|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Kecskemét tanácselnökének nyílt levele Németh Miklóshoz
"Kérem miniszterelnök elvtársat, hogy a következőkben ismertetett
tények alapján vizsgáltassa meg a laktanyákkal összefüggő
állásfoglalás városunkat érintő részét. Úgy gondoljuk, hogy csak
ezen teljes körű információk birtokában születhet végül is etikus,
jogszerű és a város közvéleménye részéről is elfogadható megoldás."
BBC, Panoráma:
A Fekete Doboz tervei
"Munkatársuk, Pesti László felvételeket készített a prágai
Vencel téren. Ezekből sikerült-e valamennyit kijuttatni
Csehszlovákiából?
- Igen. Már másnap reggel, azaz kedd reggel megkaptuk. Mécs
Mónika, a barátnője kapta el a felvevőgépünket, amikor éppen őt
elvitték, és aznap este már elindultak az anyaggal, illetve a
felvevőgéppel Budapestre, amit reggel megkaptunk, és tegnap este a
Magyar Televízió hiradójában én már tudtam csinálni ebből egy rövid
anyagot."
|
|
|
|
|
|
|
Az ideológiai szintézis - 3. folyt.
|
A nyugati világ szabad légköre kellett a marxizmus továbbfejlesztéséhez. Ezt bizonyítja a két jóbarát Ernst Bloch és Takács György életpályájának összehasonlítása is. A század tizes éveiben a szellemi élet bioszkurjainak számítottak Heidelbergben. Vallásalapító szándékukkal a pünkösdi tűz megszállottságával próbálták új korszakba átvezetni Európát.
Mikor Lukács csatlakozott a kommunistákhoz és a Szovjetunióba került, kicsinyes szektaharcokba keverett, lapos dogmákhoz igazodott. Ezzel szemben a Nyugaton maradt Ernst Bloch Az utópia szellemét - mint egy korai könyvének címe hangzik - kiépítette a remény princípiumává, megalkotta a marxista filozófia mindmáig legbarátságosabb, ötletes és élvezhető változatát, melyben minden létet még nem levőnek, jövőre irányulónak fogott fel, a próféták biblikus hitével. Később aztán Ernst Blochnak is meg kellett tanulnia Kelet-Németországban, hogy mit jelent a hatalommá vált marxizmus: - a filozófia megbénulását. 1961-ben, mikor felhúzták a berlini falat, nyugati előadó-körútjáról nem tért vissza az NDK-ba, ahol addig katedrája volt. Nem véletlen, hogy a fiatalabb marxista filozófusnemzedék egy része nem is kívánja átmenteni a marxista filozófiát. Nem akarja ötvözni új eszmékkel, vagyis szintézissel megújítani, reformálni. Inkább új utakon indulnak el. Jellemző, hogy az egykori marxista filozófusok a szabad világba kerülve rendszerint nem folytatják marxizmusukat, hanem szegre akasztják. Némelyik ugyan megőrzi a témát. Ez érthető, hiszen filozófiai műveltségük ehhez kapcsolódik. Műveltségük - de általán nem meggyőződésük. (folyt.)
1989. május 20., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|