|
|
|
|
,,Szmog-szeánsz,, Győrött (1. rész)
|
1989. szeptember 2., szombat - Szmog-szeánszot tartott a Reflex Környezetvédő Egyesület szombaton Győrött, az M1-es nemzetközi főútvonal városi átvezető szakasza melletti téren. Így a találkozón résztvevő Maróthy László környezetvédelmi és vízgazdálkodási miniszter és Derzsi András közlekedési miniszter személyes tapasztalatokat szerezhetett arról az áldatlan helyzetről, amelyet a Győrt elkerülő út kiépítésének elmaradása miatt a belváros lakói már hosszú idő óta elszenvednek. A nyomasztó mértékű közúti tranzitforgalomból származó zajártalomról és légszennyezésről készült táblázatokat az arra járó városlakók is megszemlélték, és figyelemmel kísérték a kerekasztal-beszélgetést, amelyet időről-időre teljesen elnyomott a közlekedő gépjárművek motorberregése.
Kérdésekre válaszolva Derzsi András egyebek között elmondta: a közlekedési tárca az elkerülő szakaszok építésének szorgalmazásával meg kívánja oldani a túlterhelt városközpontok ügyét. Az M1-es autópálya Tatabánya és az országhatár közötti szakaszán - kiemelten a Győrt elkerülő szakaszt - az ország legfontosabb közúthálózat-fejlesztési problémájaként tartják számon. A tervezési előkészítést felgyorsították, és ez év szeptember közepén elkészülnek az engedélyezési tervek. A finanszírozási forrásokat nemzetközi versenykiírás alapján akarják előteremteni. A szükséges egyeztetések után a 6.5 milliárd forintos munka a jövő évben megkezdődik, és 1994-ben fejeződik be. Maróthy László egyebek között rámutatott: a környezetvédelmi tárca, közösen a közlekedésivel, ragaszkodik ahhoz, hogy 1991 után kizárólag négyütemű személygépkocsik kerüljenek be Magyarországra. A lakossági deviza- és használtgépkocsi-importtal kapcsolatban hangoztatta: ugyancsak a közlekedési tárcával közösen elhatározták, nem fogják támogatni a személygépkocsi-import vámtételének felemelését. Ezek a három-, négy éves használt gépkocsik ugyanis környezetvédelmi szempontból még mindig jobbak, mint amit újonnan importálunk. A továbbiakban elmondta: igényelhetjük a katalizátorral felszerelt Ladák szállítását, ez esetben viszont számolni kell azzal: az importáló fél követeli majd, hogy a magyar export hasonlóan környezetkímélő legyen. Így olyan motorra lesz szükség például a magyar autóbuszokba, amely motorikusan teszi lehetővé az emisszió elviselhető mértékét. (folyt. köv.)
1989. szeptember 2., szombat 15:27
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
,,Szmog-szeánsz,, Győrött (2. rész)
|
Derzsi András hozzátette: elemi érdekünk, hogy megtaláljuk azt a kisfogyasztású, négyütemű kis gépkocsit, amit tömegszerűen be lehet hozni Magyarországra. A továbbiakban szó volt az erőművek légszennyezési problémáiról, az erdőpusztulások okairól, a gépkocsiknál alkalmazható különféle légszennyezés-csökkentő eszközökről és eljárásokról. Többeket érdekelt az ólomcsapda, amely a kipufogógáz ólomtartalmát 90 százalékban kiszűri a katalizátorról. Hátránya viszont, hogy elhasználódás után maga a szerkezet a veszélyes hulladék mennyiségét növeli. Beszámoltak arról az elgondolásról is, amely növényi olajokkal hajtaná meg a dízelmotort. A környezetkímélő megoldások közül Maróthy László kiemelte az ólommentes benzin alkalmazását, s rámutatott: a hazai gyártókapacitás megvan, s 1991-től a légszennyezés csökkentésének ez a lehetősége adott. (MTI)
1989. szeptember 2., szombat 15:29
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|