|
|
|
|
Edzések a Hungaroringen (1. rész)
|
1989. augusztus 11. péntek (MTI) - Pénteken reggel a Hungaroringen több ezer néző jelenlétében kezdődtek meg a vasárnapi Forma-1-es autós gyorsasági IV. Magyar Nagydíj selejtezői. Az egyórás erőpróbán 13-an rótták a köröket, közülük a svéd Stefan Johansson (Onyx), az olasz Piercarlo Ghinzani (Osella), a szintén olasz Michele Alboreto (Larrousse-Calmers), és a belga Bertrand Gachot (Onyx) a legjobb köridők alapján került az első négy helyre, s ezzel vivta ki a szabad- és időmérő edzéseken való részvétel jogát. A további kilenc versenyző számára befejeződtek a magyarországi küzdelmek. (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 09:27
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (2. rész)
|
Az előselejtezők eredményei: Akik továbbjutottak: Stephan Johansson (svéd, Onyx Ford) 1:22.836 p/172.447 km/órás átlagsebesség Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella) 1:24.086 Michele Alboreto (olasz, Lola-Lamborghini) 1:24.323 Bertrannd Gachott (belga, Onyx Ford) 1:24.412 Akik kiestek: N. Larini (olasz, Osella Ford) 1:24.601 p P. Alliot (francia, Lola Lamborghini) 1:24.928 Y. Dalmas (francia, Ags Ford) 1:25.571 B. Schneider (nyugatnémet, West Zakspeed Yamaha) 1:25.613 G. Tarquini (olasz, Ags Ford) 1:25.685 R. Moreno (brazil, Coloni Ford) 1.26.903 G. Foitek (svájci, Eurobrun Judd) 1:27.478 A. Suzuki (japán, West Zakspeed Yamaha) 1:28.113 P. Raphanel (francia, Coloni Ford) 1:45.971 (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 10:05
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (3. rész)
|
Másodpercekben kifejezve mennyit jelenthet a két kanyar átvágása, a pálya ,,kiegyenesitése,,? - nagyon sokan erre a kérdésre keresték a választ az előselejtező előtt. A pilóták gyorsan szolgáltak felelettel, s amint arra számitani lehetett: rögtön 1:30 perc körüli teljesitményeket értek el a 4014 méterről 3967 méterre megkurtitott Hungaroringen. Leginkább Stefan Johansson hivta fel magára a figyelmet az első félóra végén, előbb remek 1:24.783 percet, majd 1:24.238-at száguldott. Félidőben ezzel ő állt a legjobban, utána Alboreto, Ghinzani és Gachot következett a továbbjutásra jogositó helyeken. Ekkor már 12 tagura fogyatkozott a mezőny, mert a francia Pierre-Henry Raphanel (Coloni) motorhiba miatt csak két kör teljesitésére volt képes. Számára mindössze hat percig tartott a magyarországi futam... A későbbiekben ugy tünt, hogy a nyugatnémet Bendt Schneider (Zakspeed) és a francia Philippe Alliot (Larrousse-Calmers) is beleszól a továbbjutás sorsába, de csak rövid ideig tudták birtokolni előkelő helyezésüket a legjobb négy között. Aztán még egyszer Johansson tette le névjegyét: egy egészen kiváló 1:22.836 perces körrel (csak emlékeztetőül: a brazil Ayrton Senna nevéhez füződött az eddigi legjobb edzésidő 1:27.635 perccel), s a végére kiderült, ennél gyorsabban senki sem tette meg a 3967 métert. A hajrában visszaállt a 30 perc eltelte után kialakult sorrend, csupán annyi volt a változás, hogy a második és a harmadik helyen váltotta egymást a két itáliai, Ghinzani és Alboreto. Johansson immár hatodszor vivta ki a selejtezőből való továbblépés jogát, de először elsőként, ugyanakkor Ghinzani most első alkalommal folytathatja a küzdelmeket. Az idény közben csapatot váltó, s a Tyrrelltől a Larrousse-Calmers-hez igazolt Alboreto még csak másodszor kényszerült részvételre, s akárcsak két hete Hockenheimben, ezuttal is sikeresen vizsgázott. Csöppet sem meglepetés Gachot továbbjutása, hiszen az utóbbi három alkalommal ő nyerte a pénteki ráadásmenetet, összességében pedig most negyedszer jutott a legjobb 30 közé. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 10:59
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (4. rész)
|
Az első szabadedzés a megszokott forgatókönyv alapján zajlott, a pilóták még sok időt töltöttek a box-utcában, kisebb-nagyobb állitásokra rendre visszatértek szerelőikhez. Fél óra elteltével az osztrák Gerhard Berger (Ferrari, 1:24.302 p) állt a legjobban, őt az olasz Alex Caffi (Scuderia Italia, 1:24.920) és a francia Ayrton Senna (McLaren 1::25.023 követte. Senna nem sokat volt kint, neve mellett sokáig csak három kör teljesitése állt. Mig autóját szerelgették, a világbajnok zsebre dugott kézzel egy árnyékos helyen álldogált, figyelte a társakat és az időeredmények alakulását. Eleinte még az autógrammgyüjtők kérésének is eleget tett, aztán azonban megunta, s még ajándékért, pl. egy üveg vörösborért sem volt hajlandó kötélnek állni. Már 45 perc is eltelt, amikor utolsóként a selejtezőkből feljutott Alboreto kihajtott a pályára, utána már ő is szorgalmasan körözgetett, s végül is 15-ször tette meg a 3967 méteres pályát. Senna viszont kényszerüségből csak pihent és pihent. Közben tárgyalt a szerelőkkel, valamit magyarázgatott, majd unottan beült kocsijába. Már egy óra is letelt a rendelkezésre álló másfélből, s a javitások miatt ő csak nem indulhatott. Egy óra után továbbra is Berger vezetett (1:23.494 p) a brit Nigel Mansell (Ferrari, 1:23.594) és a francia Alain Prost (McLaren, 1:23.924) előtt. A hajrában aztán egymást érték a jobbnál-jobb eredmények. Elsőként az idén nem remeklő Berger szárnyallta tul (1:22.671 p.) Johansson reggeli körrekordját, majd Mansell (1:22.295) és Prost (1:21.855) tett rá egy-egy lapáttal. Ekkor már ismét pályán volt Senna is, s nem kellett sokat várni arra, hogy ő is 1:23-on belül kerüljön, miként rajta kivül még hatan. Az is jellemző, hogy a péntek délelőtti szabadedzés leggyengébb eredményét elérő nyugatnémet Christian Danner (Rial) pontosan ugyanannyit futott, 1:27.635-öt, mint tavaly Senna a korábbi pályarekord felállitásakor. (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 12:41
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (5. rész)
|
Első szabadedezés: 1. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:21.855 2. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.295 3. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:22.347 4. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:22.561 5. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:22.598 6. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:22.671 7. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:22.797 8. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:23.064 9. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:23.086 10. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:23.169 11. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:23.490 12. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:23.520 13. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:23.564 14. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:23.579 15. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:23.994 16. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:24.028 17. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:24.193 18. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:24.587 19. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:24.649 20. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:24.720 21. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:24.735 22. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:24.776 23. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:25.133 24. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:25.188 25. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:25.263 26. Rene Arnoux (francia, Ligier-Ford) 1:25.584 27. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:25.993 28. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:27.144 29. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:27.555 30. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:27.635 x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 13:19
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (6. rész)
|
A rajtkockák elosztásáról döntő időmérő edzésnek selejtező jellege is volt, hiszen a péntek és a szombat délutáni edzések alapján válik véglegessé, melyik 26 pilóta sorakozhat fel vasárnap 14.30 órakor a 77 körös világbajnoki futam megtételére. Rögtön az elején Ghinzani és Pirro ütközött, de mindketten meguszták komolyabb baj nélkül. Patrese még az egyórás edzés első felében 1:20 percen belülre került, s bár sokan ostromolták ezt az időeredményt (1:19.726), senki sem tudta tulszárnyalni. Sőt, 1:21-en belül sem került más, az utána következő Caffinak 1:21.40-nel, Prostnak pedig 1:21.076-tal kellett megelégednie. Ez volt a sorrend 30 perc után, s ez maradt az edzés végére is. Emlitést érdemel, hogy a 30, edzésre jogosult versenyző közül Palmer, Brundle és Capelli csak az utolsó negyedórában körözött a pályán. Ez meg is látszott helyezésükön, bár Capelli igy is az előkelő 8. helyre verekedte magát. A legtöbb kört, 16-ot Nannini teljesitette, mig Palmer idejéből végül is csak háromra futotta. Senna szinte az utolsó másodpercekig taktikázott, majd amikor már szinte teljesen kiürült a pálya, még egyszer kihajtott. Korábban elért 1:21.576-os időeredményén azonban nem tudott tovább javitani, igy jelenleg a 6. helyet foglalja el. Ami a selejtezőből felkerült versenyzőket illeti: közülük az egyre jobb formába lendülő Gachot állta meg legjobban a helyét, ő a 10. időeredményét érte el. (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 14:40
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (7. rész)
|
Első időmérő edzés: ------------------- 1. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:19.726 p, 179.174 km/ó átlagsebesség 2. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:21.040 3. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:21.076 4. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:21.304 5. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:21.448 6. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:21.576 7. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:21.746 8. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:22.445 9. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.544 10. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:22.634 11. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:22.837 12. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:22.949 13. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:22.970 14. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:23.017 15. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:23.090 16. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:23.091 17. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:23.111 18. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:23.251 19. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:23.372 20. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:23.463 21. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:23.492 22. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:23.733 23. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:23.772 24. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:23.853 25. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:23.996 26. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:24.670 27. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:24.702 28. Rene Arnoux (francia, Ligier-Ford) 1:28.862 29. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:26.485 30. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:28.112 x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 14:54
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (8. rész)
|
,,F1-es,, áruház az M3-ason --------------------------- Negyvennyolc órával a 4. Magyar Nagydij előtt, néhány kilométernyire a Hungaroringtől a Shell-Interag Kft uj áruházat nyitott, amelyet a különös alkalomra való tekintettel akár F1-esnek is lehetne nevezni, s nem annak, aminek elkeresztelték. Hivatalosan M3-asnak hivják, tekintettel arra, hogy a 3-as számu autópálya mellett, a 12. kilométerszelvénynél található. A hétfőtől péntekig reggel 7-től este 7-ig, a hét végén pedig - igy vasárnap is - 14 óráig üzemelő áruház egyike az ,,uton lévők,, áruházláncának, hiszen látogatói többnyire azok lesznek, akik az M3-ason gépkocsival haladva a szomszédos Shell-benzinkuthoz tartanak. Az uj létesitmény mellett ingyenes parkolóhely található, a kereskedelmi egység árukinálata pedig teljes mértékben az utazó autós kivánalmaihoz igazodik. Ez azt jelenti, hogy az autófelszerelési és -ápolási cikkek, a legszükségesebb alkatrészek mellett fellelhetők itt élelmiszerek, a vásárlói igényekhez igazodó kiszerelésben. A megfelelő hütőkapacitás azt is lehetővé teszi, hogy az autósok folyamatosan hütött üditőitalokhoz jussanak. Ugyanakkor az M3-asban a barkácsolók részére kéziszerszámokat és kisgépeket, a kiskerttulajdonosoknak pedig munkájukhoz szükséges eszközöket tartanak. A 450 négyzetméteres alapterületü, mutatós áruház megnyitásának napján, pénteken 25 millió forintos árukészletből válogathattak a fogyasztók. Az áruházat ugynevezett OVI-DOR térelemes szerkezettel a Dorogi Szénbányák Szolgáltató Üzeme épitette. A tulajdonos pedig az a Shell-Interag Kft, amelyet idén év elején alapitottak. A nyitáson megjelent az osztrák Josef Waltl, a Shell képviselője, a Kft kereskedelmi igazgatója is, majd az avatóünnepségre megérkeztek a Marlboro-McLaren csapat képviselői is. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 17:48
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Edzések a Hungaroringen (9. rész)
|
Rövid nyilatkozatok: -------------------- A legjobb időt futó Patresével szinte madarat lehetett volna fogatni, ugy örült szenzációs teljesitményének. - A kocsim meglehetősen merev, nem lehet rajta sokat változtatni, de az ilyen pályákon, mint a Hungaroring, igen gyors tud lenni. Most minden nagyon jól összejött, semmivel nem akadt gondom, de ha rendelkezésünkre állt volna még egy készlet gumi, azt hiszem, talán még jobb időre lettem volna képes. Nagyon kiváncsi vagyok a folytatásra, arra, hogy az ellenfelek képesek lesznek-e tulszárnyalni igencsak jónak tünő időeredményemet. Meglepetésre a fiatal Caffi volt a második leggyorsabb pilóta. Ő igy kommentálta az időmérő edzés történéseit: - Meggyőződésem, hogy nagyon sokat köszönhetek a remek Pirelli-gumiknak. Ugy gondolom, mindent megtettem a siker érdekében, s ezuttal a kocsi sem hagyott cserben. Az az igazság, volt még egy igéretes gyors köröm, de Danner váratlanul fékezésre kényszeritett, s emiatt meg is pördültem, igy elmaradt a még jobb eredmény. Prost viszont csöppet sem tünt elégedettnek, noha övé a harmadik legjobb idő. - Egyszerüen nem találjuk az ideális beállitást, vagy az első, vagy a hátsó felfüggesztéssel adódnak gondok. Ugy tünik, a Hungaroring nem fekszik igazán a McLareneknek. Már tavaly is hasonló volt a helyzet... x x x 5000 dolláros büntetések ------------------------ Késő délután érkezett a jelentés, hogy a világbajnoki cimvédő Ayrton Sennára 5000 dolláros pénzbüntetést rótt ki a sportfelügyelői testület. Az ok: Senna két perccel az időmérő edzés vége előtt nem volt hajlandó végigcsinálni autójának kötelező sulyellenőrzését, kiugrott kocsijából, a tartalékautójához rohant, s azzal tette meg az utolsó kört. Mivel kocsiját otthagyta az ellenőrzésnél, megsértette a szabályokat, ezért fizetnie kell. Nem uszta meg olcsóbban a délutáni ellenőrzést a Rial csapat sem. Nekik azért kell a ,,pénztárcájukhoz,, nyulniuk, mert Volker Weidler kocsiján a hátsó stabilizátor-szárny nem felelt meg a müszaki előirásoknak, a megengedettnél valamivel hosszabb volt. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 17:58
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (11. rész)
|
Szamos Miklós versenyigazgató-helyettes röviden igy értékelt: - Minden az eredeti időrendnek megfelelően, a legnagyobb rendben, emlitésre méltó baleset nélkül zajlott. Nem csoda, hogy a külföldi vendégek nagy elismeréssel szólnak a szervezők munkájáról. Sajnos, azt azonban szóvá tették, hogy a betétmüsor ezuttal szegényesebb a megszokottnál, valamint azt is, hogy a nemzetközi szövetség illetékeseinek kéréseit nem minden esetben vesszük maradéktalanul figyelembe. Azt mondták, hogy ezen változtassunk, hiszen ez az ő rendezvényük. Számomra egyébként külön öröm volt a nagy érdeklődés. A vártnál jóval többen, szerintem legalább huszezren tekintették meg a pénteki küzdelmeket. x x x A Forma-1 szombati müsora: 10.00-11.30 ó szabadedzés 13.00-14.00 ó időmérő edzés x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 11., péntek 18:01
|
Vissza »
|
|
Edzések a Hungaroringen (12. rész)
|
Alboreto: Lotus? ---------------- Péntek este az Atrium Hyatt szálló különtermében tartott sajtótájékoztatót a Camel-Lotus csapat. A szakvezetők jövő évi terveikről jóformán semmit sem árultak el, az viszont nyilván nem a véletlen müve volt, hogy a két jelenlegi pilóta, a háromszoros világbajnok Nelson Piquet, valamint Szatoru Nakadzsima mellett megjelent Michele Alboreto is. A versenyistállóhoz közelállók szerint jövőre az olasz pilóta a Camel kék-sárga szineit ölti magára. Az egyelőre nem ismeretes, hogy első-, vagy másodikszámu versenyzőként szerződtetik a jelenleg a Larousse-Calmels csapatnál szereplő sportolót. A pénteki edzések eredményeit értékelve a Hungaroringen kétszer is győztes Piquet nagy meglepetésnek nevezte, hogy az egyeduralkodó McLaren-eseket megelőzve Patrese és Caffi nevéhez füződik a két legjobb köridő. Saját esélyeit pedig igy fogalmazta meg: - Kicsit előnyösebb helyzetben vannak azok, akik a nagyszerü Pirelli gumikkal versenyeznek. Persze, mi a Goodyearekkel is megpróbáljuk felvenni a küzdelmet. Remélem, vasárnap a legjobb hat között leszek, tehát pontszerző helyen végzek.+++
1989. augusztus 11., péntek 20:36
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem láttam győztek (06.16-08.15) - A hatalmi kötélhúzás
" Én már 10 nappal augusztus 21. előtt a csehszlovák ügyekkel foglalkoztam. Úgy éreztem, lesz valami, a levegőben lógott, hogy valaminek történnie kell. Igyekeztem alaposan felkészülni, mi is történt 1968. augusztus 21. előtt, azon a napon és utána is, különös tekintettel az akkori események magyar vonatkozására. Megismerkedtem Firon Andrással, a Magyar Hírlap volt újságírójával, akit éppen a '68-as ügyek miatt távolítottak el az akkori Magyar Hírlaptól...."
SZER-hallgató telefonja:
"Én ugyan katolikus vagyok, de szívből örülök Billy Graham eredményes igehirdetésének. A legalább 100.000 emberből több tízezren jelentkeztek, hogy nyilvánosan megvallják megtérésüket, mererősödésüket hitükben. Ez még akkor is rendkivüli eredmény, ha sokakban pillanatnyi fellángolás volt ez csak. Előzőleg a Sportcsarnokban Billy Graham az apostolok cselekedeteiből azt a részt választotta prédikációjának mottójául, amikor Péter és állhatatossága megtérítette a börtönőröket. Pár évre rá már a Népstadionba is alig fértünk be, és voltak közülük nyilvánosan megtért rabtartók is. Adja Isten, hogy megtérésük tartós legyen."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|