ellenében hajlandóak a gyár rendeléseinek eleget tenni. Az illetékes bank pedig bejelentette, hogy csak a munkabérek kifizetésére nyújt a gyárnak kölcsönt. Ne feledjük, minderre akkor került sor, amikor a járműgyár már közvetlen kormányfelügyelet alatt működött. A hosszú agónia következő mozzanata a kormány döntése: a Ganz Vasúti Járműgyárat is fel kell számolni, de a hazai járműgyártást folytatni kell. Idén január 1-jétől öt hazai bank részvételével részvénytársaság alakult, hogy átvegye a papíron már megszünt, de fizikailag még létező járműgyár ügyeinek intézését. Az ügyek intézése elsősorban azt jelentette, hogy nyugati többségi tulajdonost kerestek a járműgyár számára. Ez az igyekezet most sikerrel járt, mint a Telfos Holdings brit tőkecsoporttal megkötött szerződés tanusítja. (folyt.)
1989. augusztus 23., szerda
|
Vissza »
|
|
- A GANZ sorsa - 4. folyt.
|
A brit partner 12 millió font sterlinges befektetéssel a járműgyár részvény-paketjének 51 százalékát szerezte meg. 2 milliót fizet készpénzben, 10 millió font értékben pedig termelő berendezéseket bocsát a járműgyár rendelkezésére. Nagyon olcsón, és nagyon kedvező feltételekkel biztosította az ellenőrzést a gyár felett, amin persze az előzmények ismeretében egyáltalán nem csodálkozhatunk. Mint ahogy azon sem, hogy az adósságtömeg terhét a magyar államnak, illetve gyakorlatilag a magyar társadalomnak kell vállalnia. Az új tulajonos konkrét tervei között szerepel - jól figyeljünk - a szovjet piacra történő szállítás is, amelyről az első megállapodás máris tető alá került. Úgy szól, hogy a Ganz-Hanslet Vasúti Járműgyár Rt. - mert ez az új vállalat neve - alkatrészeket szállít a szovjet vevőknek. Az első számlákat még rubelben egyenlítik ki, de a továbbiakat már konvertibilis valutában és világpiaci árakon. Az új tulajdonos egycsapásra elérte azt, amit a kommunista állami tulajdonos 40 éven át képtelen volt biztosítani. Ezek után az sem lesz meglepő, ha a Ganz-MÁVAG brit jogutódja nyereséggel fog működni. +++
1989. augusztus 23., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|